۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲

این رمان روایت لحظه‌ای بحرانی است در تاریخ قرن بیستم اروپا؛ زمانی که فرمانروایی نازی‌ها بر اروپا در حال فروپاشی است و ارتش سرخ شتابزده در تعقیب دشمن، لهستان را درمی‌نوردد، تا خود را به برلین برساند.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «قبضۀ قدرت» نوشته چسلاو میلوش با ترجمه روشن وزیری از سوی نشر نی منتشر شد. قبضه قدرت، نخستین رمان چسلاو میلوش نویسندهٔ لهستانی، روایت لحظه‌ای بحرانی است در تاریخ قرن بیستم اروپا. روایت حوادث سال 1944، زمانی که فرمانروایی نازی‌ها بر اروپا در حال فروپاشی است و ارتش سرخ شتابزده در تعقیب دشمن، لهستان را درمی‌نوردد، تا خود را به برلین برساند.


ناشر در توضیح این رمان نوشته است: «نخستین چاپ کتاب در 1953 بی‌درنگ به زبان فرانسه ترجمه شد و جایزه ادبی اروپا را به خود اختصاص داد. با در نظر گرفتن این واقعیت که بیش از 60 سال از رویدادهای کتاب گذشته است و با این‌که رمان سیاسی ژانری ادبی است که خیلی زود مُهر تاریخ می‌خورد و کهنه می‌شود، قبضه قدرت هنوز خواندنی است و باید آن را یکی از دستاوردهای بزرگ نویسنده‌اش دانست. چسلاو میلوش در 1980 به افتخار دریافت جایزه ادبی نوبل نائل آمد.»

 

این رمان از دو بخش تابستان 1944 و به سوی رودخانه الب تشکیل شده است. داستان این رمان این‌گونه آغاز می‌شود: «پروفسور گیل صبحانه‌اش را که عبارت بود از نان و چای، می‌خورد. مثل بیشتر آدم‌هایی که تنها زندگی می‌کنند همیشه فراموش می‌کرد کمی کره یا مربا بخرد. در آن سوی پنجره اتاقش سر و صدای حرکت ترامواها بلند بود و بدنه از گلوله سوراخ سوراخ و کج و معوج واگن‌هایشان همراه با صدای ساییدن آهن تلق و تلوق می‌کرد. واگن‌ها آنقدر از مسافر پر بودند که عده‌ای روی سپرهای عقب تراموای به ‌آنها که توانسته بودند جای پایی روی لبه سکوها پیدا کنند آویزان شده بودند. باد غباری قرمز رنگ از گرد آجر را در سرتاسر خیابان می‌پراکند. پروفسور گیل در این فکر بود که کار روی این فصل از کتابش چه مدت طول خواهد کشید و اینکه تلاش‌هایش در این زمینه اصلا تا چه اندازه مفید یا موثر خواهند بود. با این همه می‌دانست که نباید این تردید را به دلش راه دهد: ‌تکه کاغذهایی را بر دیوار چسبانده و روی هر یک حجم کاری را که روزانه باید انجام دهد یادداشت کرده بود این کار تمرین نظم و انضباط و نوعی پناهگاه بود؛ اگر نه ذره‌ای امید، که یک ضرورت بود.»

 

چسلاو میلوش، نویسنده و شاعر لهستانی و برنده جایزه نوبل ادبیات، در 14 آگوست 2004 میلادی، اندکی پس از انتشار آخرین کتابش با نام «یک روز سفر» (On Time Travel)، در خانه شخصی خود، دیده از جهان فرو بست. او بیش از 40 کتاب منتشر کرده است که از میان آنها تنها یک رمان با نام «قبضه قدرت» به فارسی ترجمه شده است. 
 

این کتاب با قیمت 3هزار تومان در بازار نشر توزیع شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =