۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲

تهران امروز نوشت:

علی عطشانی فیلمساز پرحاشیه‌ای است. اولین فیلمش «دموکراسی تو روز روشن» سر دستمزد محمدرضا گلزار جنجال به پا کرد. «در امتداد شهر» با خبرهایی که در مورد بازی بازیگر نقش سوسانو در زمان پیش تولید اعلام شده بود، تیتر یک شد و فیلم بعدی‌اش، «تلفن همراه آقای رئیس جمهور» که قرار است در جشنواره امسال به نمایش دربیاید، سوژه ملتهب و البته جذابی دارد. فیلم «در امتداد شهر» که این روزها روی پرده سینماهاست، یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های اکران امسال است. از مجری‌های جنجالی و محبوب تلویزیونی در آن بازی می‌کنند تا محمدرضا گلزار و حتی فرمان فتحعلیان خواننده هم حضور کوتاهی در آن دارد. با علی عطشانی، کارگردان این فیلم درباره چگونگی انتخاب بازیگران و شکل‌گیری فیلمنامه و تغییر نام فیلم گفت‌وگو کردیم.

 

از «دموکراسی...» به این طرف ظاهرا علاقه پیدا کردید که فیلم‌های مخاطب پسندتر و با اتکا به چهره‌های سرشناس بازیگری بسازید.

راستش بعد از ساخت فیلم‌هایی که اشاره کردید به یک تعریف درست و بهتری در کارم رسیدم. در واقع برای خودم یک هدف منطقی‌تری را ترسیم کردم و با خود گفتم ما فیلم می‌سازیم که دیده شود. حالا چه خوب است که ما از المان‌هایی استفاده کنیم که باعث بهتر دیده شدن فیلم شود اما در عین حال فیلم سطحی نباشد. به طور دقیق‌تر من دنبال سینمایی بودم که علاوه بر گیشه و مخاطب‌داری حرف هم داشته باشد. تلاش می‌کنم در فیلم‌هایم با اینکه از بازیگران چهره استفاده می‌کنم اما از محتوا غافل نشوم. برای مثال همین فیلم «در امتداد شهر» با یک آیه قرآن آغاز می‌شود که نشان می‌دهد ما پس این قصه به دنبال پیام و محتوای عمیقی بودیم. در نهایت هم فکر می‌کنم این تعریف منطقی‌تری از سینماست تا اینکه بخواهیم یک سری فیلم خاص با تعاریف خاص بسازیم.


چرا نام فیلم را از «شش نفر زیر باران» به «در امتداد شهر» تغییر دادید؟

همان‌طور که می‌دانید این فیلم در دو نسخه نمایش داده شد. نسخه اول در جشنواره سال قبل بود و نسخه دوم در اکران. نسخه اولیه به دلیل اینکه خیلی سریع آماده شد و تلاش داشتیم حتما فیلم در جشنواره اکران شود نسخه شتاب زده‌ای بود و آن چیزی که ما دوست داشتیم نبود. در دیدارهایی که با مردم عادی، منتقدان و اهالی رسانه داشتیم یک سری تغییرات در ساختار تدوین فیلم ایجاد کردیم و به نوعی نوع روایت در این فیلم تغییر کرده و چون فیلم تغییرات زیادی را شاهد بود دوستان بر این نظر بودند که نام فیلم هم تغییر کند.


ظاهرا مدت زمان فیلم هم کاهش پیدا کرده.

بله حدود بیست دقیقه از فیلم کوتاه شده.


آقای امیر علی محسنی فیلمنامه «در امتداد شهر» را برای شما نوشتند؟

خیر. من با ایشان سر پروژه‌های دیگر همکاری کرده بودم. ایشان طرح این کار را به من دادند تا بخوانم وقتی هم که طرح را مطالعه کردم به او گفتم از طرح خوشم آمده اما باید بازنویسی شود و پس از حدود چهار ماه کار روی فیلمنامه و حدود بیست بار بازنویسی فیلم جلوی دوربین رفت.


چه چیزی شما را جذب ساخت این فیلمنامه کرد؟

به طور وی‍ژه نوع روایت آن. من اساسا دوست دارم در گونه‌های مختلف فیلم بسازم و این تجربه کردن گونه‌های مختلف برای من لذت‌بخش است. حتی فیلم آخرم «تلفن همراه رئیس جمهور» که قرار است در جشنواره امسال نمایش داده شود هم تجربه‌ای متفاوت نسبت به چند فیلم اخیرم است. چه به لحاظ کارگردانی ، چه به لحاظ فیلمنامه و چه به لحاظ چیدمان بازیگرها . همانطور که می دانید درسینمای ایران همیشه این ترس وجود داشته که سمت روایت های موازی برود و من با ساخت این فیلم یک جورهایی دوست داشتم ریسک کنم.


قبول دارید بیشترین فوکوس فیلمنامه روی شخصیت محمدرضا گلزار است؟ و به نوعی سایر شخصیت‌ها در سایه قرار گرفته‌اند؟

ما در این فیلم دو نوع بازیگری داریم. دسته اول بازیگران تک سکانسی هستند در واقع به لحاظ فیلمنامه نیازی به دانست عقبه و پیشینه آنها نیست و همان یک سکانس برای مخاطب کفایت می‌کند. مانند آقای داوودن‍ژاد که فروشنده اسلحه است و به نوعی یک نقش فرعی قلمداد می‌شود، پس نیازی نیست چون آقای داوودن‍ژاد این نقش را ایفا می‌کند ما پیشینه او را بدانیم.


می‌توانستید به جایش از بازیگر دیگری استفاده کنید؟

بله می‌شد.


پس چرا نکردید؟

من اول صحبت‌هایم اشاره کردم که استفاده از بازیگر زیاد کمک به فروش فیلم می‌کند و به نوعی این برای من یک سر مشق است.


پاسخ سوال قبلی ناقص ماند.

دسته دوم بازیگران در این فیلم مانند شخصیت آتیلا پسیانی ، نیکی کریمی ، محمد رضا گلزار ، سارا خویینی‌ها و فرزاد حسنی نیاز به شخصیت‌پردازی بیشتری دارند و می‌توانم حرف شما را تا حدودی قبول کنم که در نسخه جدید با حذفیاتی که ما انجام دادیم ضعف‌هایی در شخصیت‌پردازی به وجود آمده اما شما هم باید این حق را به بنده بدهید که این نوع روایت و این نوع داستان پردازی این اجازه را نمی‌دهد که شما شخصیت‌هایتان را به طور کامل معرفی کنید. آن چیزی که در ذهن شماست بیشتر مناسب قاعده کلاسیک در سینما است ولی وقتی شما با شش شخصیت اصلی روبه‌رو هستید دیگر ما این امکان را نداریم که در نود دقیقه بتوانیم به طور تمام و کمال به شخصیت پردازی این‌ها بپردازیم.


خود شما فیلم را شخصیت محور می‌دانید؟

خیر


پس چرا روی شخصیت محمدرضا گلزار آنقدر پا فشاری می‌کنید؟

شاید به دلیل کوتاه شدن سکانس‌های بازیگران دیگر این نکته به چشم می‌آید ضمن اینکه در اکران عمومی دو سکانس دیگر هم از بازی محمد رضا گلزار به فیلم اضافه کردیم و خودمان هم علاقه داشتیم نقش محمدرضا گلزار در فیلم بیشتر شود. یکی از ایراداتی که به نسخه جشنواره می‌گرفتند این بود که چرا محمدرضا گلزار در این فیلم آنقدر نقش کوتاهی دارد؟ و مشاهده می‌کردیم که مردم عادی دوست دارند گلزار را بیشتر در فیلم ببینند.


کدام سکانس‌ها به فیلم اضافه شد؟

سکانس دختر طرفدار و سکانسی که گلزار می‌گوید: «هر وقت بارون می‌باره برای منم اتفاق خوبی رخ می‌ده» به فیلم اضافه شد.


از همان ابتدا قرار بود نقش سوپر استار فیلم را محمدرضا گلزار ایفا کند؟

خیر در نسخه اولیه مهران مدیری قرار بود این نقش را بازی کند. حتی ما رایزنی‌هایی را آغاز کردیم اما آقای مدیری درگیر ساخت سریال «قهوه تلخ» بودند.


انتخاب آقای گلزار به دلیل پیشینه آشنایی شما با ایشان بود؟

این هم موثر بود و باید عنوان کنم محمدرضا گلزار واقعاً لطف کرد که به این فیلم آمد. چون هم زمان با این فیلم مشغول بازی در «شیش و بش» بود و به خاطر رفاقت با من حاضر شد شرایط سختی را تحمل کند و در دو فیلم حضور داشته باشد. به غیر از این ماجرا این شخصیت را باید یک سوپر استار بازی می‌کرد و ما مگر چند سوپر استار در حد و اندازه‌های محمد رضا گلزار داریم؟

5730119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =