مریم صدرالادبایی

 رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با قاطعیت می گوید که عامل اصلی آلودگی هوا بنزین تولید داخل نیست، رویانیان می گوید 'تولید و توزیع بنزین آلوده در جایگاه‌ها صحت ندارد. '

محمد رویانیان معتقد است که هر ساله و با شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور از بنزین به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا نام برده می شود.و البته این را هم اضافه می کند که در شرایط فعلی هر چند کیفیت بنزین تولید داخلی خیلی بالا نیست اما عامل آلودگی هوا تولید و توزیع بنزین تولید داخلی نیست.

البته هنوز یک ماه از حضور طراح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی در کافه خبرنمی گذرد که به ابهامات موجود در خصوص تشدید آلودگی هوا با استفاده از بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی پاسخ داد.فریبرز پناهی در این خصوص تاکید کرد:متاسفانه طرح بنده به طور کامل اجرایی نشد که اگر این امر صورت می گرفت بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی قطعا به استانداردهای روز نزدیک می شد.

به گفته این دانشجوی دکترای مهندسی نفت، با اجرای کامل این طرح ما با استانداردهای یورو چندان فاصله نداشتیم چرا که با اجرای آن درصد آروماتیک ها به 39 تا 40 می رسید و اکتان بنزین هم به 93 تا 95 اما روند اجرایی تولید بنزین در پتروشیمی ها به نحو دیگری رقم خورد.

براساس اظهارات طراح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ، روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود.طرح بنده این نبود که استفاده کردند. در واقع همان چیزی که در پتروشیمی ها تولید می شد را بدون هیچگونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه ها می دادند.پناهی تصریح کرد:اگر طرح واقعی تولید ضربتی بنزین در 48 ساعت اجرا می شد قطعا آلودگی در کار نبود.

اما کشمکش های دولت و مسوولان شهری و کارشناسان مستقل سر بنزین که این روزها مثل همه دعواهای دیگر مدیران، عادی شده است، هرچند که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه ای آلودگی بنزین ها را تکذیب کرد. اما از سوی دیگر، همه ادعاهای تکرار شده را تلویحی می پذیرد؛ مدیران وزارت بهداشت قبول می کنند بنزن بنزین بالاست، مسوولان وزارت نفت خبر می دهند اکتان بنزین 87 است هرچند که انتقادات مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، همچنان با واکنش شرکت تولید و پخش فرآورده های نفتی مواجه می شود.

اظهار نظر مسئولین در سال گذشته در مورد نقش بنزین در آلودگی هوا و استاندارد آن برای سال 90

نام/سمت

تاریخ

اظهار نظر

دکتر محمد کاظم ندافی

رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

3 بهمن 89

وجود میزان بالای بنزن در بنزین صحیح است؛ اما این مسئله برای این برهه و تغییر سوخت نیست به طوری که از ماه‌های قبل وجود بنزن در آلاینده‌ها محسوس بوده و تاکنون به چند برابر غلظت استاندارد رسیده است. همچنین تغییر سوخت از بنزین به گاز هم به طور کلی در افزایش آلودگی هوا موثر بوده و میزان بالای ازن در هوا مربوط به همین تغییر سوخت است. تغییرات غلظت آلاینده‌ها نشان می‌دهد از زمانی که اثرات سوخت جدید وارد هوا شده، برخی آلاینده‌ها افزایش و برخی دیگر مانند مونوکسیدکربن وهیدروکربنات کاهش یافته است و این مسئله ربطی به تولید بنزین جدید ندارد. بر اساس مشورت‌هایی که با کارشناسان وزارت نفت داشتیم، تکنولوژی جدیدی برای تولید بنزین در حال اجراست و با بررسی‌های صورت گرفته عدد اکتان در بنزین فعلی بیشتر از بنزین قبلی است.

