ماه‌ نور ازدمیر اولین نماینده زن پارلمان در اتحادیه‌ اروپاست که روسری به سر دارد. این دختر ۲۶ ساله‌ی مسلمان به عنوان نماینده‌ حزب دمکرات مسیحی بلژیک به پارلمان این کشور راه یافته و جوان‌ترین نماینده‌ است.

دویچه وله در گزارشی نوشت:

صبح روز دوشنبه، ساعت نه و نیم صبح، "ماه نور ازدمیر" در یک کافه ترکی در شهر بروکسل منتظر ایستاده تا سفارش چای دهد. در این بین گوشی تلفن همراه او چندین بار زنگ می­‌خورد و چند دقیقه­‌ای به گفت‌وگوهای کاری می­‌گذرد. وقت زیادی برای صبحانه‌خوردن نیست زیرا حزب دموکرات مسیحی جلسه مهمی دارد و انتظار می­‌رود که ماه نور ازدمیر، نماینده­ این حزب در پارلمان بلژیک سریع‌تر خود را به جلسه برساند.

از اواخر ماه ژوئن امسال این دختر جوان ترک تبار به پارلمان راه یافته و همین باعث شده تا نگاه­های بسیاری را به سوی خود جلب کند. این توجه نه به خاطر سن کم او در برابر نمایندگان دیگر، بلکه به دلیل روسری است که به سر دارد. ماه نور ازدمیر نخستین نماینده­ محجبه­ زن پارلمان در اتحادیه­ اروپاست که هم‌اینک با ۲۶ سال سن یکی از کرسی‌ها را به خود اختصاص داده است.

این دختر جوان که در بلژیک به دنیا آمده و تحصیل کرده است، جزو نسل سوم مهاجرین در این کشور به شمار می­‌آید. پدر بزرگ و مادر بزرگ او بیش از ۴۰ سال است که به این کشور آمده‌­اند و والدین او نیز به‌روانی به زبان فرانسه صحبت می­‌کنند. ماه نور ازدمیر دوران کودکی­‌اش را در محله­ "شربیک" در بروکسل که پر جمعیت­‌ترین محله­ ترک­‌نشین در اتحادیه­ اروپاست، سپری کرده و والدین او در این محله که به آن استانبول کوچک هم می­‌گویند، صاحب یک مغازه­ میوه و سبزی­‌فروشی هستند.

ورود به سیاست
پس از گذراندن دوران تحصیل در یک مدرسه­ کاتولیک، ماه نور ازدمیر در رشته­ حقوق اداری و علوم سیاسی وارد دانشگاه بروکسل شد و با راه‌یافتن به شورای بخشداری بروکسل در سال ۲۰۰۶، فعالیت سیاسی او آغاز شد.

اما او زمانی در کانون توجه بین­‌المللی قرار گرفت که نتایج انتخابات پارلمانی در بلژیک نشان دادند که این دختر مسلمان و محجبه، نماینده­ حزب دموکرات مسیحی (CDH) در پارلمان خواهد بود. روسری سر کردن ازدمیر هر چند در دل زنان هم­‌کیش‌اش امید را جای داده، اما برای بسیاری مثل خاری در چشم می‌ماند.

او به شرایط کنونی اشاره می‌کند و می‌‌گوید: «در حال حاضر در بلژیک بحث بر سر ممنوع‌کردن پوشیدن روسری در مدارس و سازمان‌های عمومی جریان دارد. از زمانی که در پارلمان هستم، نامه‌های توهین‌آمیزی دریافت می‌کنم که هدف‌شان تحت فشار قرار دادن من است. حتی در یک مورد از من خواسته بودند به جایی برگردم که از آن جا می‌آیم. به من اتهام افراطی‌ودن می‌زنند، در حالی‌که حتی من را اصلا نمی‌شناسند و این برای من بدترین چیز بود.»

خوشحالی هم‌محله‌ای‌ها
پیروزی ماه نور ازدمیر موجب خوشحالی بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها و آشنایان شد. مصطفی یکی از پسرانی که در تیم انتخاباتی او فعال بوده، ماه نور ازدمیر را مستحق این برد می‌خواند و نتیجه را هم چندان شگفتی‌آور نمی‌داند، زیرا به باور وی ماه نور برای این پیروزی "سخت" کار کرده است. در این میان سهم خانواده‌ این نماینده‌ جوان پارلمان از همه بیشتر است و آنها با احساس افتخار از دخترشان سخن می‌گویند.

در کنار محجبه‌بودن ماه نور، نکته‌ی دیگری که برای بسیاری پرسش‌برانگیز بوده، حزبی است که این دختر مسلمان نمایندگی آن را بر عهده دارد؛ یعنی حزب دموکرات مسیحی.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که او برای این انتخاب خود عنوان می‌کند، علاقه‌ بیشتر مهاجران به حزب سوسیال و نامزد شدن یک مرد ترک از این حزب است: «پدربزرگ و مادربزرگ من بیش از ۴۰ سال است که به بلژیک آمده‌اند، من این‌جا متولد شده‌ام و برای همین هم خودم را یک مهاجر نمی‌بینم. نکته‌ مهم برای من این است که احزاب چه چیزی برای عرضه‌کردن دارند. حزب دموکرات مسیحی، حزب میانه‌ای است و بر عکس احزاب دیگر بیشتر به مسائل انسانی می‌پردازد تا کشمکش‌های صرفا سیاسی. من تا یک حد مشخص دیدگاه‌های لیبرال دارم، اما حوصله‌ این را ندارم که برچسب "چپ" یا "راست" به من بزنند.»

برای ماه نور ازدمیر آن‌چه که در سر دارد مهم‌تر از آن چیزی است که بر سر دارد. از همین رو هم اولویت‌های کاری خود را تنها در مسئله‌ حجاب نمی‌بیند. مبارزه با بی‌کاری جوانان و همچنین تلاش برای جلوگیری از منزوی‌کردن محله‌های خارجی‌نشین برای او مسائلی هستند که در درجه اول قرار دارند.

او خود را از بحث‌های جاری بر سر قانون ممنوعیت حجاب در مدارس و سازمان‌های دولتی بیشتر کنار کشیده، زیرا از این امر نگران است که در آن صورت، نقش او به عنوان نماینده تنها در همین مسئله محدود شود و این محدودیت چیزی است که او به هیچ‌وجه خواهانش نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۰
    0 0
    اینا بهتر قدر ایمانشونو می دونند د حاضرند بهای اعتقادشونو بپردازند نه مثل ماها که ایمان بی هزینه میخواهیم.