مجموعه «صدسال شعر فارسی» ضمن بازخوانی تاریخ معاصر شعر فارسی، مخاطب جوان و علاقمند را با مفاخر شعر آشنا می کند که «ایرج شیرین سخن» گزیده ای از غزلیات، قصاید، مثنوی ها و قطعات خواندنی ایرج میرزاست.

به گزارش خبرآنلاین، «ایرج شیرین سخن» گزیده اشعار ایرج میرزا با پژوهش و گزینش سهیل محمودی و ساعد باقری، از شاعران خوش ذوق و خوش قریحه کشورمان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده که در بردارنده منتخبی از بهترین آثار این شاعر صاحب سبک را به مخاطب عرضه می کند. این کتاب جیبی و جمع و جور که با مقدمه ای خواندنی و معرفی کوتاه و مفیدی از این شاعر همراه است سومین عنوان از مجموعه «صد سال شعر فارسی» است.

نویسندگان در مقدمه این مجموعه هدف از انتشار «صدسال شعر فارسی» را تامین یک نیاز چند وجهی در کشور دانسته اند و بر تصویرسازی مناسب از مفاخر ادبی معاصر، نگاهی گذرا به یک قرن اخیر شعر ایران و آشنایی جوانان و دانشجویان با این شعرای تاریخ ساز تاکید کرده اند.

 

در قطعه ای از ایرج میرزا که به ایرج شیرین سخن معروف است، می خوانیم:


گویند که انگلیس با روس
عهدی کرده ست تازه امسال

کاندر پلتیک هم در ایران
زین پس نکنند هیچ اهمال
افسوس که کافیان این مُلک
بنشسته و فارغند از این حال
کز صلح میان گربه و موش
برباد رود دکان بقال

 

بنابراین گزارش، در مقدمه کتاب می خوانیم: ایرج میرزا فرزند غلامحسین میرزای قاجار است که پسر ملک ایرج فرزند فتحعلی شاه بود. فتحعلی شاه، جد اعلای ایرج بوده و پدران ایرج تا فتحعلی شاه یا رسما شاعر بوده اند یا به تفنن شعر می سروده اند و به هر حال دارای دیوان بوده اند.

 

در غزلی از ایرج میرزا نیز می خوانیم:

طرب افسُرده کند دل، چو ز حدّ در گذرد

آبِ حَیوان بکُشد نیز چو از سر گذرد

من از این زندگی یک نهج آزُرده شدم؛

قند اگر هست، نخواهم که مُکّرر گذرد

گر همه دیدن یک سلسله مکروهات است
کاش این عمر گرانمایه سبک تر گذرد...

آه از آن روز که بی کسبِ هنر شام شود

وای از آن شام که بی باده و ساغر گذرد

لحظه‌ای بیش نبود آنچه ز عمر تو گذشت

آنچه باقی ست به یک لحظه‌ی دیگر گذرد

آن همه شوکت و ناموس شهان آخرکار

چندسطری ست که بر صفحه دفتر گذرد

عاقبت در دو سه خط جمع شود از بد و نیک

آنچه یک عمر به دارا و سکندر گذرد...

 

 

از مجموعه فوق العاده «صدسال شعر فارسی» آثار ارزشمندی از شاعران به نام و صاحب سبکی چون «فرخی یزدی، اخوان ثالث، عماد خراسانی، عارف قزوینی، شهریار، سلمان هراتی و...» منتشر شده که مجموعه ای نفیس برای اهدا به دوستان و یا کارمندان یک اداره است. مجموعه ای با قیمتی مناسب و محتوایی بسیار خواندنی و غنی.

 

گزیده شعر ایرج میرزا با قیمت 2200 تومان منتشر شده است.
 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ها ‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =