ارزیابی از اقداماتی که در آن دوران برای توسعه صادرات انجام میگرفت را می توان از زوایای مختلف بررسی کرد اما به طور کلی در رابطه با مساله توسعه صادرات باید آموزشهای لازم به صادرکنندگان برای شناخت بازارهای جهانی داده می شد. اطلاعاتی در رابطه با شناخت بازارهای هدف، بازاریابی، وضعیت به روز دنیا در رابطه با تشخیص مزیتهای نسبی ما و پشتیبانیهای اطلاعاتی از مسائلی بود که باید صادر کنندگان از وجود آن اطلاع مییافتند. مجموعه نظام حمایتی از بخش صادر کنندگان و صادرات در زمینه آموزش، تمرکز اطلاعات، ایجاد نمایشگاههای بینالمللی برای تشخیص و معرفی کالاها از اقداماتی بود که صورت گرفت.
تشکیل دفاتر خارج از کشور برای معرفی کالای ایرانی، حمایت از تجار ایران و ارتباط با تجار بینالمللی ایجاد شد و ایجاد این دفاتر یکی از اقدامات موثر برای توسعه صادرات زیر پوشش معاونت توسعه صادرات بود. تشکیل نمایشگاههای بینالمللی داخل کشور از دیگر اقداماتمان برای توسعه صادرات بود. برای ایجاد نمایشگاههای بینالمللی در هر استان به صورت مشارکت مردم و دولت تصمیمگیری شد. نمایشگاه، فرهنگ و تکنولوژی نمایشگاهی و حضورش در استانها کار بزرگی بود که شکل گرفت در همین راستا شرکتهای سهامی نمایشگاههای بین المللی در مشهد، اهواز و تبریز ایجاد شد.
همکاری میان صادرکنندگان و وزارت بازرگانی، اتاق بازرگانی و وزارت بازرگانی در کمیتههای مختلف تصمیمگیری و تصمیمسازی برای صادرات از اقداماتی بود که انجام شد. کمیته قیمتگذاری یکی از مشکلات عمده صادرکنندگان بود و از طرفی سختگیریهای غیر ضروری نیز وجود داشت و این کمیته از گلوگاههای صادراتی بود که وقت و انرژی زیادی از صادرکنندگان میگرفت. تبلیغات کالاهای ایرانی و حضور درمطبوعات و رسانهها از دیگر اقداماتی بود که در آن دوران صورت میگرفت . بودجهای برای معرفی کالاهای ایرانی در شبکههای بینالمللی در نظر گرفته شد. در آن زمان نظام بی میلی بخش صادرات باید از بین میرفت و به نقطهای میرسیدیم تا رضایت صادر کنندگان تامین شود. تشکیل صندوق ضمانت صادرات که در زمان حضور من انجام شد یکی از اقدامات موثر بود. برگزاری سمینارهای منطقهای و استانی برای تشویق، توسعه و یافتن نقاط قوت و ضعف بخشهای اقتصادی کشور در رابطه با صادرات از اقداماتی بود که صورت گرفت در 24 استان، 24 سمینار در رابطه با فرصتها و چالشهای بخش بازرگانی با رویکرد صادرات برگزار شد. تشکیل نمایشگاههای بینالمللی سالانه با حضور بیش از 70 کشور خارجی و 500 شرکت داخلی برای توسعه صادرات و ارتباطشان با بازارهای خارجی از اقدامات نمایشگاهی بود. ارتباط با مراکز بینالمللی و مراکز نمایشگاهی داخلی و خارجی، نهادهای بینالملی ، موسسات صادراتی بینالمللی از دیگر اقدامات انجام شده در زمان مسئولیت من بود. پایگاههای اطلاعاتی در مراکز استانها و تهران با سازمان رایانهای جامع برای کسب اطلاع صادر کنندگان تشکیل شد. انتشار مجلات و برگزاری دورههای متعدد آموزش سمینارهای تخصصی در همه استانهای کشور، نیز از دیگر اقدامات وزارت بازرگانی (مرکز توسعه صادرات) بود که نتایج مفیدی در پی داشت.
3939
نظر شما