محمدرضا وصفی

انقلاب مصر یک ساله شد ! اما هنوز مردم با نیروهای نظامی درگیرند. بر خلاف تصور عمومی که می پندارد ، نظامیان ، با انقلاب ، از همان نخستین ، همراه شد ، باید گفت ؛ آنها تنها علیه شخصِ مبارک ، در سایه سنگین انقلاب مردمی ، کودتا کردند . کودتا کردند تا نظام سیاسی ، بر پایه آنچه هست ، بماند ، اما مبارک ، رفت که رفت !
 
    نیروهای نظامی مصر ، رفتاری کاملا محافظه کارانه دارند ، به این معنی که تغییر را بسیار سخت می پذیرند...آنها افرادی را در این نه ماه ، بر مسند قدرت نشاندند ، که یکی کهنه تر از دیگری است ، نه فقط در سن و سال ، بلکه در طرز فکر و اندیشه ! درست همان چیزی که جوانان قاهره از آن بیزارند!
 
نظامیان مصر رفتار خود را بازخوانی نمی کنند ، و پیوسته در بیانیه ها ، مسئولیت خودکرده را بر عهده دیگران می نهند.
در آخرین رویداد فاجعه بار ، در مقابل چشمان آنها ، کتابخانه بزرگ مجتمع علمی قاهره که یادگاری از دوران ناپلئون بود ، با حدود دویست هزار عنوان کتاب و حدود چهل هزار نسخه خطی ، به آتش کشیده شد و از نیروهای عملیات امداد و نجات و ادفاع آتش ، خواسته نشد ، به موقع در صحنه حاضر باشد ! و شگفت آنکه ریاست کتابخانه مجتمع می گوید ، اخبار فاجعه ، پیش از لهیب آتش ، بر روی آنتن ها رفته است !
چرا چنین فاجعه ای در آخرین ساعات روز انتخابات پارلمان انجام پذیرفت ؟ آیا عده ای می خواهند ، اتفاق 1990 الجزایر ، در مصر تکرار شود ؟
آنچه در فاجعه آتش سوزی مجتمع و کتابخانه ذیقیمت قاهره خاکستر شد ، بخش مهمی از تاریخ مکتوب دنیا ، بویژه منطقه آسیا تا کشور هند است . آنچه به آتش کشیده شد ، باید برای ایران مهم باشد ، نه فقط بخاطر اسناد عهد فاطمی ، بلکه برای مهمی چون نقشه های تاریخی و کهن که نام خلیجِ فارس ، بر آن منقوش بود ! بویژه مجموعه بسیار نفیس و منحصر به فردِ - اطلس قدیم هند - !
... امید آنکه ، آنچه سوخت ، محدود به اوراق و تاریخ گردد ، چرا که بدون آن ، هویت ها ، باز هم زنده است .
... امید آنکه ، مصر آینده و انقلابش را بیش از این ، در میان کوچه و خیابانهای قاهره ، در قماری به نام حماقت ، نسوزاند!
/2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =