مراسم رونمایی از کتاب «خورشید عدالت» ترجمه نامه ارزشمند استاد محمدرضا حکیمی به فیدل کاسترو با محوریت تبیین عدالت در آموزه‌های اسلام، در گنبد سبز برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب «خورشید عدالت» ترجمه نامه علامه محمدرضا حکیمی به فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا به 16 زبان زنده دنیا با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در برج میلاد برگزار شد. این نامه اندیشه آرمانی انسان معاصر را در قالب آموزه‌های دینی و کلام امام علی(ع) در مقایسه با الگوی مورد نیاز بشر، یعنی عدالت تبیین می‌کند.

در این مراسم که با حضور چهره های فرهنگی و اساتید دانشگاهی کشور همراه با حضور تنی چند از متفکران عرب زبان و ترک زبان همراه بود، آیت الله دین پرور، رییس بنیاد نهج البلاغه، منصور اعتصامی، قائم مقام رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام بهمن اکبری، رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، حجت الاسلام محمد جواد ادبی، رییس انجمن آثار و مفاخر اسلامی سخنرانی کردند.
 

حجت الاسلام ادبی در این مراسم با اشاره به برخی ویژگی های منحصر به فرد استاد حکیمی با طرح این پرسش سخنان خود را ابراز کرد: «چرا حکیمی برای عدالت می نویسد؟ تفاوت نوشتن او با دیگران چیست؟» وی با قرائت شعر «چه حالی می کند درویش چشمان سحر خیزت/ تو مولانای ما خواهی شد و ما شمس تبریزت...اگر نیلوفری از نغمه های بی لبت می رُست/چه ها می شد! چه ها؟ وقف کرامات دل انگیزت» توضیح داد: «محمدرضا حکیمی، فردی است که در زمانه ما متعلق به آسمان است و فراتر از مسائل فلسفی و مکتب تفکیک، یک نمونه ناب زیستن آگاهانه بر مبنای تدین است؛ دین داری که بر مبنای قرآن و اهل بیت(ع) استوار است.»
 

وی افزود: «اندیشه حکیمی، تفکر نابی است که صورت مجسم ایمان است و بر همین اساس، او با قلم طاهر و اندیشه ای نشات گرفته از آموزه های اهل بیت(ع)، می تواند از عدالت سخن بگوید.» ادبی با اشاره به اینکه «این کتاب به واسطه نویسنده اش با سایر آثاری از این دست متفاوت است»، با شرح برخی بخش های نامه استاد حکیمی، ضمن آرزوی سلامتی برای این استاد اندیشه و اخلاق، ابراز امیدواری کرد که او برای معارف دین و اهل بیت(ع) بیشتر بنویسد تا نسل های آینده نیز از اندیشه و قلم او بهره مند شوند.»
 

حجت الاسلام اکبری نیز که اجرا و هماهنگی جلسه را بر عهده داشت، نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه این مراسم تنها برای بزرگداشت جایگاه رفیع شخصیتی اندیشمند و صدیق و دوست داشتنی است و از منظر این نشست، پرچم حقیقی عدالت بار دیگر برافراشته خواهد شد، تصریح کرد: «برای شناخت بیشتر استاد حکیمی نزد نسل جوان، نشست ها و مراسمی از این دست باید بیشتر برگزار شود.»

او با تاکید بر اینکه اساس دین ما بر مبنای عدالت شکل گرفته با قرائت آیاتی از قرآن، به جنگ و صلح در اسلام اشاره و اذعان کرد: «در قرآن به ما دستور داده شده حتی در جنگ نیز، عادلانه ستیز کنیم، مصرف خود را نیز بر مبنای عدالت قرار دهیم، سیاست و حکومت داری را هم بر پایه عدالت بنا کنیم و در قضا و دادخواهی نیز عدل را در نظر داشته باشیم.»
 

دکتر محمود اسعدی نیز از پژوهشگران شناخته شده نیز در این مراسم با بیان اینکه استاد حکیمی هرگز اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت را به کسی نداده، از کلید خوردن پروژه ترجمه و انتشار کتاب «خورشید عدالت» در دو سال قبل و در دیداری با حضور مسئولان فرهنگی در منزل استاد خبر داد. وی همچنین با اشاره به محتوای غنی نامه علامه حکیمی، آن را عصاره ای آموزه های دین اسلام دانست و تاکید کرد:«کسی که از اسلام چیزی نمی داند، با خواندن این نامه، یک شمای کلی از آموزه های اصیل اسلام دریافت خواهد کرد. » وی افزود: «اساس تفکر استاد محمدرضا حکیمی بر دو اصل «توحید و عدالت» است؛ اولی بر پایه تصحیح رابطه انسان با خدا و دومی بر اساس تصحیح رابطه انسان با انسان با این توضیح که این اصلاحات اگر صورت بگیرد، حکومت اسلامی تشکیل می شود.»
 

وی در عین حال افزود:«از منظر استاد حکیمی، برپاداشتن نماز و برپایی عدالت، دو عنصر اصلی و ملاک تشکیل و یا تشخیص حکومت اسلامی است. اسعدی همچنین با شرح برخی آراء استاد حکیمی این نکته را یادآور شد که از منظر او، در حکومت اسلامی «نان و کتاب» باید به صورت رایگان در اختیار مردم باشد؛ البته کتاب های مفید و ارزشمند.

 

در این مراسم همچنین یکی از مدعوین، پیشنهاد داد این اثر به خط بریل نیز ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار گیرد. یکی از اساتید حاضر در این جلسه نیز طی سخنان کوتاهی، به زبان ترکی به شرح و تفسیر این کتاب پرداخت.

  

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =