دادستان کل کشور توضیحاتی درباره پرونده حسین هدایتی، تخلفات انتخاباتی و شکایت سپاه از وزارت صنعت و معدن داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود درباره تخلفات انتخاباتی گفت: جرایم انتخاباتی در قانون انتخابات مشخص شده و مرجع رسیدگی به آن نیز تعیین شده است. دستگاه قضایی یک وظیفه در امر پیشگیری از وقوع جرم دارد و در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز کمیسیونی تشکیل می‌شود که دادستان کل کشور عضو آن است. یکی از مواردی که در قانون انتخابات مطرح شده، استفاده از اموال دولتی در این جهت است و اگر ثابت شود که فرد یا افرادی از اموال دولتی در این راستا استفاده کرده‌اند حتما برخورد صورت می‌گیرد.

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که سپاه پاسداران به دلیل خودروهای مورد استفاده در کاروان‌های راهیان نور از وزارت صنعت و معدن شکایت کرده است، آیا شما چنین چیزی را تایید می‌کنید که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: چنین شکایتی را نشنیده‌ام اما در حوزه قضایی مورد نظر پرونده‌ای تشکیل شد.

 

حسین هدایتی پرونده دارد

خبرنگاری با اشاره به سخنان محسنی‌اژه‌ای درباره تحت تعقیب قرار دادن حسین هدایتی گفت که وی چنین چیزی را رد کرده است، آیا حسین هدایتی پرونده‌ای دارد یا خیر که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: من اسمی نبرده‌ام ولی گفتم پرونده‌ای در این زمینه مفتوح شده است اما نمی‌توانم اتهام را بیان کنم.

خبرنگار دیگری با اشاره به عدم ورود تعدادی از کالاهای خارجی گفت که در برخی شهرستان‌ها کالاها احتکار شده است، آیا دستگاه قضایی در این خصوص ورود کرده یا خیر که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: اینکه چه اجناس و کالاهایی وارد کشور شوند به تصمیم دولت بستگی دارد و اینگونه موارد تحت نظر سازمان تعزیرات حکومتی است.

 یکی از خبرنگاران گفت: گویا بخشنامه‌ای که از جانب رئیس قوه قضائیه برای مراعات حال درماندگان از پرداخت جرائم مالی صادر شده از سوی برخی از قضات اشتباه برداشت شده و برخی از بدهکاران بانکی و حتی محکومین چک‌های برگشتی هم شامل آزادی شده‌اند، آیا این موضوع رسیدگی شده یا خیر؟ گفت: به محض آنکه بخشنامه ابلاغ شد برای برخی از قضات ابهاماتی ایجاد شد اما آن ابهامات به سرعت پاسخ داده شد و در حال حاضر خوشبختانه مشکلی وجود ندارد.

 

مجازات های شیشه

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مجازات مواد مخدر از نوع شیشه، گفت: شیشه در ردیف مواد مخدری مانند هرویین است و مجازاتی مانند کراک دارد، اما در مبارزه با مواد مخدر نباید به اقدامات انتظامی و قضایی اکتفا کنیم؛ بلکه بخش زیادی از آن بر عهده رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، مردم و خانواده‌ها است تا کمک کنند جوانان به دام مواد مخدری مانند شیشه نیفتند.

وی ادامه داد: صرف اینکه در مبارزه با مواد مخدر فقط به اقدامات انتظامی و قضایی اکتفا کنیم کافی نیست و بخش عمده آن بر عهده رسانه ملی و خانواده‌هاست و شیشه مانند موادمخدر هروئین، حکم اعدام دارد.

محسنی اژه ای سپس به اعدام های صورت گرفته طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته چند قاچاقچی مواد مخدر اعدام شدند که ایران در این زمینه هزینه سایر کشورها را پرداخت می کند. برخی از این زندانیان بیش از 50 کیلوگرم کراک و شیشه داشتند و بیش از یک بار اعدام حقشان بود. حال به جای اینکه از ایران تشکر کنند مدعیان حقوق بشر از این موضوع ناراحت هستند.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین از اعدام تروریست های تاسوعای چابهار خبر داد و گفت: این افراد با اقدام تروریستی خود بیش از صد نفر را شهید و زخمی کردند که پس از محاکمه حکم آنها در دیوان عالی کشور تایید شد. حال پس از اجرای حکم این تروریست ها مدعیان مقابله با تروریست نسبت به این افراد خطرناک و اجرای مجازات آنها واکنش نشان می دهند.

 

اقدام بازپرس در رابطه با پلمب اتحادیه وکلا متوقف شده است
دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پلمب اتحادیه‌های وکلا (اسکودا)، گفت: وقتی نام اتحادیه وکلا می‌آید به اشتباه، کانون وکلای دادگستری مرکز مطرح می‌شود که باید بگویم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران یک شخصیت حقوقی مستقل دارد و مسائلی که مربوط به اتحادیه است قابل بررسی است.

محسنی اژه ای با بیان این که جایگاه حقوقی اتحادیه باید بررسی شود، گفت: در رابطه با اتحادیه وکلا، بازپرس پرونده از وزارت کشور سوالی کرده که بر اساس جواب وزارت کشور، اقدامی صورت گرفته بود، اما قبل از اجرای این اقدام این سوال مطرح شده که اتحادیه باید از وزارت کشور مجوز دریافت می‌کرده یا خیر و در حال بررسی چندین سوال هستیم. بازپرس پرونده از کارشناسان ذیربط در این رابطه سوال می‌پرسد ولی آنچه مسلم است، اتحادیه جدای از کانون وکلای دادگستری مرکزاست و یک شخصیت مستقل حقوقی دارد و اقداماتش بر اساس اساسنامه است. البته باید بررسی شود که اقدامات اسکودا مطابق با اساسنامه بوده یا خیر؟

به گفته او دادستان کل کشور اتحادیه وکلا در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده است: مسائل مطرح شده نسبت به اتحادیه باید بررسی شود. در حال حاضر اقدام بازپرس در رابطه با پلمب اتحادیه متوقف شده تا پاسخ سوالات مطرح شده مشخص شود. اگر وزارت کشور جواب دهد که اتحادیه باید از وزارت کشور مجوز می‌گرفته طبعا یک جور برخورد می‌شود و اگر بر اساس ماهیت، ضرورتی نداشته که اتحادیه از وزارت کشور مجوز بگیرد، در آینده مشخص خواهد شد.

 

درباره پرونده دانشگاه آزاد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد گفت: تحقیق و تفحص دارای روند مشخصی است. باید تحقیق و تفحص مشخص شود و سپس نتیجه‌ای حاصل شود. اما اینکه پرونده آقای جاسبی به کجا رسیده، نمی‌دانم. هنوز مجلس چیزی ارائه نداده و هنوز تحقیق و تفحصی صورت نگرفته است. نتیجه به مجلس منعکس نشده و اگر مجلس پرونده‌ای را تشکیل و به قوه قضاییه ارسال کرد در آن زمان بررسی خواهیم کرد.

 

درباره قتل پسر محسن رضایی
دادستان کل کشور در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر این که گفته شده پسر محسن رضایی از طرف موساد به قتل رسیده است، گفت: هنوز گزارشی در این زمینه به دستم نرسیده و بازپرس چنین چیزی را به من ارائه نکرده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =