۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱

ایسنا نوشت:

نخست وزیر عراق طی اظهاراتی نسبت به بهبود روابط کشورش با ترکیه ابراز تمایل کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، نوری المالکی، نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ با یکی از شبکه‌های تلویزیونی عراق اعلام کرد: روابط ترکیه و عراق در حال حاضر متشنج است و ما در تلاش هستیم تا در ازای تحقق برخی شروط از جمله احترام ترکیه به عراق و عدم دخالت آنکارا در امور داخلی کشور و نیز ممانعت مقامات آنکارا از نقض حریم هوایی عراق روابط خود را با ترکیه به شکل بهتری تغییر دهیم.

المالکی ادامه داد: در صورتی که این شروط از سوی ترکیه رعایت شود شرکت‌های ترکیه‌ای که در عراق فعالیت می‌کنند از شرایط بهتری برخوردار شده و عراق از آنها استقبال خواهد کرد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: در حال حاضر مقامات عراق برای کاهش تیرگی روابط با آنکارا اقداماتی را در دست اجرا دارند اما این اقدامات برای پایان دادن کامل به روابط متشنج دو طرف کافی نیست.

وی با اشاره به پناهنده شدن طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق به ترکیه که پیشتر به اتهام دست داشتن در پرونده‌های تروریستی به اعدام با چوبه دار محکوم شده، افزود: عراق به هیچ وجه نمی‌تواند برخی از اقدامات ترکیه از جمله پناه دادن به کسی که در کشتار ملت عراق دست داشته و از سوی کشورش به اعدام محکوم شده، بپذیرد.

نخست وزیر عراق همچنین خاطرنشان کرد: عراق در روابط خارجی‌اش با کشورهای دیگر تفاوتی قائل نیست و با همه کشورها در چارچوب احترام به تمامیت ارضی عراق و تامین منافع خود برخورد می‌کند.

المالکی در ادامه با اشاره به تلاش‌های عراق برای بازگرداندن روابط دو کشور به وضعیت سابق و ایجاد روابط مطلوب با ترکیه تصریح کرد: ما هیچ تمایلی نداریم که ترکیه به عنوان یک کشور همسایه متضرر شود بلکه امیدواریم همواره در بهترین شرایط باشد تا تمامی کشورهای منطقه از ثباتی که نتیجه مثبت را بر زندگی ملت‌های منطقه به جا خواهد گذاشت، برخوردار شوند چرا که نبود ثبات در منطقه مساله‌ای است که باعث نگرانی عراق و سایر کشورها می‌شود.

نوری المالکی همچنین تاکید کرد: اوضاع متشنج کشورهای منطقه و افزایش نگرانی‌ها نسبت به این مساله باعث ضعف نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها و باعث درگیری میان کشورهایی شده است که دچار این ضعف شده‌اند لذا نوعی دشمنی ایجاد شده که برخی از دشمنان سعی می‌کنند از این فرصت برای تحقق منافع خود استفاده کنند.

روابط آنکارا و ترکیه در پی سفر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به شهر کرکوک در آغا زماه اوت که بدون موافقت دولت مرکزی عراق صورت گرفت تیره شد.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =