به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، قیام عاشورا، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین وقایع تاریخ اسلام است که در سال ۶۱ هجری به رهبری امام حسین(ع) شکل گرفت.
بنا بر روایت حوزه نیوز،این قیام نه تنها به عنوان یک نبرد علیه ظلم و فساد شناخته میشود، بلکه به عنوان نمادی از ایستادگی، شجاعت و فداکاری در راه حق و عدالت در دل تاریخ جاودانه شده است. عاشورا، به عنوان یک رویداد تاریخی، به معنای واقعی کلمه، یک درس بزرگ برای بشریت به شمار میآید.
در این گفتگو با حجتالاسلام رضا پارچهباف کارشناس شبهات اخلاق به بررسی عوامل قداست و جاودانگی قیام امام حسین(ع) میپردازیم. عواملی که باعث میشوند این حماسه تاریخی نه تنها در دل مسلمانان، بلکه در قلب همه آزادیخواهان و حقطلبان جهان زنده و پویا باقی بماند. در ادامه این گفتگو تقدیم حضور شما مخاطبین گرامی میگردد.
پرسش: عواملی که باعث قداست قیام عاشورا و جاودانگی آن پس از قرنها شد، چیست؟
پاسخ:
قیام امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ هجری، نه تنها یک واقعه تاریخی، بلکه حماسهای جاودانه است که پس از گذشت قرنها همچنان زنده، پویا و مقدس باقی مانده است. این جاودانگی مرهون عوامل متعددی است که در منابع اسلامی، آیات قرآن و روایات معصومین(ع) به آنها اشاره شده است.
عوامل قداست و جاودانگی قیام عاشورا
* خدا محوری و اخلاص کامل
امام حسین(ع) حرکت خود را تنها برای رضای الهی آغاز کرد و در تمام مراحل بر این اصل تأکید داشت. قرآن میفرماید:
"ما عندکم ینفد و ما عند الله باق" (نحل/۹۶)؛ آنچه نزد شماست فانی میشود و آنچه نزد خداست باقی میماند.
امام در مناجات خود میفرماید:
"الهی رضا برضائک و تسلیماً لأمرک لامعبود سواک"؛ خدایا راضیم به رضایتت و تسلیم فرمان توام و هیچ معبودی جز تو نیست .
* آزادیخواهی و عزتطلبی
امام حسین(ع) با شعار "هیهات منا الذلة" (دور باد از ما ذلت) به مبارزه با ظلم پرداخت. ایشان فرمودند:
"الموت أولی من رکوب العار والعار أولی من دخول النار"؛ مرگ با عزت بهتر از زندگی با ننگ است و ننگ بهتر از ورود به آتش .
* دفاع از دین و سنت نبوی
امام حسین(ع) هدف قیام خود را احیای سنت پیامبر(ص) و مبارزه با بدعتها بیان کرد:
"انی لم أخرج أشراً ولا بطراً... وإنما خرجت لطلب الإصلاح فی أمة جدی"؛ من برای لهو و لذت خارج نشدم... بلکه برای اصلاح در امت جدم قیام کردم .
* بصیرت و آگاهی عمیق
یاران امام با شناخت کامل از حقانیت راه حسین(ع) به او پیوستند. نافع بن هلال در شب عاشورا گفت:
"فإنّا علی نیّاتنا و بصائرنا"؛ ما بر همان انگیزهها و بصیرتها باقی هستیم .
* جامعیت ابعاد نهضت
قیام عاشورا دارای ابعاد مختلف عرفانی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است. امام سجاد(ع) درباره حضرت عباس(ع) فرمود:
"کان عمّنا العباس بن علیّ نافذ البصیره صلب الایمان"؛ عمویم عباس بن علی دارای بصیرت نافذ و ایمان استوار بود .
* الگوگیری برای همه اعصار
امام خمینی(ره) فرمود: "عاشورا دانشگاهی است که همهی اقشار از آن درس میگیرند". گاندی نیز گفت: "اگر هندوستان بخواهد پیروز شود، باید از حسین(ع) الگو بگیرد" .
* پاداش الهی و مقام شهادت
قرآن میفرماید:
"ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء عند ربهم یرزقون" (آل عمران/۱۶۹)؛ شهیدان را مرده مپندارید بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میبرند.
* حقمحوری و فطرتپسندی
استاد مطهری مینویسد: "حق همیشه اصیل است و باطل نابودشدنی است، همانطور که قرآن فرمود: "کل شیء هالک إلا وجهه" (قصص/۸۸)" .
* عرفان و معنویت
امام حسین(ع) در شب عاشورا فرمود:
"اعلموا أن الدنیا حلوها و مرها حلم، و الانتباه فی الآخرة"؛ بدانید شیرینی و تلخی دنیا مانند خواب است و بیداری واقعی در آخرت است .
* لطف و اراده الهی
قرآن میفرماید:
"یریدون لیطفؤوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون" (صف/۸)؛ میخواهند نور خدا را خاموش کنند ولی خدا نور خود را کامل میکند هر چند کافران نخواهند.
این عوامل در کنار یکدیگر باعث شدهاند که قیام عاشورا پس از قرنها نه تنها فراموش نشود، بلکه روز به روز بر عظمت و نفوذ آن افزوده شود و به الگویی جهانی برای همه آزادیخواهان و حقطلبان تبدیل گردد.
نظر شما