شاید بیراه نباشد اگر بگویم در کشورمان، استاد مبدل شده است به ماشین نمره که در میان مدیران و دانشجویان قرار گرفته؛ مدیران دانشگاه میگویند نمره نده و دانشجویان میگویند نمره بده ولی هر دو طرف در ماشین نمره بودن استاد، همسو و هم نظر هستند.
واقعا دانشگاه تأسیس شده است تا انتظار دانشجو بالا رود، شانزده جلسه کلاس تشکیل شود و افکار فلان دانشمند را ما به عنوان دانشجو حفظ کنیم؟ بعدهم به عنوان یک ضبط صوت پخش کنیم یا بالعکس و دست آخر هم دنبال یک نمره باشیم... باید از چنین فضایی توقع خلاقیت و ابداع و پیشرفت داشته باشیم و از خروجیهای آن توقع ورود درست و حرفهای به بازار کار؟
اینجاست که وقتی برخی با فریاد میگویند نظام دانشگاهی ما مشکل دارد، باید قبول کنیم و به همین علل پیش پا افتاده به عنوان برخی محورهای اصلی کج روی دانشگاههایمان بسنده کنیم.
دانشجو در دانشگاه نباید به جواب برسد بلکه باید در ذهنش سؤال ایجاد شود و در بیرون از دانشگاه در پی پاسخ باشد؛ تقریبا همان شکل و شمایل حوزه های علمیه با تفاوت در ماده و نیروی انسانی. طرح درس و سوال و جواب و کلید سوالات و راهنمای امتحانات و...چه جایی برای تحصیل علم باقی میگذارد؟ یک ربات هم میتواند جای ما در چنین فضایی علم تحصیل کند. اصلا این اسمش تحصیل علم است؟
راهی نداریم جز اینکه نگاهی نو به روش تدریس، و نوع ارزیابی دانشجویان داشته باشیم.
اشکالی که باعث میشود این نگاه نو در پوشه ذهنی مدیران ما دیده نشود؛ رقابت کاذب بر سر تعداد دانشجوست؛ در سالهای اخیر دانشگاهها یکی از اصلیترین اولویت هایشان جذب دانشجو شده و رقابت اصلی برسر بالا بردن پذیرش دانشجو است. در چنین سیستمی، نگاه به استاد نگاه کارمندی شده و حتی در بعضی از دانشگاهها اصلاً قرارداد اساتید به صورت کارمندی منعقد میشود... درست مثل معلمها، اساتید هم جایگاه مستحکم و مناسبی در جامعه ندارند و از این منظر نباید توقع تربیت دانشجو را از آنها داشت؛ همچنان که دانش آموزان ما در مدارس نیز ابتدا به فکر نمره و بعدها به فکر قبولی در دانشگاه هستند و آنچه در این میان گمشده است؛ حلقه علم آموزی و پژوهش و تربیت و هدایت استعدادهاست...
راستی آیا با ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات، میتوان جای خالی متخصصان و اندیشمندان را پر کرد؟
ایام امتحانات دانشگاه همیشه یک سوال بزرگ ذهنم را درگیر میکند؛ داستان رابطه تحصیل و نمره و استاد؛ مثلثی که گاه زیاد با هم ارتباط دقیق و حسابشدهای ندارند. نزدیک امتحانات جلسهای برگزار شد جهت هماهنگی اساتید و مدیران و مسئولان ارشد مرکز. در آن جلسه یکی از مهمترین دغدغههای مدیران مرکز بحث «نمره» بود؛ همان بحث همیشگی و اصلی دانشجو و استاد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224418
نظر شما