محمد رویانیان

رییس ستاد حمل و نقل سوخت کشور

3 بهمن 89

توجه به کاهش مصرف سوخت تا پایان ماه‌های آتی نیازی به تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها نخواهیم داشت. بنزین تولید شده توسط پتروشیمی‌ها اکتان بالایی (اکتان 100) داشته است، این در حالیست که بنزین مصرف شده تا کنون اکتان بالای 87 داشته است. بنابراین این مساله نشان می‌دهد که بنزین تولید شده توسط پتروشیمی‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده است. به دلیل وجود منابع ذخیره شده بنزین در تهران از بنزین‌های تولید شده‌ پتروشیمی در ماه‌های اخیر استفاده نشده است. همچنین کاهش کیفیت بنزین‌های تولید شده در ماه‌های اخیر که مورد توجه سایت‌های بیگانه و خارجی بوده مورد تایید نیست، چرا که بنزین‌های استحصال شده از پتروشیمی‌ها از کیفیت بالاتری نسبت به استاندارد اروپا برخوردار بوده است. به هرحال بنزین های تولید شده، از عوامل آلودگی هوای تهران نیستند. هم اکنون در حال دستیابی به استاندارد تولید بنزین یورو 4 هستیم به گونه‌ای که باید تا پایان سال آینده 80 درصد بنزین تولید شده در کشور به این استاندارد دست پیدا کند. کیفیت موتور خودروهای تولید شده مناسب نیست چرا که هم از جهت میزان مصرف سوخت و هم از جهت کیفیت احتراق، سامانه‌ مناسبی برای احتراق آنها طراحی نشده که می‌تواند از پیامدهای این معضل و تشدیدکننده‌ آلاینده‌ها در شهرهای بزرگی چون تهران باشد.

محمدحسن اردشیری

مدیر کل واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HST) وزارت نفت

2 بهمن 89

بنزین تولیدی در پالایشگاه ها با عدد اکتان بالای 87 و گوگرد موجود در گازوییل نیز از 100 تا 200 پی.پی.ام است. طرح های بهبود کیفیت فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوییل، مطابق استاندارد یورو 5 اروپا در پالایشگاه های تهران، اراک، اصفهان، لاوان، تا اواخر خرداد 90 به بهره برداری می رسد که در نتیجه این طرح ها، گوگرد موجود در گازوییل به 10 پی.پی.ام و عدد اکتان به بالای 95 خواهد رسید.

علی محمد شاعری

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط انسانی

18 دی 89

سوخت یورو 5 حداکثر تا پایان خرداد سال 1390 در تهران در جایگاه‌ های سوخت عرضه می‌شود، طی جلسه‌ای که با مسئولان وزارت نفت داشتیم این تصمیم اتخاذ شد تا در راستای کاهش آلودگی هوا گام مؤثری برداشته شود. ارائه سوخت متناسب با یورو 5 در تهران باید تا سال 90 اجرایی شود. تصمیم گرفته شد تا حداقل به میزان 8 میلیون لیتر در روز سوخت متناسب با یورو 5 تولید و در جایگاه‌های سوخت تهران ارائه شود. حداکثر تا پایان خرداد سال 1390 بنزین و نفت گاز با استاندارد یورو 5 حداقل در تهران ارائه می‌شود. در حال هماهنگی و رایزنی با وزارت صنایع و خوروسازهای کشور هستیم تا خودروها نیز تا پایان سال 1390 در تهران بر اساس استاندارد یورو 5 تولید شود. در حال حاضر سوختی که از سوی وزارت نفت تولید می‌شود در حدود استاندارد یورو 2 است. گوگرد گازوئیلی که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود 7 هزار PPM است که در صورت اجرایی شدن این امر میزان آن به مراتب کاهش می‌یابد.در صورت تحقق این امر آلودگی هوا نیز در کلان‌شهرها کنترل می‌شود.

اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

7 بهمن 89

معضل آلودگی هوای پایتخت بحث جدیدی نیست و حداقل دو دهه است که به صورت جدی مطرح می‌باشد. آلودگی هوای شهر تهران به مشکلات ساختاری نظیر ناکافی بودن حمل و نقل عمومی، وجود کارخانه‌ها و صنایع آلاینده متعدد در اطراف کلان‌شهر تهران و پدیده وارونگی هوا در فصل سرد سال، خودروهای فرسوده و ... باز می‌گردد و ارتباط دادن آلودگی هوا به بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور (که با تلاش و زحمات شبانه روزی پرسنل پالایشگاه‌ها به دست می‌آید) کمال بی‌انصافی است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به بالا بودن بنزن موجود در بنزین کشور اشاره کرده است این در حالیست که بارها اعلام شده است که بنزین کشور بر اساس بازرسی‌های گسترده مؤسسه استاندارد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کاملا منطبق با ضوابط استاندارد روز کشور است.

یوسف رشیدی

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

28 دی 89

مقدار ترکیبات آلاینده موجود در بنزین که بیماری‌های خطرناکی را به همراه دارد، بسیار زیاد است، به عنوان نمونه مقدار بنزن موجود در بنزین کشور باید یک درصد باشد، اما در بنزین مصرفی فعلی پنج درصد است. فعالیت اصلی واحدهای پتروشیمی تولید حلال‌های صنعتی است و میزان اکتان این حلال‌ها پایین است، اما امکان دارد که مواد خطرناک در داخل آن‌ها وجود داشته باشد. 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهاست، در حالی که قرار بود این خودروها از امسال استاندارد یورو 3 را داشته باشند، ولی به دلیل مشکلات موجود وزارت نفت و صنایع تا به حال و با دو سال تاخیر استاندارد یورو 4 برای خودروها اعمال می‌شود.

موسسه تحقیقاتی انرژی اینتلیجنس گروپ

6 بهمن 89

ونزوئلا از بهمن ماه سال جاری صادرات بنزین خود به ایران را از سر خواهد گرفت. شرکت نفت دولتی ونزوئلا موافقت خود را با صادرات ماهانه 30 هزار تن بنزین به ایران اعلام کرده است. پیش بینی می شود نخستین محموله بنزین صادراتی ونزوئلا به ایران اوایل فوریه، نیمه دوم بهمن ماه، به بندر عباس برسد. صادرات بنزین ونزوئلا به ایران در حالی است که آمریکا و اروپا تحریم های زیادی را بر ضد شرکتهای صادر کننده سوخت به ایران وضع کرده اند .

مسعود میرکاظمی

وزیر نفت

26 دی 89

بنزین تولیدی این واحدها با اکتان 100 و بالاتر و با کیفیت عالی است. از طرف دیگر باید به این موضوع هم اشاره شود که بنزین این واحدها در تهران مصرف نمی‌شود که این بنزین را عامل آلودگی هوای تهران بدانند. 80 درصد نیاز بنزین پایتخت از پالایشگاه تهران و 20 درصد باقی‌مانده نیز از پالایشگاه شازند یا اصفهان وارد می‌شود و باتوجه به این مساله ضرورتی به استفاده از تولیدات پرتوشیمی بندر امام (ره) و عسلویه نیست. از دهه فجر به بعد شروع به بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدیدی خواهیم کرد که تا نیمه اول سال 1390 تولید بنزین پالایشگاه‌ها از میزان مصرف داخلی هم بالاتر می‌رود و دیگر نیازی به تولید بنزین از پتروشیمی‌ها نیست. به‌طوری که تا پایان سال آینده بالغ بر 30 میلیون لیتر بنزین با کیفیت به تولید داخلی اضافه می‌شود.

علی محمد بساق‌زاده

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی

16 آذر 89

شرکت ملی صنایع پتروشیمی اصلا بنزین تولید نمی‌کند، بلکه مواد اولیه تولید بنزین را تولید کرده و در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گذارد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مواد اولیه را با نسبت‌های مدنظر برای تولید بنزین استاندارد با یکدیگر ترکیب کرده و بنزین نهایی را تولید و به بازار عرضه می‌کند، بنابراین نوع بنزین مصرفی دلیل آلودگی هوا نیست و این شرایط به دلیل جریان نداشتن هوا از یک طرف و درجه بسیار پایین لایه‌های بالایی زمین از طرف دیگر ایجاد شده است. به همین دلیل گمانه‌زنی‌های موجود مبنی بر این که تغییرات ایجاد شده در بنزین تولیدی از واحدهای پتروشیمی منجر به آلودگی هوا طی هفته گذشته شده است، به شدت تکذیب می‌شود. عدد اکتان مواد اولیه بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بالا و حدود 100 است. در جریان ترکیب مواد اولیه با یکدیگر در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عدد اکتان و دیگر استانداردهای مرتبط با بنزین معمولی یا سوپر تنظیم و در اختیار جایگاه‌های بنزین قرار می‌گیرد.

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 

تولید بنزین پتروشیمی ها از سال آینده متوقف می شود. اما امکان تولید روزانه 17 تا 20 میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی وجود دارد. از مرداد ماه سالجاری با اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی برزویه (نوری)، جم، امیرکبیر، بندر امام خمینی، اراک و بوعلی سینا در مجموع امکان تولید 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین در داخل کشور فراهم شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =