تلسکوپ‌های فضایی و رصدخانه‌های زمینی موفق شده‌اند تپ‌اختر جوانی را در نزدیکی بقایای انفجار ابرنواختری ستاره‌ای سنگین شناسایی کنند. این تپ‌اختر در یکی از قمرهای کهکشان راه‌شیری قرار دارد.

این تپ‌اختر که بر اساس رصدهای تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا و تلسکوپ اروپایی ایکس-ام-ام نیوتن آشکار شده، ستاره‌ای نوترونی به قطر 30 کیلومتر است که حدود 1.5 برابر خورشید سنگینی دارد. این ستاره کروی کوچک در هر ثانیه چند صد دور می‌زند و در این تصویر می‌توانید آن‌را به‌صورت گوی آبی‌رنگ پرنوری که در سمت راست تصویر خودنمایی می‌کند، مشاهده کنید.
تصاویر مریی در اطراف این بازمانده ستاره‌ای، پوسته‌ای از گاز و غبار را نشان می‌دهد. این نخستین بار است که چنین جسمی در ابر ماژلانی کوچک دیده می‌شود. ابر ماژلانی کوچک، کهکشانی نامنظم در فاصله بیش از 300هزار سال‌نوری است که به دور کهکشان راه‌شیری می‌گردد. در سمت چپ تصویر هم می‌توانید سحابی نشری زیبایی را ببینید که یکی از فعال‌ترین مناطق تولد ستارگان در ابر ماژلانی کوچک است. فاصله 300هزار سال نوری این تپ‌اختر بدان معنی است که انفجار اصلی بیش از 300هزار سال پیش اتفاق افتاده و نور ناشی از آن تمام این سال‌ها در راه بوده تا به ما برسد.
تصویری که در اینجا ملاحظه می‌کنید، ترکیبی از تصاور رصدخانه فضایی چاندرا، تلسکوپ فضایی ایکس-ام-ام نیوتن و رصدخانه سرو تولولو در شیلی است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =