۱ نفر
۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
آمریکا به دنبال مجازات گرجستان است

واشنگتن در واکنش به تصویب قانون عوامل خارجی توسط گرجستان به دنبال وضع یکسری محدودیت‌ها علیه مقام‌های این کشور است.

به گزارش خبرآنلاین بر اساس این قانون، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های خبری که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج از گرجستان تامین می‌کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: «در واکنش به این اقدامات، وزارت خارجه در حال اجرای یک سیاستگذاری محدودیت جدید ویزا برای گرجستان است که علیه افرادی وضع خواهد شد که مسئول این روند تضعیف کننده دموکراسی یا دخیل در آن هستند. همچنین این محدودیت ها شامل اعضای خانواده ایشان نیز می‌شود.»

به نقل از ایسنا سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان لایحه‌ای را که توسط پارلمان این کشور تصویب شده بود، وتو کرد.

حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد، اعلام کرده بود که این لایحه برای شفافیت فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی و جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» ضروری است.

اپوزیسیون و کشورهای غربی این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می‌دانند که به دولت این کشور کمک کرده تا فعالیت بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آنها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تامین می‌شد را متوقف کند و با استناد به آن سرکوب رسانه‌های مستقل را شدت بخشد.

تصویب این قانون در پی هفته‌ها اعتراضات شدید و گسترده در گرجستان که با درگیری بین معترضان و مقامات پلیس و همچنین دستگیری همراه بود، صورت می‌گیرد. اعتراضاتی که در آن ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و خشم و نارضایتی خود را از این لایحه ابراز داشت.

بسیاری استدلال می کنند که «قانون عوامل خارجی» مانعی بر سر راه عضویت احتمالی گرجستان در اتحادیه اروپا خواهد شد. این در حالی است که در ماه دسامبر به این کشور وضعیت نامزدی اعطا شد، اما کمیسیون اروپا به گرجستان هشدار داد که باید در مسیر حاکمیت قانون و اصلاحات مد نظر اتحادیه قدم بگذارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1910889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =