نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود، گامی دیگر برای پاسخگو کردن رئیس​جمهور در قبال قوه مقننه برداشتند.

به گزارش خبرآنلاين، طرح اصلاح روند «سوال از رئيس​جمهور در مجلس» هفته گذشته در دستور کار مجلس بود که دو فوريت آن در جلسه يکشنبه تصويب شد اما کلياتش در جلسه روز چهارشنبه رد شد! طراحان معتقد بودد که رويکرد هيات رئيسه در عدم اعلام اسم کامل اين طرح و بي​توجهي نمايندگان به موضوع در دستور سبب شد تا کلياتش مصوب نشود. از اين رو بار ديگر آن را در دستور کار امروز مجلس قرار دادند.
علي مطهري نماينده تهران که مي​گفت هدف از اين طرح آن است که سوال از رئيس​جمهور آثار عملي بيشتري داشته باشد، تاکيد کرد که اين طرح ربطي به احمدي​نژاد ندارد. وي با اشاره به جريان راي بالاي نمايندگان به دو فوريت اين طرح و رد کليات آن در جلسه گذشته مجلس، ادامه داد: از اين رو با تغييراتي غير اساسي، بار ديگر همان طرح قبلي را با قيد دو فوريت ارائه داده​ايم و اميدواريم قبل از پايان عمر مجلس هشتم به تصويب برسد. چرا که نمايندگان اين مجلس در جريان کاستي​هاي آيين​نامه داخلي مجلس در خصوص طرح سوال از رئيس​جمهور هستند.
او طرح سوال از رئيس​جمهور را نشانگر ظرفيت بالاي دموکراسي در نظام جمهوري اسلامي خواند و افزود: اما نمايندگان نمي​توانستند پاسخ اظهارات رئيس​جمهور را در آن جلسه بدهند و ناچار به ارائه تذکراتي پس از خروج وي بودند. اما اگر اين روند اصلاح شود، سوال از رئيس​جمهور جدي​تر خواهد شد و رئيس​جمهور ديگر نمي​تواند به شوخي به اين مساله بپردازد.
به گفته مطهري، در طرح کنوني، هم زمان طرح سوال نمايندگان افزايش يافته است هم تعداد نمايندگان سوال کننده که مي​توانند نطق کنند بيشتر شده است. همچنين امکان راي گيري پس از اظهارات رئيس​جمهور به آيين نامه اضافه شده است که اگر دو سوم نمايندگان راي منفي بدهند، اين سوال به قوه قضاييه ارجاع مي​شود. چنانچه اين روند شش بار تکرار شود و يک سوم نماينگان هم موافق استيضاح باشند، مي توان او را استيضاح کرد.
جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه هم از موافقان اين طرح بود که يادآورشد احمدي​نژاد در پاسخ به سوال نمايندگان گفته بود که «چرا به جاي وظايفم از اختياراتم سوال مي​کنيد؟». به گفته وي، پاسخ​هاي رئيس جمهور مورد وهن مجلس بوده است و از اين رو اصلاح آيين​نامه داخلي مجلس براي دفاع از جايگاه مجلس و تاکيد بر قانون اساسي که به نمايندگان اجازه طرح سوال از رئيس​جمهور را مي​دهد الزامي است.
وي افزود: اگر بنا باشد مجلس قانون بنويسد و ديگران اجرا نکنند، اين به ضرر جايگاه مجلس، قانونگرايي در کشور، و حتي نظام است.
اين نماينده اصولگراي مجس هشتم که به مجلس نهم نيز راه يافته است در واکنش به مخالفت برخي نمايندگان حامي دولت که اين طرح را فاقد حجت شرعي خوانده و آن را مايه وهن مجلس ناميدند، افزود: آقايان من در مجلس بعد هستم ولي شما هنوز معلوم نيست که در مجلس باشيد يا نه! بنابراين بهتر است از اين فرصتي که داريد براي صيانت از جايگاه مجلس استفاه کنيد. مضاف بر اينکه شما چطور تشخيص داديد که راي دادن به اين طرح، حجت شرعي ندارد؟ من که فقيه نيستم اما شما چگونه به اين نتيجه رسيديد؟
غلامرضا مصباحي مقدم هم از طراحان اصلاح روند طرح سوال از رئيس​جمهور بود که در سخناني اظهار داشت: منطق فوريت اين طرح آن است که در دوره هشتم متوجه ضعف​هاي آيين نامه مجلس براي سوال از رئيس​جمهور شده​ايم و مي توانيم آن را رفع کنيم.
وي در واکنش به نمايندگان حامي دولت که مخالف اين طرح بوده و مي​گفتند که چون سطح آراي نمايندگان از رئيس​جمهور کمتر است پس نمي​توانند از او سوال کرده و استيضاحش کنند، افزود: مگر هر کسي که راي بيشتري براي ورود به مجلس مي​آورد، نماينده​تر از ديگران است که مي​گوييد نمايندگان با آراي کمتر از رئيس​جمهور نمي​توانند او را استيضاح کنند؟
نهايتا براي اين طرح راي گيري شد و نمايندگان بار ديگر دو فوريت طرح اصلاح روند طرح سوال از رئيس​جمهور را مصوب کردند. اين طرح روز چهارشنبه بار ديگر در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    28 0
    بابا خوب سریال طولانی و بی نتیجه ای ساختیدا
    • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      8 0
      دقیقاً
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    15 3
    اين همون موضوعي بود كه كواكبيان گفت نماينده ها نفميدند به چي راي داده اند؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      6 1
      به درس کوکب خانوم رای دادند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 7
    در قانون سوال از رئیس جمهور روند خود را دارد و و استیضاح نیز روند خود را , در واقع نمایندگان اگر از پاسخ رئیس جمهور قانع نشدند میتوانند استیضاح ایشان را به روش قانونی در مجلس کلید بزنند و این چیزی که الان در مجلس در حال شکل گیری است اتصال طرح سوال به روند استیضاح است و با ان شکل پیچیده و امکان دارد شرایط مندرج در این قانون جدید شرایط مندرج در قانون استیضاح را نقض نماید که این خود خلاف قانون اساسی است . به نظرم جناب مطهری و چندی از نمایندگان فقط وقت مجلس را با این لج ولج بازی های بیهوده تلف مینمایند.
  • حسن IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    7 1
    پس از 6 بار طرخ سوال و قانع نشدن استیضا میشه؟!! شما واسه یه دفش به زور دو سال تونستید سوال کنید که اون یه بار هم خودتون ضایع شدین!