دانشگاه ملک عبدالله در جده، را می‌توان به پلی میان عربستان و دنیای بیرون تشبیه کرد. این دانشگاه مدرن که در پی برترین مغزهای دنیاست، شامل هیچ‌یک از قوانین عربستان و مقررات وهابی‌ها نمی‌شود.

دویچه وله در گزارشی نوشت:

از آنجا که دانشگاه ملک عبدالله تحت پوش هیچ‌کدام از وزار‌ت‌خانه‌های عربستان سعودی نیست، قوانین سفت و سخت درون کشوری هم در محوطه آن اعتبار ندارند. مثلأ دانشجویان دختر هر چه دوست داشته باشند می‌پوشند و حتی اجازه دارند پشت فرمان اتومبیل بشینند. برای نخستین بار در عربستان سعودی دانشجویان دختر و پسر سر کلاس درس کنار هم می‌نشینند.

از برداشت نخست یک نکته مشخص است: ایده‌آل گرایی. این دانشگاه، دانشگاه "ترین‌" هاست. ساختمان بلند و مدرن دانشگاه روی ساحل شنی دریای سرخ، در طی دو سال آن‌هم با بهترین تجهیزات ساختمانی موجود در بازار ساخته شده است. ساختمان میانی دانشگاه کتابخانه است و ساختمان‌های مجاور شامل کلاس‌های درس و آزمایشگاه‌ها هستند. خوابگاه‌های دانشجویان و استادان که پشت ساختمان‌ها قرار گرفتند با یک کانال آب از محوطه دانشگاه جدا می‌شود.

رقابت با برترین دانشگا‌های دنیا
نه فقط بنای ظاهری که تجهیزات دانشگاهی از جمله دستگا‌ه‌های تحقیقاتی و کلاس‌های درس هم در نوع خود بهترین هستند. دانشگاه ملک عبدالله که به طور تخصصی رشته‌های علوم و تکنولوژی را پوشش می‌دهد، جوان‌‌ترین دانشگاه دنیا با مدرن‌ترین تجهیزات و سریعترین کامپیوترهاست. قرار است که اینجا مکان تدریس و تحصیل برترین‌ها باشد.

رئیس‌دانشگاه، Choon Fong Schih از سنگاپور می‌گوید:« ما می‌خواهیم بهترین مغزها از تمام دنیا را جذب کنیم. برای ما مشخص است که برای کسب این هدف بایستی با برترین دانشگاه‌های دنیا در اروپا یا آمریکا رقابت کنیم. اما برای کسب این هدف تا کنون تلاش‌های زیادی داشتیم و موفق شدیم، جمعی از بهترین‌ها ‌را گردهم آوریم.»

امکانات پژوهشی گسترده
جمعی از برترین‌ها از دانشگاه‌های آمریکا، چین، ژاپن و حتی اروپا مثل پروفسور هلموت پوتمن از دانشگاه وین، متخصص علوم کاربردی کامپیوتر به این دانشگاه جدید پیوسته‌اند.

پروفسور پوتمن می‌گوید:« مرکزی که من مسئولیت آنرا بر عهده دارم در زمینه طراحی بصری موضاعات علمی در نوع خود بزرگترین مرکز دنیاست. در مرکز دانشگاه وین دو یا سه پروفسور در این بخش کار می‌کنند، اما در دانشگاه ملک عبدالله هشت پروفسور مشغول پژهش‌هستند. ما بهترین دستگاه‌ها را با برترین کیفیت در اختیار داریم.»

البته پروفسور پوتمن اشاره می‌کند که دستگاه‌های مدرن دلیل حضور او در دانشگاه ملک عبدالله نیست. وی ادامه می‌دهد:« مسئله‌ای که مرا تشویق کرد اینجا بیابیم امکان پژوهش و همکاری با سایر بخش‌هاست. مثلأ همکاری با پژوهشگران بخش انرژی خورشیدی بود یا زیست‌شناسی سلولی ملکولی. در دانشگاه وین این همکاری سخت است.»

در گوشه و کنار محوطه درونی ساختمان دانشگاه، آزمایشگاه کنار کلاس‌های درس قرار دارند و از یک بخش به بخش بعدی فاصله چندانی نیست. ریاضی کاربردی، علوم کامپیوتر، شیمی و فیزیک مهمترین رشته‌هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می‌شود.

بورسیه دانشجویان و تحصیل رایگان
تمامی دانشجویان بورسیه هستند. افزون بر ۲۰ هزار دلار کمک هزینه در سال، مسکن و آموزش نیز رایگان است. البته تنها بخش اندکی از دانشجویان دانشگاه از عربستان سعودی هستند. دیوید که در دانشگاه مونیخ در رشته تکنولوژی‌های زیست‌محیطی تحصیل کرده، به طور اتفاقی با دانشگاه عبدالله آشنا شده است. او بعد از خواندن مقاله‌ای در مورد دانشگاه و کسب اطلاعات بیشتر برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس از این داشنگاه پذیرش گرفته است.

دیوید می‌گوید: « ابتدا فکر کردم در لندن هستم! همه ما با اتومبیل‌های بزرگی که دنبالمان آمده بودند، به هتل مجللی برده شدیم که خوب خیلی جالب بود. برای نخستین بار متوجه شدم که چه هزینه‌ای صرف این دانشگاه شده است. درون دانشگاه هم متوجه می‌شوید که به کیفیت اهمیت زیادی داده می‌شود. من که از تدریس و برنامه‌ریزی بسیار راضی هستم.»

تحقیق بر روی روش‌های جدید تولید انرژی
پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه شامل پژوهش در مورد درختان و گیاهان مناطق حاره‌ای، نمک‌زدایی از آب و روش‌های جدید تولید انرژی از انرژی خورشیدی است. در این دانشگاه در مورد روش‌های مختلف تولید انرژی جایگزین نفت تحقیق می‌شود. بخش عمده هزینه‌های دانشگاه توسط شرکت دولتی نفت آرامکو و ملک عبدالله تأمین می‌شود. برای ملک عبدالله این دانشگاه نه فقط تحقق یک رویای دیرینه بلکه راهی برای خروج از سال‌ها انزوا در عرصه بین‌الملل است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۹
    1 0
    این هم از عربها! ما کجاییم که نخبگانمام بورس این دانشگاهها میشوند؟؟؟
  • بابک IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۶
    4 0
    با سلام.اگه می تونید راهنمایی بفرمائید در خصوص اخذ پذیرش از این دانشگاه. خیلی ضروریه.برای دوره فوق لیسانس می خوام