مهین​ترابی معتقد است: خود را خلاص کردن از نظرات مختلف، دشوار است یا دست کم برای من قانع کننده نبود. هر جزئی از زندگی درسی، پیامی دارد که تنها با تجربه شخصی می شود آن را دریافت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مهرانه مهین ترابی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون عقاید جالبی درباره مطالعه کتاب و تاثیر آن بر افکار و زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. او در یادداشتی که در هفته نامه «آسمان» منتشر کرده، نوشته است: «یک عمر توی کتابها دنبال حقیقت می گشتم. گمان می کردم که با مطالعه می توانم جواب سوال هایم را پیدا کنم اما راستش مدتی طولانی است که نظرم عوض شده است اگرچه خواندن کتاب منجر به کسب یکسری اطلاعات می شود ولی همین نکته خودش می تواند منفی واقع شود. چرا که مطالعه آثار یک نویسنده، خواننده را با دیدگاههای تنها یک نفر آشنا می کند. دنیا را از دریچه یک چشم دیدن ممکن است در کوتاه مدت باعث خوشوقتی انسان شود اما در نهایت نوعی بازماندگی از نظرات دیگران است. از منظر دیگر، فرض کنیم مخاطب چندین و چند کتاب و چند نویسنده قرار بگیریم بنابر تجربه حتی اگر نگاه ها با یکدیگر متناقض باشند، خواننده به نوعی با همه این نظرات موافقت می کند.»


وی ادامه داده است: «خود را خلاص کردن از نظرات مختلف، دشوار است یا دست کم برای من قانع کننده نبود. این قضیه در مورد فیلم و موسیقی هم عینا صادق است. هر جزئی از زندگی درسی، پیامی دارد که تنها با تجربه شخصی می شود آن را دریافت کرد. واقعیت این است که در حال حاضر لذت بخش ترین کار برایم فکر کردن است. تنها برای دو کتاب استثناء قائل هستم؛ قرآن و مثنوی. به نظر من اگر قرآن با نظر گرفتن دو فاکتور زمان و بینیازی مطلق خدا خوانده شود، مفید واقع خواهد شد. حقایق غریبی را در قرآن دیدهام که شگفتزدهام کرده است. تصویری که قرآن از دنیا ارائه می کند، بسیار شبیه به واقعیت است. «جهان هولوگرافیک» نوشته مایکل تالبوت که توسط داریوش مهرجویی ترجمه شده است، باز این سوال را مطرح می کند که آیا دنیای ما واقعی است یا مجازی؟ اینها مسائل عمده زندگی ما هستند که نمی شود بی تفاوت از کنارشان گذشت و باید جدی شان گرفت...»

 

بنابراین گزارش، جهان هولوگرافیک را نشر هرمس با قیمت 7500 تومان روانه بازار نشر کرده است.
 

این کتاب، می‌کوشد به سوالاتی چون «چرا از توجیه بسیاری از پدیده‌های دنیای دور و بر خود ناتوان هستیم؟ چرا اگر اهل علم و استدلال هستیم، گاهی مجبور می‌شویم برچسب خرافه بر توجیه‌نشدنی‌ها بزنیم و گاهی به آسانی از کنار آنها بگذریم؟ چرا استثناها در علوم زیاد هستند و چرا در بسیاری از موارد یک نظریه به تنهایی نمی‌تواند همه پدیده‌ها را به دقت توجیه کند؟» پاسخ دهد و نظریه‌ای در این مورد ارائه کند. مهرجویی در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شاید برای قوم متافیز‌یک‌زده ما که خاطره قو‌می‌مان آکنده از صورتـهای‏‎ ازلی و مثالی است و چه بخواهیم چه نخواهیم دربند شهرهای خیالی جـابلقا و ‏‎ جابلسا و صور معلقیم و عالم مثالی را که به جد می‌گیریم نه از جنس ماده است ‏‎و نه از جنس روح‌، بلکه معلق میان این دوست‌، برای ذهنیت‌هایی از این‌دست‌، این کتاب بیش‌ وکم همان مفاهیم را به زبان مدرن علمی امروزی بیان می‌کند».

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =