رمان «دست‌نوشته‌های یک مرده» اثر میخاییل بولگاکف، روایت زندگی مردی که بعد از نوشتن یک نمایشنامه‌ به شهرت می‌رسد و با ورود به فضای تئاتر، با دنیایی عجیب روبه‌رو می‌شود، منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «دست نوشته های یک مرده» اثری از خالق شاهکار «مرشد و مارگاریتا» را انتشارات کتابسرای تندیس با ترجمه فهیمه توزنده‌جانی منتشر کرده است.


بولگاکوف در میانه نوشتن رمان «دست نوشته‌های یک مرده» بود که آن را کنار گذاشت و شروع به نوشتن «مرشد و مارگاریتا» کرد؛ دو رمان که به بهترین آثار بولگاکوف تبدیل شدند. این نویسنده روسی، نوشتن «دست نوشته‌های یک مرده» را در سال ۱۹۳۶ آغاز کرد، اما تا سال ۱۹۶۵ میلادی، یعنی بیست و پنج سال بعد از مرگ بولگاکوف، در روسیه منتشر نشد.

 

این رمان داستان زندگی رمان‌نویسی است که ناکامی در نوشتن، برای او به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌شود؛ از سویی داستان عشق پسری است به پدرش؛ پدری که بعد از گذراندن یک دوره موفقیت‌آمیز در زندگی‌اش، در شرایطی قرار گرفته که می‌خواهد به زندگی خود پایان دهد. هنرمندی که در پی بحران‌های زندگی‌اش، ناامید می‌شود و دست به خودکشی می‌زند، اما تلاشش برای رفتن از این دنیا، به مانند تلاش برای موفق شدن به عنوان یک رمان‌نویس، با شکست روبه‌رو می‌شود. او که شبی بعد از دیدن کابوسی ترسناک، شروع به نوشتن رمان خود کرده، از سوی اطرافیانش به دلیل نوشتن اثری ضعیف، سرزنش می‌شود و همین امر است که خود ترسناک‌ترین کابوس زندگی‌اش را رقم می‌زند.

 

 

در پشت جلد این کتاب می خوانیم: «سرگئی ماکسودوف یک کارمند ساده موسسه کشتیرانی است و از شرایط زندگی و امرار معاش‌اش سرخورده و یکی از علایق همیشگی‌اش نوشتن است. او شب‌ها روی نگارش نمایش‌نامه‌ای با عنوان برف سیاه کار می‌کند. بعد از مدت‌ها نامه‌ای از مرکز آموزشی تئاتر مستقل مبنی بر ملاقات و پذیرفته شدن نمایش‌نامه‌اش به عنوان یکی از نمایش‌نامه‌های قابل اکران دریافت می‌کند و باعث می‌شود زندگی‌اش دگرگون شود.»

 

به نظر می‌رسد بولگاکف در این اثر، درد‌های خود را از زبان شخصیت اول داستانش بیان می‌کند. از همین روست که بسیاری از منتقدان این رمان را به نوعی زندگینامه این نویسنده روسی می‌دانند، نویسنده‌ای که اولین داستان کوتاهش را در قطار نوشت و بعد از رسیدن به مقصد، آن را به روزنامه‌ای برد و داستانش این‌گونه منتشر شد. همین اتفاق سبب شد او شغل خویش را رها کند و به نوشتن داستان و نمایشنامه روی بیاورد. روایتی از زندگی بولگاکف که گویی مشابه آن برای شخصیت داستانی‌اش هم، با کمی تغییر، روی داده است.

خود بولگاکف درباره آغاز نویسندگی اش می گوید: «شبی از شبهای سال 1919 در سکوت پاییزی، زیر نور شمع کوچک داخل یک بطری که قبلا در آن نفت سفید ریخته بودند، اولین داستان کوتاهم را نوشتم و در شهری که قطار، مرا با خود به آنجا می کشاند، آن را برای چاپ به دفتر روزنامه بردم. پس از آن، چند مقاله فکاهی انتقادی مرا چاپ کردند. در اوایل سال 1920، از فعالیت‌های پزشکی دست کشیدم و به طور جدی به نوشتن پرداختم...»

 

از این نویسنده تاکنون آثاری چون «دل سگ»، «نفوس مرده»، «مرشد و مارگاریتا»، «گارد سفید»، «تخم مرغ‌های شوم» و «برف سیاه» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

رمان «دست‌نوشته‌های یک مرده» با قیمت پنج هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب (در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =