اسعد اردلان در خصوص جایگاه ایران در سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی می گوید: ایران جایگاه مهم و ویژه ای سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی دارد.

اسعد اردلان کارشناس و پژوهشگر حقوق و روابط بین الملل و میهمان کافه خبر در خصوص پیشینه و سابقۀ سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی و نقش ایران می گوید: ایجاد این سازمان اصولا این سازمان نتیجه جنگ ایران و عراق بود. ایران در کنوانسیون جایگاه ویژه ای دارد به خاطر تجربه جنگ ایران و عراق و اتفاقاتی که بر سرش آمده است.
اردلان می گوید: ایران در طول جنگ ایران و عراق بیش از 260 مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی را به سازمان مل گزارش داد. کاربرد سلاح های شیمیایی برخلاف پروتکل ژنو بود که در سال 1925 تصویب شده بود. تعهدات عمومی این پروتکل عبارتست از: تولید نکردن، معامله نکردن و از بین بردن ذخایر.اردلان می افزاید: بیش از 113 تن مواد شیمیایی در جنگ اول جهانی استفاده شد. اما در جنگ دوم به خاطر تصویب پروتکل ژنو استفاده کمتری شد.

26351
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187229

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    1 0
    آقای اردلان یکی از نخبگان ایران است. این مرد بسیار اهل مطالعه فروتن و ایران دوست است که زحمات زیادی نیز برای قربانیان شیمایی کشیده است خدا به ایشان توفیق دهد.
  • حسن دوست IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    1 0
    استاد با دیدن تصویر شما در خبرآنلاین به وجد آمدم. ممنون از خبرآنلان که استاد اسعد را به کافه خبر دعوت کردند. ایشان متخصص مسائل روابط بین الملل هستند. کاش از این نخبگان گرانقدر بیشتر در کشور استفاده می شد.
  • بدون نام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    1 0
    استاد اسعد از کسانی است که در عمل زحمت زیادی برای متوجه کردن افکار عمومی و اذهان مسئولان نسبت به قربانیان شیمیایی و خصوصا مردم زجر دیده سردشت کشیده اند.
  • پیروز IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    2 0
    گمنام و محجوب و زحمت کش و بی مدعا. افرین به دکتر اردلان و ممنون از خبر آنلاین