به گزارش خبرآنلاین، «جهان ادراک» نوشته موریس مرلو - پونتی با ترجمه فرزاد جابرالانصار در بخش فلسفه و عرفان انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شد. هفت سخنرانی مرلو – پونتی برای پخش در رادیو ملی فرانسه تحت عنوان «ساعت فرهنگ فرانسه» در این کتاب آورده شده است. مرلو – پونتی سخنرانیها را به نحوی تنظیم کرد که یک زنجیره را شکل دهند و او بود که درباره ترتیب و عناوین جداگانه آنها تصمیم گرفت. «جهان ادراک و جهان علم، کاوش در جهان ادراک: فضا، کاوش در جهان ادراک: اعیان حسی و کاوش در جهان ادراک: حیات حیوانی، انسان از منظر بیرونی، هنر و جهان ادراک، جهان قدیم، جهان مدرن.»
کتاب در واقع پاسخ هایی برای این پرسش هاست: «ادراک چیست و چگونه به جهانمان شکل می دهد؟ آیا امور پیشینی کانتی متاثر از ساختار ادراکی ما شکل گرفته اند؟ تلقی های دو جهان کلاسیک و مدرن از ادراک و جایگاه آن چه پیش فرض هایی را برملا می کند؟
مرلو پونتی با بیانی موجز و دقیق در 7 سخنرانی رادیویی به این مسائل پرداخته است. مجموعه این مباحث به طور مستقیم با دیدگاه های فلسفی پونتی در اثر بزرگش پدیدارشناسی ادراک و همچنین با مواضع زیباشناسانه و سیاسی او ارتباط نزدیکی دارد.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم: اکنون بررسی هایمان را از فضا به سمت اعیانی که فضا را پر می کنند، معطوف کنیم. اگر به یک کتاب مرجع روانشناسی کلاسیک مراجعه کنیم، به ما خواهد گفت که عین نظامی است از خواصی که خود را بر حواس مختلف ما عرضه می کنند و این خواص از طریق نوعی کنش تالیف عقلی وحدت می یابند. برای مثال، این لیمو شکل بیضی برجسته ای است با دو انتها به علاوه این رنگ زرد به علاوه این حس تازگی به علاوه این طعم ترش.... اما این تحلیل به هیچ وجه رضایت بخش نیست: معلوم نیست چگونه هر یکی از این کیفیات یا خواص با سایرین پیوند دارند حال آن که لیمو در نظر ما چیزی یکپارچه است که این کیفیات متنوع صرفا ظهورات مختلف آنند. تا زمانی که به کیفیات متنوع عین (برای مثال، رنگ و طعم آن) صرفا به منزله انبوهی از داده های متعلق به دنیاهای کاملا مستقل بینایی، بویایی، لامسه و غیره بیندیشیم، وحدت عین به صورت رازی باقی خواهد ماند. لیکن روانشناسی مدرن، در پی راهنمایی گوته، مشاهده کرده است که هریک از این کیفیات، به جای آن که کاملا مجزا از سایر کیفیات باشد، حائز معنایی عاطفی است که میان آن کیفیت و کیفیات مربوط به سایر حواس گونه ای مطابقت برقرار می کند.
مرلو پونتی یکی از خلاقترین فیلسوفان سده بیستم بود. او شیوه جدیدی از تفکر درباره ساختارهای اساسی زندگی انسان را با تأملاتی در باب هنر ، ادبیات و سیاست ترکیب کرد که از این فلسفه تازه بهره میبرند. مرلو – پونتی مدعی است که یکی از دستاوردهای عظیم هنر و فلسفه مدرن ممکن ساختن کشف دوباره جهانی بوده است که در آن زندگی میکنیم.
همچنین انتشارات ققنوس به تازگی کتابی درباره این فیلسوف منتشر کرده است. «مرلو - پونتی: ستایشگر فلسفه» نوشته تیلر کارمن با ترجمه هانیه یاسری. ناشر در توضیح کتاب آورده است: «درباره فلسفه و آرای موریس مرلو-پونتی کتابهای مختلفی منشر شده است. او یکی از خلاقترین و پراهمیتترین فیلسوفان قرن بیستم بود. با این حال، گستره کامل تأثیرگذاری او از بسیاری جهات، امروز، بیش از چهل سال بعد از مرگش، به تازگی در حال معلوم شدن است. تأثیر او بر فلسفه روانشناسی و نقد عظیم و سترگ بوده است، هر چند اعتبار فکریاش در ابتدا قدری تحتالشعاع واقع شد. با مرگ زودهنگام موریس مرلو-پونتی، حضور او در عالم فکری معاصر به نحو عجیبی مبهم مانده است. نفوذ او از مرزهای رشتهای گذر کرده، اما معمولاً زیر سطح جریان اصلی گفتمان روشنفکری عالمانه و عامهپسند حرکت کرده است. از این رو تعجب ندارد که چرا مخاطبان دانشگاهی و غیر دانشگاهی در فهم ژرفا و معنای حقیقی اندیشه مرلو-پونتی که به سادگی در ردههای فکری یا تاریخی متداول جای گرفتنی نیست، کند پیش رفتهاند. او در درجه اول پدیدارشناس بود، اما با سه پدیدارشناس بزرگ دیگر – هوسرل ، هایدگر و سارتر – تفاوتهای بنیادین داشت. بر خلاف این فیلسوفان، مرلو-پونتی از دادههای تجربی و بینشهای نظری بر گرفته از علوم زیستی و اجتماعی سود میجست.
به گفته مترجم اثر، این کتاب نه تنها مبانی مرلوپونتی را تبیین کرده است، بلکه شامل عمده دغدغهها و مفاهیم فلسفی نیمه دوم سده بیستم نیز هست. کتاب در سال 2004 منتشر شده است و به همین دلیل بسیاری از پرسشهای جدید بشر، دانسته یا نادانسته، در مقالات منعکس شدهاند. برای مثال تاملاتی در باب هوش مصنوعی، تقویم بدنی التفات، تصویر معرفتشناختی و رابطه فلسفه و هنر مورد توجه نویسندگان کتاب قرار گرفتهاند.
مقالات کتاب حاضر که به تازگی به رشته تحریر در آمدهاند، گسترهٔ کامل فلسفه مرلو-پونتی ـاز توجه اساسی و همیشگی او به ماهیت ادراک حسی و تقویم بدنی التفات تا تاملات او در علم، طبیعت، هنر، تاریخ و سیاست ـ را بررسی میکند. همچنین در این اثر، آنچه رخ مینماید تصویر پر طراوتی است از مرلو-پونتی در مقام متفکری ژرف اندیش و خلاق که اهمیت فلسفیاش ناچیز انگاشته شده است، و این تا حدی به سبب نفوذ مکاتبی فکری چون اگزیستانسیالیسم و ساختگرایی است که کار او به آسانی در آنها ادغامشدنی نیست.
ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
6060
نظر شما