۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۳

علی اکبر ولایتی با خواندن دو متن منسوب به کوروش و خشایار درباره یکتاپرستی ایرانیان و دعا برای کشوری که مردم آن پاک نهاد هستند، از عظمت، مجد و شکوه ایرانیان و پادشاهان آن دوران به فضل و نیکی یاد کرد.

تابناک در گزارشی نوشت:

دکتر علی اکبر ولایتی، وزیر سابق امور خارجه و از پژوهشگران تاریخ تمدن ایران و اسلام، در ادامه مباحث تاریخی خود در برنامه دو قدم مانده به صبح، با بیان سرفصل‌هایی از مکتب فارس به این نکته اشاره کرد که بسیاری از جهانیان و به ویژه اعراب، ایران را به نام «پارس» یا «فارس» می‌شناسند.

وی با برشمردن خدمات مکتب فارس به علم، فرهنگ، هنر و مذهب در ایران زمین، تخت جمشید را نمادی برجسته از تاریخ این مکتب برشمرد.

ولایتی که مدت‌هاست یکشنبه‌ شب‌ها، مهمان برنامه دو قدم مانده به صبح محمد صالح‌علا است، در هفته‌‌های اخیر با اشاره به مکاتب خراسان و اصفهان و با برشمردن گزیده‌هایی از بزرگی‌ها و خدمات این دو نقطه مهم ایران اسلامی، بحث مکتب فارس را به بررسی تاریخی با قدمت بیش از دو هزار و پانصد سال تمدن و فرهنگ ایرانی آغاز کرد.

وی درباره مکتب فارس با تجلیل از خدمات انجام گرفته توسط پادشاهان آن دوران، گفت: آنچه در نقوش برجسته تخت جمشید دیده‌ می‌شود، همه نشانه پاکی و بزرگی است و برعکس مکاتب غربی مانند یونان و روم و یا مصر، زنان عریان و یا بداخلاقی و یا نقوش بردگی و بندگی در آنها دیده نمی‌شود.

بنا بر این گزارش مشاور رهبر انقلاب، از حرمت‌ نگاه داشتن زنان در آن دوران به نیکی سخن گفت و با خواندن دو متن منسوب به کوروش و خشایار درباره یکتاپرستی ایرانیان و دعا برای کشوری که مردم آن پاک نهاد هستند، از عظمت، مجد و شکوه ایرانیان و پادشاهان آن دوران به فضل و نیکی یاد کرد و گفت: اینها همه در حالی روی داده است که در یونان، می‌بینیم که رب‌النوع‌های بسیاری آفریده شده و خدا به صورت یکتاپرستی و واحد دیده نمی‌شود.

وی به عدم بردگی و کاربرد خشونت ـ با توجه به آنچه از پادشاهان و آثار باستانی تخت‌جمشید باقی مانده است ـ اشاره کرد و گفت: این موضوع در تمدن‌های یونان و روم برعکس بوده است و برای نمونه، توحش و بردگی در مسائلی چون نبرد گلادیاتورها و خشونت و بداخلاقی برای کشتار انسان‌ها، تفاوت آن عصر پرشکوه را با تمدن‌های غربی نشان می‌دهد.

بر این اساس و با توجه به صراحت و شفافیت در سخنان دکتر علی‌اکبر ولایتی، می‌توان گفت که این سخنان در نوع خود کم نظیر است. در حالی که در سخنان، مکتوبات و بسیاری از نشست‌های سیاسی و علمی و حتی دینی در سال‌های گذشته، همه شاهان در تاریخ ایران منفور شناخته می‌شدند، سخنان ولایتی، پرده از واقعیت‌هایی بر‌می‌دارد که مدتهاست عده‌ای تلاش می‌کنند، نادیده گرفته شود.

دکتر ولایتی که با حضورش در برنامه دو قدم مانده به صبح، مخاطبان بسیاری را به سوی خود متوجه ساخته است، دو هفته پیش در المپیاد نجوم و در میان شرکت‌کنندگان خارجی با برشمردن خدمات ایرانیان مسلمان به علم نجوم و ریاضی، گوشه‌هایی از تاریخ پر عظمت علمی کشور را بازگو کرد.

گفتنی است، تلاش دکتر ولایتی در این زمینه که با استدلالات علمی و پژوهشی همراه است، برای نسل جوان و حتی نسل اول و دوم انقلاب اسلامی، سخنان نویی است که روشنتر از همیشه و با نگاهی منطقی و به دور از تعصب به تاریخ پر فراز و نشیب ایران نگریسته و حتما قابل ستایش است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۲
    1 0
    درود جناب افاي ولايتي ازاينكه به تاريخمون اهميت ميديد سپاسگذارم ولي يه كمي هم كار عملي براي تاريخ خودمون انجام بده مثل زنده كردن جشن بزرك مهرگان
  • امین IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۲
    1 0
    دکتر ولایتی بسیار بسیار سپاسگزاریم
  • مهران IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۲
    0 0
    اگر چه از نظر سیاسی به هیچوجه با آقای دکتر همراه نیستم اما حدود 2 سال است که مباحث ایشان در این برنامه را دنبال می کنم. بسیار مطالب مفید و مستندی را ارائه می فرمایند. باید از ایشان به نحو مقتضی تقدیر گردد.
  • احمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۳
    1 8
    این خشایار شاه که با خواهرش آتوسا ازدواج کرده بود آیا جای تقدیر دارد ؟واقعا ولایتی داره بیراهه میره؟؟!!!
  • مخالف پهلوي گرايان IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۸
    0 10
    اين نشان ميده كه ولايتي هم به بيماري باستان‌گرايي مبتلا شده به همين جهت همراه حسين نصر رئيس دفتر پهلوي در ايران جايزه گرفت .و جايزه به جوادي آملي هم براي عدم ايجاد شائبه بود و بس /؟ در هنگام تاجگذاری، خشایار مست میكندو از همسرش میخواهد تا در برابرش عریان شود! و همچنان عریان در برابر میهمانانش حاضر شود تا همه زیبایی عریان شهبانو را ستایش كنند!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    4 0
    پرست آتوسا مادر خشايارشاه و همسر داريوش كبير است مطمئن باشيد با كوبيدن خودمان به جايي نميرسيم .