۱ نفر
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
روس‌ها رکورد زدند!

اولگ کونوننکو، کیهان‌نورد ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از گذراندن ۸۷۹ روز و ۱۲ ساعت در فضا، رکورد طولانی‌ترین اقامت غیرپیوسته در فضا را شکست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولگ کونوننکو، کیهان‌نورد روس که اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت دارد، به‌تازگی رکورد بیش‌ترین زمان حضور غیرپیوسته در فضا را شکست. رکورد جدید که تا زمان بازگشت وی به زمین در اواخر سال جاری به‌طور مداوم افزایش خواهد یافت، ممکن است تا سال‌ها پابرجا باقی بماند.

براساس گزارش زومیت، تاس، خبرگزاری دولتی روسیه ۴ فوریه اعلام کرد که کونوننکوی ۵۹ ساله با شکستن رکورد قبلی بیش‌ترین حضور غیرپیوسته در فضا که به گنادی پادالکا، دیگر کیهان‌نورد روس تعلق داشت، جایگاه وی را تصاحب کرده است. رکورد پادالکا ۸۷۸ روز و ۱۱ ساعت و ۲۹ دقیقه و ۳۸ ثانیه است.

کونوننکو درحال‌حاضر در پنجمین ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمان اولین پروازش در سال ۲۰۰۸ به‌سر می‌برد. به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، وی ۱۵ سپتامبر گذشته با ورود به ایستگاه تازه‌ترین ماموریت خود را آغاز کرد و انتظار می‌رود که تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ در آنجا بماند. تا آن زمان، کونوننکو ۱۱۱۰ روز را در فضا سپری خواهد کرد.

برای درک بزرگی رکورد کونوننکو، باید اشاره کرد که در هنگام بازگشت وی به زمین، تقریبا ۱٫۵ درصد از کل زمان سپری‌شده در فضا به‌وسیله‌ی بیش از ۶۰۰ انسان در ۶۳ سال گذشته، از زمان اولین پرواز فضایی انسانی به دست یوری گاگارین، متعلق به کونوننکو خواهد بود.

روس‌ها رکورد طولانی‌ترین مدت حضور در فضا را شکستند!

رکورد کونوننکو تا زمان بازگشت وی به زمین در سپتامبر ۲۰۲۴، به ۱۱۱۰ روز افزایش خواهد یافت

درحال‌حاضر مشخص نیست که آیا حضور کنونی کونوننکو در فضا، آخرین ماموریت وی خواهد بود یا خیر. بااین‌حال وی به تاس گفت شغل فضانوردی پیچیده‌تر می‌شود و آماده‌شدن برای ماموریت‌ها به مرور زمان آسان‌تر نشده است.

صرف‌نظر از هر ماموریتی در آینده، رکوردشکنی کونوننکو در فضا به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد اثرات فیزیولوژیکی زندگی در فضا، مانند تحلیل عضلانی، تحلیل استخوان‌ها، کاهش بینایی و اختلال در تعادل، اطلاعات بیشتری به‌دست آوردند.

رکورد کونوننکو احتمالا تا مدت‌ها شکسته نخواهد شد؛‌ زیرا ۱۰ عنوان‌دار بعدی در فهرست دارندگان رکورد طولانی‌ترین حضور غیرپیوسته در فضا که ۹ نفرشان اهل روسیه یا جمهوری‌های سابق شوروی هستند، یا بازنشست شده یا از دنیا رفته‌اند.

در رتبه‌های بالای فهرست، تقریبا فقط نام کیهان‌نوردان روس به چشم می‌خورد؛ زیرا روسکاسموس (آژانس فضایی روسیه) به فضانوردانش اجازه می‌دهد تا زمان‌های طولانی‌تری را نسبت به فضانوردان ناسا در فضا سپری کنند.

فضانورد فعال بعدی در فهرست، سرگئی پروکوپیف است که درحال‌حاضر با ۵۶۷ روز حضور غیرپیوسته در فضا، رتبه‌ی دوازدهم را دراختیار دارد. بااین‌حال، انتظار می‌رود روسکاسموس تا سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود؛ بدین معنی که پروکوپیف و سایر کیهان‌نوردان تا وقتی روسیه ایستگاه جدیدش را راه‌اندازی نکند، قادر به افزایش رکوردهایشان نخواهند بود.

تنها آمریکایی و فضانورد زن حاضر در میان ۱۰ رکورددار بیش‌ترین حضور در فضا، پگی ویتسون از ناسا است که با ۶۷۵ روز اقامت غیرپیوسته در قالب چهار ماموریت در ایستگاه فضایی بین‌المللی، در جایگاه نهم قرار دارد. این عنوان، دستاوردی چشمگیر است؛‌ زیرا از آنجایی که زنان درمعرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان ناشی از تابش‌های یونیزه‌کننده در فضا هستند، ناسا معمولا به مردان اجازه می‌دهد تا طولانی‌ترین زمان‌ها را در فضا سپری کنند.

طولانی‌ترین اقامت پیوسته در فضا نیز متعلق به کیهان‌نوردی روس به نام والری پلیاکوف است. وی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، به‌مدت ۴۳۷ روز متوالی در ایستگاه فضایی سابق میر زندگی کرد.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1870847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =