«تولدیک‌سالگی» روایتی متفاوت از سفر نیمه‌تمام زنان 

نمایش «تولدیک‌سالگی» در واقع داستانیست که توسط گروهی متشکل از نویسنده، کارگردان و بازیگران خانم پیرامون قصه زنان در قاب مونولوگ روایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به گزارش ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، این نمایش روایتگر تمام زنانی است که از سفر نیمه تمام زن بودن، مادر بودن، همسر بودن، بیم و امید، زندگی و مرگ سخن می گویند؛ سفری که از دل سه شخصیت داستان به نام‌های میمنت، شعله و شادی روایت می‌شود که این سه شخصیت در نگاه اول وجه اشتراکی با هم ندارند؛ اما سرنوشت در حضور ناپیدای رأفت امام رئوف(ع) در لحظات طلایی رنگ زندگی، آن‌ها را به نوعی با یکدیگر مرتبط می‌کند.
نمایش "تولد یکسالگی" دومین کار مشترک به قلم شادی غفوریان و کارگردانی بهاره فاضلی است که امسال به اجرای عموم می‌رود.
بهاره فاضلی راد در این زمینه به ما گفت: در دوره های متعددی در جشنواره رضوی با عناوین مختلف حضور داشتم اما این دوره، دومین سالی‌ست که به عنوان کارگردان در این جشنواره حاضر می‌شوم و خوشبختانه در سال گذشته به عنوان کارگردان برگزیده این جشنواره انتخاب شدم.
وی، جشنواره ملی تئاتر رضوی را به عنوان یکی از جشنواره های موثر نمایش مذهبی در ایران قلمداد و تصریح کرد: قطعا اساسی ترین هدف این جشنواره گسترش فرهنگ رضوی بوده و در این مسیر گام برداشته است.
این کارگردان عرصه تئاتر متذکر شد: من معتقدم بدون تردید تولید آثار قوی نمایشی توسط گروه های حرفه‌ای می تواند نقش بسزایی در رسیدن به این امر مهم ایفا کند.
*هنر نمایش از بهترین بسترها برای انتقال مفاهیم عمیق معنوی

وی، هنر نمایش را یکی از بهترین بسترها برای انتقال مفاهیم عمیق معنوی دانست و عنوان کرد: جشنواره رضوی در طی این هفده سال برگزاری، فراز و نشیب‌های زیادی داشته که دکتر عظیمی حرف خوبی در این زمینه می زند مبنی بر اینکه:" اگر نمایش زندگی بزرگان، بهانه ای برای موعظه کردن یا واپس گرایی تاریخی یا بیان تک جمله های اخلاقی و یا از این قبیل موارد باشد، چیزی که شکل می‌گیرد در بهترین نوعش، یک تئاتر تاریخی‌ست نه تئاتر دینی!".
فاضلی ادامه داد: من فکر می‌کنم یکی از نیازمندی‌ها برای اینکه ما بتوانیم اندیشه‌های دینی را در بستر جامعه، جاری کنیم، به روز بودن است.
به زعم وی، نباید تئاتر دینی را صرفا یک تئاتر موزه‌ای دانست بلکه تسلط داشتن به فرهنگ روز جامعه در این زمینه برای اینکه بتونیم مفاهیم دینی رو در جامعه جاری و ساری بکنیم، بسیار مهم است.


این کارگردان عرصه تئاتر با اشاره به حذف بخش رقابتی نیز خاطرنشان کرد: فکر می کنم که برگزاری جشنواره به شکل قبل که گروه ها به مدت یک هفته دور هم جمع می‌شدند نیز ویژگی های خاص خودش را داشت؛ یعنی تعاملات بین گروه ها بیشتر بود و ما حداقل می توانستیم کارهای همدیگر راببینیم؛ جدا از اینکه به هر حال حالت رقابتی داشتن یک شوق و ذوقی در بین گروه ها ایجاد می کرد که دلنشین بود.
به زعم فاضلی راد، ترویج اندیشه های دینی و مذهبی به خصوص اندیشه های رضوی، از اهداف اصلی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در برگزاری این جشنواره محسوب می شود که برای رسیدن به این مرحله باید پارامترهای یک کار بین المللی را در نظر بگیریم و تلاش کنیم که به آن سطح برسیم.
به تأکید وی، قطعا تا وقتی که نتوانیم خود را در سطح کارهای بین المللی بالا بکشیم نمی توانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
*نگاه سفارشی و کلیشه ای به مفاهیم رضوی منجر به تولید آثار سخیف می‌شود

این کارگردان عرصه تئاتر خاطرنشان کرد: بدون تردید نگاه سفارشی و کلیشه ای به مفاهیم رضوی نتیجه ای جز تولید آثار سخیفی و نازل برای ما نخواهد داشت لذا برای رسیدن به سطح فراملی باید اول استانداردهای کار بین المللی را در خودمان تولید و تقویت بکنیم.
وی در خصوص بایسته‌های مانا شدن و جریان سازی سیره رضوی به واسطه ابزار هنر نیز اذعان کرد: اگر ما بخواهیم به این مرحله برسیم باید یک سرمایه گذاری مناسب در این زمینه انجام دهیم چرا که پویایی حیات اندیشه دینی به نظر من به پویایی اسن اندیشه در ظرف فضا و زمان بسته است نمی‌توانیم بدون توجه به این اصل فقط به تکرار بپردازیم.
فاضلی راد تصریح کرد: در واقع تکرار بدون در نظر گرفتن روح زمان، یک فرهنگ موزه ای تولید می کند که به نظر من قابل اعتنا نیست و باید بدانیم که داشته‌های کهن ما به تنهایی قادر نیستند نیازهای امروزی را برآورده کنند.
به گفته وی در شکل دادن به تئاتر دینی که امروز بخواهد به صحنه وارد شود ما باید هوشمندانه در پی این اصل باشیم که فرهنگ و غنای گذشته خودمان را با واقعیت های امروز زمان پیوند بزنیم و با زبان امروز بیانش بکنیم چون در این صورت است که ماندگار خواهد شد.

این کارگردان عرصه تئاتر عنوان کرد: در غیر این صورت ما تلاش زیادی می کنیم که فقط قطعاتی از تاریخ رادوباره نشان بدهیم و در نهایت فقط در نمایش دادن این تاریخ دینی موفق خواهیم بود.
به تصریح وی، تفاوت کار رضوی خب کار رضوی با دیگر ژانرها در این است که این مهم، یک مفهوم عمیق همراه با ارادت است که باید این ارادت را در نمایش به اثبات برسانیم.
فاضلی راد در پایان سخنانش ابراز کرد: نگاه من به کار در حوزه رضوی ارادتی است و تلاش می‌کنم که به هر شکلی حتی اندک ارادت خود را یک جایی نشان بدهم چرا که این حوزه برای من با بقیه مضامین مفاهیم تئاترهای دیگر بسیار متفاوت است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =