۰ نفر
۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
وزیری در جست‌وجوی اندیشمند ربوده شده

زنده‌یاد دکتر حسین امیرعبداللهیان، تمام سال‌هایی که در وزارت امورخارجه و نیز مجلس شورای اسلامی مسئولیت داشت، از جمله دغدغه‌مندان و مبلغان اندیشه‌های امام موسی صدر بود.

به گزارش مبلغ، شخصیت ویژه امام صدر در جهان اسلام و تلاش‌ها و فعالیت‌های او برای ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو میان ادیان مختلف، به تنهایی اهمیت پیگیری این پرونده را روشن می‌کند. زنده یاد امیرعبداللهیان نیز در تمام این سال‌ها، همراه و هم‌دل خانواده امام موسی صدر برای لزوم پیگیری آزادی امام صدر بود.

برخی گفته‌های او در این‌باره را در ادامه مرور می‌کنیم.

شهریور ۱۴۰۲: در سمت وزیر امور خارجه؛ دیدار با رباب صدر در لبنان
حسین امیرعبداللهیان، هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد ربایش امام موسی صدر، به خانه‌ی رباب صدر (خواهر امام صدر) در لبنان رفت و با او به گفت‌وگو پرداخت.
امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری خود در بیروت نیز گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد تعیین سرنوشت و بازگشت ایشان به جهان اسلام باشیم. همچنین در دیدار با نبیه بری، رییس پارلمان لبنان، از نقش محوری و ماندگار او در تحولات سیاسی و مقاومت در لبنان و فلسطین،‌ از تلاش‌های مستمر بری در پیگیری سرنوشت امام موسی صدر قدردانی کرد.

شهریور ۱۴۰۱: ایران و لبنان پیگیر پرونده ناپدید شدن امام صدر هستند
امیرعبداللهیان، به مناسبت چهل و چهارمین سالروز ربایش امام موسی صدر، یادداشتی به شرح زیر در صفحهٔ اینستاگرامش نوشت:
«۴۴ سال از ربایش امام موسی صدر و همراهانش شیخ محمد یعقوب و سید عباس بدرالدین گذشت. عالم مبتکر و پرنشاطی که با نفس مسیحایی‌اش جان تازه‌ای به کالبد امت اسلامی و جامعهٔ مسلمان و مسیحی لبنان دمید. او به راستی منادی وحدت و هویت‌بخشی به مسلمانان و مبلغ هم‌زیستی و احترام متقابل میان پیروان ادیان و طوائف سیاسی بود.
در تمام این سال‌های غیبت و انتظار، بارقهٔ امید بازگشت پیشوای صلح در دل دوستدارانش زنده بوده است. مردمی که دیده‌اند و شنیده‌اند که سال‌ها پیش مردی در لبنان زندگی می‌کرد که سلوک اخلاقی او جلوگاه تصویر زیبای دین بود. اخلاق سیاسی امام موسی صدر پیروان ادیان گوناگون را به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دعوت و توصیه می‌کرد.
امام‌موسی صدر ۴۴ سال است که در میان ما نیست اما پیش آهنگی و قاطعیت او در مبارزه با رژیم صهیونیستی و جهل و نادانی، همچنان هدف بزرگ امت اسلامی است. پروندهٔ ناپدید شدن امام موسی صدر همواره یکی از مسائل مهم در دستور کار تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی ایران و لبنان تا رسیدن به نتیجه و روشن شدن واقعیت می‌باشد.»

مهر ۱۴۰۰ : حضور در مجلس اعلای شیعیان لبنان
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با حضور در مجلس اعلای شیعیان لبنان در بیروت، درگذشت عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان و همچنین درگذشت پروین خلیلی، همسر امام موسی صدر را تسلیت گفت. در این مراسم رباب صدر خواهر امام موسی صدر، حورا صدر دختر امام موسی صدر، احمد قبلان فرزند عبدالامیر قبلان و مفتی اول شیعیان لبنان و علی خطیب معاون رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان حضور داشتند.

دی ۱۳۹۹ : در سمت دستیار ویژه رئیس مجلس، دیدار با حورا صدر، دختر امام موسی صدر
امیرعبداللهیان در دیدار با حورا صدر، دختر امام موسی صدر گفت: «امام موسی صدر از اندیشمندان بزرگی است که شعار وحدت امت اسلامی را معنا بخشید. امام صدر نقش جدی در رشد آگاهی شیعیان معاصر لبنان داشت. او با سلوک سیاسی خویش پیروان ادیان گوناگون را به همزیستی مسالمت‌آمیز هدایت و نقش برجسته‌ای ایفا کرده است. امام صدر فعال‌ترین پیشوای شیعیان لبنان و مبتکر و پیش آهنگ واقعی مبارزه با رژیم صهیونیستی و مبارزه با جهل و نادانی است. امیدواریم که سرنوشت امام موسی صدر مشخص شود و شاهد بازگشت ایشان در میان امت اسلامی باشیم.»

شهریور ۱۳۹۸: پیامی در صفحه شخصی در توییتر
امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در سالروز ربایش امام موسی صدر، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین، به‌رغم گذشت ۴۱ سال، «امام» همچنان حضور چشمگیر و درخشانی در خرد و وجدان مردم لبنان و منطقه دارد. علیرغم سقوط قذافی و تلاش های فراوان برای یافتن امام، اما هنوز ادله‌ای قوی بر شهادت وی اقامه نمی‌شود.»

شهریور ۱۳۹۷: امام موسی صدر زنده است
امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس در گفت‌وگویی در رسانه‌ها به مناسبت سالروز ربایش امام صدر گفت: «هیچ ادله اطمینان بخشی مبنی بر شهادت امام موسی صدر در دست نیست . انتظار می‌رود شخصیت‌های موثر در لیبی و لبنان، بار دیگر نسبت به تعیین سرنوشت امام موسی صدر اقدام جدی معمول دارند و "کمیته فعال و ویژه‌ای" را مامور تحقق این امر مهم کنند.»

وزیری در جست‌وجوی اندیشمند ربوده شده

شهریور ۱۳۹۶: هیچ نشانه‌ای مبنی بر شهادت امام موسی صدر وجود ندارد
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در برنامه تریبون آزادی در موسسه امام موسی صدر حضور یافت و گفت: «دعا می‌کنم تا به زودی در جشن آزادی امام موسی صدر در کنار خانواده ایشان و همه آزادی‌خواهان جهان، حضور پیدا کنیم. به نمایندگی از مردم ایران در حوزه مقاومت از خانواده امام موسی صدر تشکر ویژه می‌کنم که در همه این سال‌های سخت فعالانه موضوع ربایش امام موسی صدر را دنبال کردند.
وزارت امور خارجه ایران، مجامع دولتی و حقوقی دیگر کشورها و برخی شخصیت‌ها هرکدام قدم‌هایی را برای پیگیری پرونده امام صدر برداشتند، اما هیچ‌کدام از آنها به محکمی قدم خانواده نبوده است. زمانی که من در وزارت امورخارجه مسئولیت داشتم، در حوزه‌ای کار می‌کردم که یکی از کارهایم پیگیری این پرونده بود. ما مدام در این زمینه پیگیر بودیم اما بازهم تلاش‌های ما به اندازه خانواده نبود.
در این جمع یک بار دیگر تاکید می‌کنم که به استناد مدارک، شواهد و قرائن متعدد دلیلی بر شهادت امام صدر که تایید کننده نهایی وضعیت ایشان باشد، وجود ندارد. علیرغم اینکه در این سال‌ها اشخاصی تلاش کردند با توجیهات انسانی و سیاسی خانواده امام صدر و دوستدارانش در جهان مسیحیت و اسلام را راضی به شهادت امام کنند، اما جمع‌بندی نهایی این است که بر اساس شواهد، اکنون وضعیت‌ امام صدر نامعلوم است و همه امیدوار هستیم روزی شاهد حضور ایشان در جمع همه باشیم.
چندی پیش دیداری با همسر شهید سمیر قنطار داشتم. عکسی را به من نشان داد که مادر شهید قنطار به او داده بود. آن عکس جسد شهید قنطار در زندان‌های رژیم صهیونیستی را حکایت می‌کرد. به عبارتی صهیونیست‌ها 30 سال شهید قنطار را در بند داشتند، اما به خانواده گفتند که ایشان را شهید کرده‌اند. اما خانواده قطع امید نکرده تا این‌که ایشان از زندان آزاد شد و بعد از چند سال در سوریه به شهادت رسید.»

شهریور ۱۳۹۶: نمی‌توانیم بگوییم امام‌ صدر شهید شده است
حسین امیرعبداللهیان، در گفت‌وگو با روزنامه شرق چنین گفت: «برای امام موسی صدر وزارت خارجه سال‌هاست که دارد کار می‌کند... بالاخره از هر فرصتی استفاده می‌شود، ولی همه امور رسانه‌ای نمی‌شود. هرکدام از مسئولان وزارت خارجه‌ که در ارتباط با موضوع هستند، سعی می‌کنند در پیگیری‌هایشان این موضوع را مدنظر قرار دهند. نکته‌ای که وجود دارد این است که بعضی از پرونده‌ها به ‌دلایل مختلف به پرونده‌های فرسایشی و طولانی تبدیل شده‌اند که همیشه شوک‌هایی به آنها وارد می‌شود که چه وزارت خارجه، چه پارلمان و چه دستگاه‌های دیگر به‌ خودشان بیایند و برای تعیین وضعیت آن کمک کنند. بالاخره خانواده امام موسی صدر هم ظرفیت بالایی برای پیگیری دارند. مؤسسه‌ای که خواهر محترمه امام موسی صدر در بیروت دارند، دختر امام موسی صدر که بعضی از کارها را انجام می‌دهند. داماد ایشان که خواهرزاده امام موسی صدر است هم تلاش‌هایی در این راستا انجام می‌دهند.
این جزو موضوعاتی است که وزارت خارجه سال‌ها از هر موقعیتی استفاده کرد که بتواند آن را به سرانجام برساند، دستگاه‌های دیگر نظام هم تلاش زیادی کرده‌اند، به‌ویژه سفیر وقت ما در لیبی. پس از سقوط قذافی، آقای دکتر اکبری تلاش‌های قابل تقدیری داشت. حزب‌الله لبنان و آقای نبیه‌بری هم پیگیری‌های زیادی داشته‌اند. می‌توانم بگویم هم درباره چهار دیپلمات ربوده‌شده ما در لبنان و هم در ارتباط با امام موسی صدر اگر نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم امام موسی الان در فلان نقطه است، اگر نمی‌توانیم بگوییم چهار دیپلمات ما دقیقا در کدام نقطه فلسطین اشغالی هستند، اما حداقل می‌توانیم با قاطعیت بگوییم هیچ مستند قوی‌ای که بتوانیم روی میز بگذاریم و بگوییم امام موسی صدر شهید شده است یا چهار دیپلمات ما شهید شده‌اند، نداریم.»

آبان ۱۳۹۵ : هیچ سندی مبنی بر عدم حیات امام صدر یافت نشده است
امیرعبداللهیان، سمت دستیار ویژه رئیس مجلس با حورا صدر و اعضای موسسه امام موسی صدر، در محل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. او گفت: «مسئله امام موسی صدر و پیگیری پرونده یکی از موضوعاتی است که به دنبال راه‌کاری برای آن هستم. کمیسیون سیاست خارجی مجلس 28 نماینده دارد که تجربه کاری خوبی در حوزه سیاست خارجی دارند. به نظرم باید از ظرفیت مجلس و این کمیسیون برای ارائه راه‌کار و پیگیری پرونده استفاده کرد و حتی کمیته ویژه‌ای برای پیگیری این امر در مجلس تشکیل داد.
توجه به کنفرانس‌های بین المللی به خصوص کنفرانس‌های مربوط به حمایت از فلسطین و مسئله مقاومت یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان از ظرفیت افراد و شخصیت‌های مطرح بین المللی در زمینه پیگیری استفاده کرد. چرا که نقش امام موسی صدر در حوزه مقاومت از همه پررنگ‌تر بوده و همیشه جلوتر از دیگران گام برداشته‌است.
تاکنون تلاش‌های زیادی برای پیگیری این پرونده پیچیده انجام شده و راه‌های مختلفی در کشور لیبی نیز امتحان شده است. این مسئله که هیچ سندی تا کنون شهادت امام را تایید نکرده خود نقطه قوت و امیدی برای پیگیری محسوب می‌شود و باید با تمام توان از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.»

شهریور ۱۳۹۵: امیدواریم حلقه‌های مفقوده مربوط به تعیین سرنوشت امام صدر کشف شود
حسین امیرعبداللهیان در سالروز ربایش امام صدر گفت: «امام موسی صدر نقش ماندگاری در شکل گیری مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و ترویج فرهنگ مقاومت در لبنان و جهان عرب داشتند. امیدواریم حلقه‌های مفقوده مربوط به تعیین سرنوشت ایشان کشف شود. امام موسی صدر یکی از رموز بیداری اسلامی به شمار می روند و علی‌رغم تحولات بنیادین در لیبی، هنوز نمی‌توان با قاطعیت از شهادت امام موسی صدر سخن گفت.»

آبان ۱۳۹۱: در سمت معاون آفریقا و عربی وزارت امور خارجه ایران: کمیته ویژه‌ای در لیبی برای پیگیری این موضوع تشکیل شد
امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی عنوان کرد: «آن چیزی که برای ما، خانواده امام موسی صدر، حکومت لبنان سندیت دارد این هست که تا این لحظه هیچ مدرک و سندی که شهادت امام موسی صدر و همراهانش را تأیید کند، ارائه نشده است. بنا براین مادامی که سندی مبنی بر شهادت ایشان و همراهانشان ارائه نشود فرض مسلم ایران، لبنان و خانواده امام موسی صدر و دو همراه‌شان این است که امام موسی صدر به شهادت نرسیدند.
از سوی دیگر پیچیدگی‌های لیبی در دوران قذافی و زندان‌های مخوفی که قذافی در جای جای این کشور داشته است، این شک و تردید را تقویت می‌کند. در جریان سفر آقای صالحی به لیبی بنا به درخواست ایران، کمیته ویژه‌ای در لیبی برای پیگیری این موضوع تشکیل شد. این مسئله توسط لبنان، خانواده امام موسی صدر و همراهانشان نیز دنبال شد و ما امیدواریم که اخبار روشن، متقن و دقیق به دست آوریم و امیدواریم بازگشت ایشان به آغوش جهان اسلام را شاهد باشیم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =