مخالفت​های برخی نمایندگان با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری آنقدر ادامه یافت که صدای اعتراض موافقان را برانگیخت.

به گزارش خبرآنلاين، بررسي کليات اين اصلاحيه تنها در حد نطق يکي از طراحان و يکي از مخالفاان پيش رفت و طي دو ساعت گذشته بيش از 10 اخطار و تذکر نسبت به جزئيات اين اصلاحيه عنوان شد. {شرح اين تذکرات را اينجا و اينجا بخوانيد}.
بهرام بيرانوند نماينده بروجرد در تذکري شاه بيت قانون انتخابات رياست جمهوري را ماده 35 آن خواند و طرح اصلاحيه مجلس را تضعيف کننده نقش انتخابي مردم و جايگاه شوراي نگهبان دانست و گفت: با اين طرح هم جمهوريت و هم اسلاميت نظام خدشه دار مي​شود.
رئيس مجلس با بيان اينکه اين اخطار وارد نيست و اين طرح رجل سياسي و مذهبي بودن را مشخص مي​کند و متعرض نظر شوراي نگهبان هم نمي​شود، ادامه داد: شما اگر ايرادي داريد در بررسي جزئيات بفرماييد.
نصرالله پژمان​فر نماينده مشهد با فرياد نسبت به اظهارات رئيس مجلس اعتراض کرد و آن را در راستاي اعلام موافقت وي با اين طرح خواند.
لاريجاني در پاسخ به وي گفت: آقاي پژمان من موافق صحبت نمي​کنم. اما اگر کسي بگويد کار کميسيوني مخالف جمهوريت نظام است و من سکوت کنم، گويي مشکلي در کشور وجود دارد! من که نمي​توانم در اين موارد سکوت کنم.
موافقان طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري هم فرياد مي​زدند که مجلس به تريبوني براي مخالفان اين اصلاحيه تبديل شده است و بايد فرصتي هم به موافقان داده شود. رئيس مجلس هم با بيان اينکه «موافقان که نمي​توانند تذکر و اخطار بدهند» سعي کرد آنها را آرام کند و گفت: من هم نمي​توانم در برابر تذکرات دوستانتان سکوت کنم و بايد اعلام کنم که تذکرها وارد هست يا نه؟
در ادامه جلسه علني امروز روح الله حسينيان هم در مخالفت با اين طرح، آن را مغاير اصل 115 قانون اساسي خواند و گفت: قانون به مجلس اجازه ورود به مسائلي را نداده است. کما اينکه شرايط نامزدهاي رياست جمهوري در قانون اساسي مشخص شده است و قانون گذار حق ندارد، بر خلاف آن قانوني را تصويب کند.
نماينده تهران با اشاره به اينکه پيش از اين هم در مجلس هشتم مصوبه​اي براي اصلاح قانون انتخابات با مخالفت شوراي نگهبان مواجه شده بود، ادامه داد: اين اصلاحيه نيز با چنين سرنوشتي مواجه مي​شود.
لاريجاني هم گفت: اين موضوع را در بررسي جزئيات اين طرح مي​توان مطرح کرد.
اما حسينيان اصرار داشت که اين قانون، نص صريح قانون اساسي و تفسير شوراي نگهبان را نقض کرده است و گفت: چرا کاري کنيم که شوراي نگهبان اين مصوبه را برگرداند؟
رئيس مجلس در پاسخ به وي که رياست فراکسيون حاميان دولت در مجلس هشتم را بر عهده داشت، اظهار داشت: ممکن است اين موضوع طرفدارني ميان حقوقدانان داشته باشد و شوراي نگهبان هم آن را رد کند اما لکن اين طرح ممکن است به معني افزودن شروط نامزدهاي رياست جمهوري نباشد. بگذاريد به موقع در بررسي جزئيات اين طرح به اين موضوع بپردازيم. ما در حال حاضر در حال بررسي کليات اين طرح هستيم.
ادامه تذکرات به دليل زمان بيان نطق​هاي ميان دستور، متوقف شد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =