به گزارش خبرآنلاین، کتاب «شرکت های موفق جهان چگونه استخدام می کنند؟» نوشته دکتر بهزاد ابوالعلائی با بررسی صنعت استخدام در کشورها و شرکت های پیشرو، 20راز موفقیت در استخدام بهترین ها را در اختیار مدیران ایرانی قرار می دهد. ناشر در معرفی کتاب آورده است: «برای یک آگهی جذب نیرو چند صد رزومه دریافت کردید و نمیدانید چطور می توانید فرد مورد نظرتان را از میان آنها انتخاب کنید؟ تازه گاهی اوقات هم با اینکه حسابی دقت میکنید پس از گذشت چند ماه به ناکارآمدی کارمند جدید پی میبرید و مجبورید نیروی دیگری را استخدام کنید و به قول معروف روز از نو و روزی از نو. شاید هم تازه فارغالتحصیل شدهاید و از اینکه در آزمونهای استخدامی شرکتهای بزرگ پذیرفته نمیشوید متعجب شدهاید و دوست دارید بدانید که اصلا این آزمونها به دنبال چه چیزی هستند...فرقی نمیکند مدیر باشید یا جویای کار. درصدد استخدام نیروی کار باشید یا در پی کاری جدید. تجربیات شرکتهای موفق جهان در جذب و استخدام نیروهای کارآمد برای شما جالب خواهد بود. فکر میکنید در این شرکتها چه فرایندی برای استخدام تعریف شده است و اثربخشی فرایند استخدام چطور سنجیده میشود و کارکنان چگونه اجتماعیسازی میشوند؟ از 20 رازی که برای موفقیت در استخدام بهترینها وجود داردآگاهی دارید؟ چطور میتوانید در فرایند استخدام نوآوری کنید؟ در مورد برند استخدام چه میدانید؟ میدانستید که رفتار شما با کارکنان فعلی میتواند به استخدام نیروهای کارآمد در آینده کمک کند؟100 سئوالی که در آزمونهای استخدامی مطرح میشوند کدامها هستند؟ در شرایط بحران اقتصادی که بیشتر کشورهای جهان را در بر گرفته است، شرکتهای بزرگ به جای استخدام نیروهای جدید از چه تدابیری استفاده میکنند؟»
بنابراین گزارش، بخش هایی از این کتاب کاربردی و مفید را در ادامه می خوانید:
کارکنان هر سازمان تکلیف عملکرد آن را تعیین می کنند. هیچ سازمانی نمی تواند کاری بیش از توانایی کارکنانش انجام دهد.
مهمترین تصمیم های مربوط به کارکنان از این قرار است:
- چه کسی را استخدام کنیم؟
- چه کسی را بیرون کنیم؟
- کارکنان را به چه کاری بگماریم.
- و چه کسی را بالا بکشیم (ارتقاء دهیم).
کارکنان را به اتکای غریزه خود استخدام نکنید، برای یافتن و آزمودن بهترین کارکنان جدید خود از بین داوطلبان استخدام، راه و روشی منظم و معتبر فراهم کنید.
*
در سال های متمادی مدیریت در شرکت جنرال الکتریک، پی بردم که تا چه حد، موفقیت من به کسانی که استخدام کرده بودم بستگی دارد.
به تدریج دریافتم که تحصیلات فرد، به تنهایی، چیز زیادی درباره جستجوگری، تعهد، هیجان و چالشگری فرد را نشان نمی دهد.
*
وقتی می توانیم ادعا کنیم که یک فرایند مطلوب و موفق استخدامی داریم که:
- نیازهای استخدامی سازمان با کیفیت مطلوب، در زمان مناسب و با هزینه معقول و اقتصادی انجام شود.
- در زمان استخدام، علاوه بر منابع بیرونی (بازار کار، دانشگاه ها و ...) منابع انسانی فعلی سازمان نیز مورد توجه و ارزیابی قرار گیرند.
- افرادی که استخدام می شوند دارای دانش، مهارت ها و قابلیت هایی باشند که در مسیر اجرای برنامه ها، تحقق اهداف و دستیابی موفق به استراتژی های سازمان قرار داشته باشند.
- استخدام یک رابطه برد-برد باشد، به این معنی که هم نیازهای سازمان را به بهترین نحو ممکن تأمین کند و هم با نیازها و خواسته های کارکنان همراه و منطبق باشد.
- بهترین تناسب ممکن بین شخص و شغل برقرار باشد.
*
به هنگام استخدام افراد جدید به این 5 نکته توجه کنید:
- شغل را بشناسید.
- 3 تا 5 داوطلب استخدام برای تصدی آن شغل در نظر بگیرید.
- سابقه عملکردشان را بررسی کنید.
- با همکاران سابق داوطلبان استخدام صحبت کنید.
- پس از استخدام، مأموریت های محوله، وظایف و انتظاراتی که از همکار جدید دارید، برایش تشریح کنید.
*
متقاضیان استخدام که پذیرفته نمی شوند، کم نیستند... سازمان های موفق جهان تدابیری بکار می برند تا این افراد نیز از سازمان خاطره و تجربه خوبی با خود به همراه ببرند. بعضی از این تدابیر عبارتند از:
- اطلاع رسانی دقیق و به موقع به متقاضیان استخدام
- تنظیم وقت مصاحبه با توافق و رضایت متقاضی
- برخوردهای محترمانه و رعایت حریم شخصی در فرایند ارزیابی
- پاسخ به سوالات و ابهامات متقاضی استخدام
- حفظ اطلاعات کسب شده از متقاضی بصورت محرمانه
- حفظ اطلاعات کسب شده از متقاضی برای استفاده در فرصت های استخدامی بعدی
- اطلاع رسانی بموقع در مورد نتیجه منفی فرایند ارزیابی به نحو متقاعد کننده و محترمانه
*
به اعتقاد نویسنده کتاب، تصمیم برای استخدام شدن از آن جهت اهمیت ویژه ای داردکه آثار و پیامدهای مثبت یا منفی آن تا سال های سال در زندگی ما باقی می ماند. کتاب «شرکت های موفق جهان چگونه استخدام می کنند؟» در 247 صفحه و با قیمت 6500 تومان توسط سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.
این ناشر همچنین کتاب «استخدام بهترینها»، راهنمای مدیران برای انجام مصاحبههای استخدامی اثربخش و انتخاب بهترین نیروها را، نوشته مارتین یایت با ترجمهای از مهدی فتاحی و بهاره واثق منتشر کرده است. در توضیح کتاب آمده است: «موفقیت شما در مسیر شغلی مدیریت با یک چیز تعریف میشود موفقیت مالی. اگر میخواهید در کوتاهترین زمان به اهداف مالی دست یابید، افراد حرفهای را استخدام کنید. شناسایی افراد توانمند مستلزم آگاهی و آشنایی با روشهای کاربردی روز دنیا در زمینه کارمندیابی و گزینش کارکنان بااستعداد است. این کتاب به شما کمک میکند تا هتمواره به مجموعهای غنی از متقاضیان مستعد دسترسی داشته باشید و هرگز دچار عارضه استخدام افراد نامناسب نشوید. با مطالعه کتاب «استخدام بهترینها»، متوجه میشوید که کارمندیابی و گزینش افراد کار پیچیدهای نیست، بلکه مجموعهای از گامهای منطقی و فنون معقولی است که شما را قادر میسازد همواره استخدامهای خوبی داشته باشید و برای این کار شما بیش از هر چیز باید روی مهارتهای حقیقتیابی و ارتباطات خود کار کنید.»
بنابراین گزارش، این کتاب روشهایی اثباتشده و کاربردی برای کارمندیابی و گزینش به شما میدهد تا بتوانید برای هر شغلی فرد مناسب را به کار بگیرید. این کتاب اولین بار در سال 1987 منتشر شد و برای بیش از دو دهه روشهای آن توسط مدیران سراسر دنیا به کار برده شدهاند. نسخه جدید کتاب، کاملا بازبینی شده است تا نیازهای مدیران قرن بیست و یکم را برطرف نماید.
کتاب 15 فصل دارد که نویسنده در آن به دقت روشهای تعیین شرح شغل و توانمندیهای مورد نیاز برای ارزیابی صحیح، انواع روشها و کانالهای کارمندیابی برای استخدام متقاضیان مستعد معرفی کرده است و انواع روشها و فنون مصاحبههای استخدامی را با ذکر صدها سوال و روش تفسیر آنها توضیح میدهد. همچنین در این کتاب برای گروههای خاصی از متقاضیان از قبیل فروشندهها، مدیران و افراد تازهکار روشهای مصاحبه مخصوص آنها ارائه شده است و اثربخشترین روشهای کارمندیابی و مصاحبه موجود را با هم ترکیب میکند.
ساکنان تهران برای تهیه این دوکتاب و سایر آثار این ناشر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
6060
نظر شما