عبد الباری عطوان

ما همگی می دانیم که هدف از حملات مشمئز کننده و بدخواهانه وتحریک امیز شما علیه اسلام ومسلمانان وبخصوص  پیامبر اسلام (ص) براه انداختن شعله خشم جهان اسلام و براه انداختن تظاهرات در پایتختها و شهرهای اسلامی است و برهم زدن روابط  با غرب است وهمین هاست که این روند را شعله ور ساخته و بدان دامن می زند . غرب خودش بخوبی می داند که چه کسانی پشت پرده این حملات قرار دارند اما به بهانه آزادی بیان ، از این موضوع چشم پوشی می نماید. در عین حال ما می دانیم که دو دیدگاه در غرب وجود دارد یکی خواستار تسلط بر احساسات و خودداری از ادامه این اقدامات تحریک امیز عمدی است چون اعتراضها علیه غرب بخصوص اعتراضهای شدید فقط در خدمت انان است و اینان با توجه به پخش وسیع تصاویر و کارتونها و فیلمهای توهین آمیز می خواهند خود را به شهرت برسانند .
دیدگاه دوم از آن کسانی است که عقیده دارند این اعتراضها نه تنها حق قانونی ومشروع است بلکه وظیفه هر مسلمان می باشد چون دفاع از پیامبر (ص) و اعتقادات اسلامی فرض عینی است و وظیفه  تمامی مسلمانان است تا زمانی که این اهانتها ادامه داشته باشد چون سکوت در برابر این اقدامات پیامدهای معکوسی را بدنبال خواهد داشت .  
این دو دیدگاه شایستگی احترام را دارند چون پایه و اساس بسیار منطقی دارند مشروط بر اینکه دیدگاه نخست جانشین عملی و متمدنی را عنوان نماید که بتواند چنین اهانتهائی را متوقف کند  و دیدگاه دوم  باید اعتراضهای مسالمت آمیز را بدور از اقدامات خشونت آمیز بدنبال داشته باشد حتى اگر سفارتخانه هایی در میان باشند که نمایندگی کشورهائی باشند که دست به چنین اقدامات توهین آمیز می زنند و هیچگونه اهمیتی به قوانین و قراردادهای بین المللی نمی دهند .   
اما آنچه که دیدگاه نخست را تضعیف می کند و دیدگاه دوم را تقویت می بخشد و بخصوص مسلمانان را بسوی خشونت وامی دارد آنست که جهان غرب و بویژه سردمدار آن یعنی ایالات متحده امریکا نه تنها هیچگونه اقدامی برای متوقف کردن روند این اهانتها بعمل نمی اورند بلکه به بهانه های بی اساس در فراهم کردن زمینه حمایت از اهانت کنندگان اقدام می کنند در حالیکه خود بخوبی انان را می شناسند وادعا می کنند که مثلا قانون اساسی امریکا از ازادی بیان پشتیبانی می کند . 

 
****


قانونهای اساسی غرب هیچگاه محتوی موادی در طرفداری از حمله واشغال دیگر کشورها و قتل و کشتار ملیونها مرد و زن وبچه بیگناه را در بر ندارند اما در عین حال این کشورها و بویژه ایالات متحده امریکا دست به چنین جنایتهایی در کشورهای جهان اسلام می زنند. 
اعتراضهائی که بیش از یکهزار مسلمان در انگلیس بدان دست زدند موفق شد از ادامه پخش فیلم اهانت امیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام در کانال 4 انگلیس جلوگیری کند و تظاهرات شدید در برابر  سفارت امریکا در قاهره و بنغازی و تهران و بیروت واسلام اباد و جاکارتا وتمامی پایتختهای اسلامی ، دولت امریکا را ناچار کرد تهیه کننده این فیلم را اهانت کننده به پیامبر اسلام را بازداشت نماید واگر چه این بهانه ای بود برای مسائل دیگری .
روابط میان جهان اسلام و غرب خوب وجالب نیست ونباید هم چنین باشد تا زمانی که غرب اندیشه حمله به کشورهای ما را در سر می پروراند و از اشغالگران صهیونیستی در سرزمین مقدس فلسطین و روند یهودی سازی شهرهای فلسطین هواداری می کند که البته بیشتر با پول و سرمایه مالیات دهندگان امریکائی صورت میگیرد .
ما از امریکا کراهتی نداریم اما این امریکاست که ما را دوست ندارد اما کراهت ما از امریکا بعلت طرفداری آن از اسرائیل و دیدگاه و موضعگیری ویژه درباره رژیمهای دیکتاتوری و خودکامه عربی و طرفداری از یک گروه و ستیزه جوئی با گروههای دیگر است که البته  معیار در این زمینه همانا ادامه تسلط و خودکامگی اسرائیل در منطقه است .  
روز گذشته یکی از قضات امریکائی دست به اقدام شگفت انگیزی زد . وی که قاضی در مانهاتن است حکمی را صادر کرد که طی ان انتشار آگهی یک جمعیت امریکائی هوادار اسرائیل (جنبش دفاع از ازادی امریکائیان ) را مجاز دانست و در این آگهی آمده است : در هر جنگی که میان انسانهای متمدن و انسانهای وحشی صورت می گیرد از مردم متمدن طرفداری کنید .. واز اسرائیل پشتیبانی نمائید .. وجهادیون را شکست دهید .  
جهاد که یکی از پایه های اسلام بشمار می آید ، اکنون و بر اساس این حکم قاضی امریکائی بعنوان یک اقدام وحشیانه بشمار می آید اما اسرائیل که این قاضی خواستار طرفداری از آن می باشد همانا کشور متمدن است . البته باید آن بمبهای فوسفوری که تن کودکان غزه را می سوزاند و موشکهائی که تن مردم قانا در جنوب لبنان را پاره پاره کرد و ماجرای صبرا وشاتیلا را به فراموشی سپرد !؟



****


حمله امریکا به عراق و کشتاری که امریکائیان در شهر " فلوجه " عراق مرتکب شدند وطی آن خانه ها را بر سر ساکنان آن منهدم نمودند و زخمی ها را با خونسردی در مساجد اعدام کردند باید چنین صحنه هائی فراموش گردد چون چنین اقداماتی وحشیانه نمی باشد و تنها مسلمانان وحشی و غیر متمدن هستند.
این قاضی امریکائی که چنین حکمی را صادر کرد و هیئت حمل ونقل شهر را وادار نمود تا آنرا در تمامی ایستگاههای مترو بر دیوارها بچسباند نمی داند که این حکم و یا به اصطلاح فتوای او می تواند احساسات سه ملیون مسلمان امریکائی در کنار یک ملیارد و پانصد ملیون مسلمان دیگر کشورهای جهان را برانگیزد و خشم برپا کند و به درگیریهای دینی و نژادی بیانجامد که بسیاری از مردم بیگناه را به خاک وخون بکشاند ؟ 
روند اهانتها به اسلام ومسلمانان باید متوقف گردد و بس است مطرح کردن آزادی بیان چون در انگلیس به بازداشت دختر جوانی انجامید که تنها اقدام به نوشتن شعری نمود که در آن از القاعده طرفداری کرده بود و بهانه این اقدام همانا به اصطلاح غربی ها تحریک و هواداری از تروریسم بوده است .
تحریک علیه مسلمانان و توهین به اعتقادات وپیامبر آنها همان آزادی بیان است اما شعری که یک دختر بچه نوشته تبلیغ برای تروریسم بشمار می آید . این کدام عدالت است !؟ چاپ عکسهای توهین امیز به پیامبر اسلام همان ازادی بیان اما چاپ عکسهای عروس خاندان سلطنتی انگلیس نقض ازادی بیان بشمار می آید !؟  این چه عدالتی است ؟
مسلمانان خواستار جنگ نیستند و نمی خواهند جنگی را براه بیندازند چون دارای ناوهای هواپیمابر نیستند و موشکهائی که به امریکا و اوروپا برسد در اختیار ندارند ، بلکه خواستار زندگی شرافتمندانه می باشند و بدنبال همزیستی مسالمت آمیز با تمامی جوامع و تمدنها هستند اما متأسفانه همواره با واکنشهای تند وضربات دست وپای غرب که بصورت حملات موشکی و هوائی صورت میگیرد روبرو می شوند .
غربیان از ما می خواهند که بدون احساس درد و یا واکنش حملات و ضربات آنها را همانند حیوانات تحمل کنیم ... نخیر مسلمانان حیوان نیستند ونخواهند بود و دوران مطرح کردن خواسته های خود را با فریاد پشت سر گذاردند مسلمانان اکنون در دوران دفاع از خود بسر می برند و مسلمانان اکنون ناوهای هواپیما بر در عراق را وادار به عقب نشینی کرده اند و در نظر دارند غرب را در افغانستان وادار به فرار نمایند !؟ حال کدامیک نشانه تمدن است !؟

عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه الحیات است

منبع: خبرآنلاین عربی

ترجمه:محمد ماجد نجار
26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247507

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =