عضو هیئت علمی دانشگاه تهر ان در یادداشتی در وبلاگ خبرآنلاین به موضوع نگرانی روز افزون آمریکا از قدرت نظامی ایران پرداخته است.

محمدمهدی مظاهری، عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین نوشته است:" برگزاری موفقیت آمیز مانور نظامی ایران در تنگه هرمز و نیز واکنش های منفعلانه امریکا نسبت به پیشرفت های ایران در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری به رغم گسترش چتر تحریمی غرب نشان می دهد که ایران با افزایش توانمندی های نظامی خود ، قدرت امریکا و اسراییل را در منطقه با چالش های جدی مواجه ساخته است.برگزاري موفقيت آميز مانور نظامي ايران در تنگه هرمز و نيز واكنش هاي منفعلانه امريكا نسبت به پيشرفت هاي ايران در حوزه سخت افزاري و نرم افزاري به رغم گسترش چتر تحريمي غرب نشان مي دهد كه ايران با افزايش توانمندي هاي نظامي خود ، قدرت امريكا و اسراييل را در منطقه با چالش هاي جدي مواجه ساخته است اين در حالي است كه رمزگشايي احتمالي از پهباد امريكايي و دستيابي به تكنولوژي پيشرفته در ساخت هواپيماي فوق پيشرفته بر نگراني هاي امنيتي امريكا افزوده است."
وی افزوده است:" در چنين وضعيتي شاهد ارسال سيگنال هاي متفاوت از طرف اتحاديه اروپا و امريكا هستيم در حاليكه اوباما تحت تاثير فشار جناج جنگ طلب محافظه كار كاخ سفيد و برخي از سناتورهاي طرفداران اسراييل اقدام به امضاي تحريم بانك مركزي نموده از سوي ديگر اتحاديه اروپا آمادگي خويش را براي مذاكرات مستقيم با ايران بر سر موضوع هسته اي كشورمان اعلان كرده است. تناقض در گفتار و كردار رهبران غرب آينده مذاكرات و نحوه تعامل طرفين منازعه را با اتهامات جدي مواجه ساخته است. با توجه به افزايش تهديدات امريكا و اسراييل براي حمله به ايران ، صرف نظر از اينكه امكان دارد اين تهديدات در قالب جنگ رواني براي بازداشتن كشورمان از اهداف راهبردي خويش در تداوم فعاليت هاي صلح آميز هسته اي و تحميل اراده حريف قلمداد گردد. "
این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر سخت تر شدن تحريم ها و عدم انعطاف پذيري طرفين ادامه می دهد: " آخرين سناريوي غرب به ويژه از سوي امريكا پس از تحريم بانك مركزي ،و اطمينان از مقاومت ايران و برآورده نشدن خواسته ها در حوزه هسته اي ، تشديد فشارهاي سياسي – اقتصادي و تحريم نفتي است. البته تداوم بحران اقتصادي فرسايشي در امريكا و اروپا و ترس از افزايش غيرقابل كنترل قيمت در بازارهاي جهاني گرچه اين گزينه در كوتاه مدت ضعيف تر مي نمايد ، با اين وجود امريكايي هادر تلاشند با همكاري عربستان و برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس و نيز ورود مجدد نفت ليبي به بازارهاي نفتي از تبعات نقصان نفت ايران بكاهند ، با اين وجود ريسك اين گزينه كمتر از گزينه نظامي نيست ، تملك و تسلط ايران بر بخش بزرگي از منابع جهان به ويژه انرژي از يك سو و تسلط كامل بر تنگه هرمز به عنوان منبع شريان نفتي غرب ، مسدود شدن آن در صورت اقدام امريكا مي تواند هزينه هاي غيرقابل محاسبه اي براي جهان غرب در پي داشته باشد. اين در حالي است كه ژئوپلتيك منطقه خاورميانه پس از قيام هاي اخير تغيير كرده و حلقه ارتباطي ايران با جنبش هاي مردمي و انقلابي منطقه اهرم قدرت بازدارنده محسوب مي گردد. اخيراً تحت تاثير همين مولفه هاي قدرت ايران اعلام مي كند ، شعاع پاسخ گويي به هر گونه تجاوز احتمالي وسيع تر از منطقه خواهد بود. "
برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =