خبرها نسبت به افزایش آلاینده های مجدد غلظت آلاینده‌ها در پایتخت از روز سه‌شنبه هشدار می دهند، داستان تکراری و خطرناکی که امسال با شدت بیشتری دامن گیر پایتخت نشینان شده است.

لیلا شریف: باران های زود هنگام پاییز ماه عاملی شد تا مسئولان برای مدت کوتاهی با خیال راحت به دور از دغدغه های فصل پاییز سال گذشته بر صندلی خود تکیه زده و چندان به موضوع آلودگی هوا و مرگ و میرهای ناشی از آن فکر نکنند.
اما تشدید آلودگی هوا و پایداری این وضعیت از روز دوشنبه باعث شد تا این خیال راحت مسئولان چندان دوام نیاورد.حضور 142 میروگرم از ذرات معلق در هوای پایتخت، عاملی شد تا براساس اصل علاج بعد از واقعه، اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهرای صبح دیروز به صورت فوری در استانداری جمع شوند و برای حل اضطراری این مشکل چاره ای بیندیشند.
با وجود آشکار بودن خطرات ناشی از آلودگی هوا، "محمدرضا محمودی" معاون استانداری تهران، معتقد است که هنوز نیاز به تصمیم¬های جدی برای کاهش آلودگی هوا نیست و قرار است از روز دوشنبه پس از افزایش آلودگی هوا جلسه ای به منظور اتخاذ تصمیمات لازم برگزار شود، این صحبت های در حالی مطرح می¬شود که شهروندان تهرانی از روز سه شنبه باید منتظر افزایش آلاینده ها و تبعات ناشی از آن باشند.
در این میان آمارها خبر از این می دهند که پایتخت نشینان در سال 90 در مقایسه با سال گذشته آلودگی بیشتری را به ریه های خود وارد کرده اند به نحوی که "یوسف رشیدی" مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت¬وگو با ایسنا به آمارهای افزایش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو روز پایتخت هوای «پاک»، 105 روز «سالم»، 156 روز «ناسالم» و سه روز بسیار «ناسالم» داشته است. این در حالیست که بر اساس آمارها در سال گذشته 14 روز هوای پایتخت در شرایط «پاک»، 247 روز «سالم»، 103 روز «ناسالم» و یک روز بسیار«ناسالم» بوده است.
اما همیشه آمارها مربوط به آلودگی هوا اینچنین راحت از سوی مسئولان بیان نمی¬شود، چند سالی است که مردم و رسانه ها منتظر ارائه آمار دقیق میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از سوی وزارت بهداشت و مقام های مسئول هستند، خواسته ای که گویی قرار نیست به این زودی ها از سوی وزارت بهداشت با پاسخ مثبت همراه شود.
افزایش آلودگی هوا در چند روز آینده موجب شد تا روزنامه همشهری دیگر منتظر آمار وزارت بهداشت نماند و با استناد به آمار سازمان بهشت زهرای تهران و نظر کار‌شناسان، اعلام کند که در پاییز امسال مرگ و میر شهروندان تهرانی نسبت به نیمه نخست سال افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه از اول فروردین امسال تا آخر آبان 18هزار و 642 شهروند تهرانی بر اثر ایست و سکته قلبی که با آلودگی مرتبط است، جان خود را از دست داده‌اند.
در بخش دیگری از این نوشته آمده است که بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا در 2 ماه نخست پاییز امسال 2هزار و 824 نفر بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در 6 ماه نخست سال یک هزار و 216 نفر بوده است.


همشهری در ادامه می‌نویسد اگر مجموع مرگ‌های ناگهانی در پاییز را که به گفته کار‌شناسان بهداشت ارتباط معناداری با آلودگی هوا دارد در نظر بگیریم 18هزار و 606 نفر تنها در 2ماه اول این فصل جان خود را از دست داده‌اند؛ به عبارت دیگر در مهر و آبان امسال هر روز 310 شهروند تهرانی دچار مرگ ناشی از آلودگی هوا شده‌اند.
سکوت وزارت بهداشت در ارائه آمار ناشی از مرگ و میر موجب شد تا هر فردی با تکیه بر شنیده های خود به ارائه آماری بپردازد تا جایی که نوروزی، رئیس مرکز معاینه فنی خودروهای تهران در وبلاگش نوشت: اگر اشتباه نکنم پارسال نماینده وزارت بهداشت در جلسه ای که در مجلس داشتیم آماری از مرگ و میر شهروندان در اثر آلودگی هوا را دادند ولی تاکید کردند محرمانه است و این آمار نباید منتشر شود.برای همین هم تا امروز این آمار را شخص من جایی مطرح نکرده ام.
رئیس مرکز معاینه فنی در بخشی دیگری از نوشته خود به آماری که از سوی ندافی در مورد میزان مرگ و میر سالیانه شهروندان در اثر آلودگی هوا را در شهر تهران به تفکیک آلاینده بیان شده بود، اشاره کرد و گفت: حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال در تهران 2658 نفر، منوکسید کربن15 نفر، ازون 72 نفر و دی اکسید گوگرد 896 نفر است.

این آمارها در کنار تعاریف سازمان جهانی بهداشت که دو درصد از کل مرگ ومیرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده را مستقیم و غیرمستقیم مربوط به آلاینده‌های هوا می داند، زنگ خطر را برای پایتخت نشینان به صدا در آورده است، زنگی که هراز گاهی شنیدن صدای آن تکاپویی را به جان مدیران و مسئولان می اندازد اما پس از گذشت فصل پاییز و زمستان دوباره داستان فراموشی آلودگی هوا تکرار می¬شود.


4545

کد خبر 188914

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    21 0
    از طرفی به خاطر پشتیبانی از تولید داخلی- انحصاری ، مردم باید خوردو های با تکنولو‍‍ژی پانزده سال قبل را استفاده کنند. و بخاطر تولید بد با کیفیت بدتر ، باید بعد از دو سال بروند معاینه فنی بگیرند (در همه جای دنیا این 5 سال است) تازه اگر تا ان موقع زنده باشند و در خودرو اتیش نگرفته باشند.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
      5 0
      دوست عزیز چرا کیفیت خیلی بالای بنزین رو نمیگی که مسئولان محترم با بوق و کرنا خبر از تولید یک شبه اش دادند؟؟؟ بنزینی که یک شبه تولید شه یک شبه هم .... نمی دونم این مسئولین تا حالا فکر آخرت و روز پاسخگویی رو هم کردن یا نه ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    17 0
    اين مرگ و مير و به اضافه مرگ ومير ناشي از بدي جاده هاي كشور فداي يه تار موي مسئولين محترم !!!!!!!!!!!!! والله
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    27 0
    متاسفانه اولویت ها چیزی غیر از سلامت مردم هست! مردمی که استفاده از اسمشون کاربردهای زیادی داره ولی صحبت کردن راجع به سلامتشون به کاری نمیاد!
  • علی بلی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    13 0
    خیلی وحاقت می خواد واله! ما خوزستانی ها هفت ساله که داریم خاک می خوریم و مسئولان!!! در حال حل کردن قضیه هستن حالا می گید کاری انجام نشده؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    3 0
    به خاطر خبر گذاریهای محافظه کاری مثل شما که با دادن امیدهای واهی میخواین بگین هوا خوب میشه مثلا خودتون میدونین دیگه خرداد ماه که هوا داره گرم میشه میکین بنزین خوب تولید کردیم ولی زمستان خبر میدید که پتروشیمی تولید بنزین و از سر گرفت شما هم کم تقصیر ندارین بیخود نندازین گردن مسئولین .حتی ان کامنت و هم حذف میکنین
  • !!!!!!!!! IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    4 0
    احتياج به محرمانه بودن نداره 3 تا از اقوام ما بخاطر آلودگي هوا بيماريشون حاد شد و فوت كردن شما چطور يه نگاه به دور و ور خودتون بيندازين آمار دستتون مياد!!!!!!!!
  • سپند IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 0
    واقعا این آلودگی آزاردهنده است. اما واقعیتی که در مورد آلاینده های هوا وجود دارد، تاکید بیشتر کارشناسان بر آلایندگی بالای خودروهای داخلی است، در حالی که بسیاری از مشکلات فعلی ناشی از سوخت خودرو هاست. شاید بهتر باشد گزارشی تحقیقی از آلایندگی بنزین تولید داخل نیز تهیه شود
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 0
    چرا آمارهای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا محرمانه است؟ چون در غیر اینصورت خیلی ها و خیلی چیزها زیر سوال میره ....
  • علیرضا IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    1 0
    سلام به نظر من بیشترین الودگی هوا مربوط به بنزین میباشد که به علت بی کیفیت بودن ان اثرات جبران ناپذبری بر روی سلامتی افراد در دراز مدت و بر روی افراد دیگر تاثیر سریع میگذارد به امید روزی که مسولین به فکر سلامتی مردم باشن

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین