۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰

سالهاست که روزهای عزاداری امام حسین با دادن نذری به در خانه ها عجین شده و بیشتر در روزهای عاشورا و تاسوعا در کم‌تر خانه‌ای پخت و پز می‌شود چون مردم ترجیح می‌دهند در این روزها از غذاهای نذری بخورند.

زهرا تالانی:در این روزها اگر در کوچه‌و خیابان‌های شهر تهران و دیگر شهرستانها قدم بگذارید غذای نذری بین مردم پخش می‌شود.خورشت قیمه، یکی از رایج‌ترین غذاهای نذری شهر تهران است. مردم دور تکیه‌ها و یا خانه‌هایی که نذری می‌دهند، جمع می‌شوند تا ظرفی غذا بگیرند.


کجا برویم؟
با وجودیکه در این روز اغلب کسانی که نذری پخش می کنند خورشت قیمه را برای اینکار انتخاب می کننداما برخی تهران هم نذری های خاص خود را دارند. در خیابان طرشت، ظهر عاشورا خورشت فسنجان بین عزاداران توزیع می‌شود. بسیاری از مردم برای چشیدن طعم فسنجانی که سال‌هاست در این روز پخش می‌شود، راهی طرشت می‌شوند.
در یکی از پیتزافروشی‌های شمال شهر تهران نیز‌نذری ‌پیتزا پخش‌می‌شود روز عاشورا از اولین ساعت‌های صبح پخش غذای نذری آغاز می‌شود، حلیم، شیربرنج، شله‌زرد، آش رشته و شله‌قلمکار، صبحانهء روز عزاداری است. در کوچه‌های بازار، قدم به قدم به مردم شیر، شیرکاکائو و چای تعارف می‌شود. هر سال لقمه‌های نان و پنیر، سبزی یا نان و پنیر و خرما بین عزاداران پخش می‌شود. در محله سنگلج ظهر عاشورا در بازار آبگوشت نذری می‌دهند شاید این‌جا تنها جایی در تهران باشد که این غذا را می‌دهند.
نارمک هم به عنوان یکی از محلات قدیمی تهران عزاداری پرشوری دارد، بسیاری از مردم برای خوردن نذری‌های متفاوت چون جوجه‌کباب یا چلوکباب ساعت‌ها در صف می‌ایستند. انگار این غذاها در روزی که خورشت قیمه و قورمه‌سبزی عمومیت بیش‌تری دارد پرطرفدارترند.
در امام‌زاده قاسم هم هر سال پیرزنی حضور دارد که نان و ماست به عزاداران می‌دهد. گوشه‌ای می‌نشیند و روی نان سنگک ماست و خوشمزه‌ای که خود درست کرده می‌مالد و دست عزاداران می‌دهد.معمولا ناهار روز عاشورا بعد از نماز ظهر پخش می‌شود، غذاهایی مثل کشمش پلو، عدس‌پلو، لوبیا پلو. از غذاهای تکیهء دولت در شمال شهر تهران است که  یکی از هیات‌های شلوغ و پر رفت و آمد است.


نذریهای شهرستانها
غذای نذری شهر مشهد شله‌مشهدی است. این غذا چیزی شبیه حلیم است که با خورشت قیمه مخلوط می‌شود. در مشهد این غذا را با نوشابه سیاه به عزاداران می‌دهند. حتی هیات‌های خراسانی مقیم تهران هم ایام محرم این غذا را می‌پزند. از دیگر مواد تشکیل‌دهندهء این غذای ویژه گوشت و حبوبات است.
خوانسار یکی از شهرهای استان اصفهان محرم‌های شلوغی دارد. غذای نذری این شهر آبگوشت است که تا حدی متفاوت با دیگر آبگوشت‌ها پخته می‌شود. تکه‌های بزرگ گوشت گوسفند داخل دیگ‌های مسی قرار می‌گیرند و در تنور پخته می‌شوند. چاشنی این آبگوشت فقط زعفران است و در کاسه‌های استیل به دست مردم داده می‌شود.
در کرمانشاه هم شربت و شله‌زرد، نذری رایج کرمانشاه است. شام غریبان هم بعضی از هیات‌ها آبگوشت می‌دهند اما مردم کرمانشاه بیش‌تر گوسفند قربانی می‌کنند و گوشت آن را میان عزاداران پخش می‌کنند.
در استان‌های شمالی کشور «شیربرنج» نذری مرسوم است. صبح‌ها شیربرنج را که آش می‌نامند بین مردم پخش می‌کنند و برای ناهار هم غذاهای ویژهء نذری مثل خورشت قیمه یا عدس‌پلو توزیع می‌شود.در چهارمحال و بختیاری نذری‌ها با فصل تغییر می‌کنند. زمستان‌ها آش پخته می‌شود و تابستان‌ها غذاهای دیگر.
45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    3 0
    اینطور که معلومه واسه نذری خوردن هیچ جا تهران نمیشه چون همه نوع غذا هست
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 2
    تهرانی ها که تا تاسوعا عاشورا میشه از فرصت استفاده میکنن و دو سه روز مرخضی رو میرن شمال گردش... باور ندارین یه آمار از جاده تهران چالوس بگیرین
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    1 0
    در یزد آش حسین که ترکیبی از خبوبات مخصوصا نخود و گوشت است صبح عاشورا توزیع می شود. قیمه هم جزو عذای ظهر عاشورا است دیده شده است که چلوکبات کوبیده می دهند اما عمومیت ندارد. قهوه جزو لاینفک شب های تاسوعا و عاشورا است و ... و شیر داغ
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    در کردستان شله زرد شربت.
  • مقیمی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    در روستای حداده و 5 روستای همجوار از توابع شهرستان دامغان از روز 5 محرم بصورت دوره ای عزاداران ظهرها در یکی از روستاها جمع می شوند و عزاداری میکنند و بعداز اتمام مراسم یا در داخل تکیه ناهار را صرف می کنند که عموماً ته چین گوشته و یا به خانه اهالی روستا که در این ایام درب منزل خود را باز گذاشته و با اصرار و تعارف به عزاداران فارق از آشنا یا غریبه دعوت به صرف نذری می کنند که تنوع آن بسیار زیاده و از جوجه کباب و چلو کباب تا قیمه و فسنجان و قورمه سبزی و غیره را شامل میشه و شبها هم اهالی هر روستا در تکیه خود ضمن برگزاری مراسم شام خود را همانجا صرف می کنند. این مراسمها آنقدر باشکوه و ساده برگزار میشه که هر سال صدها نفر از شهرهای اطراف برای دیدن و صرف نذری به این روستاها عزیمت می کنند
  • بدون نام EU ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    0 0
    پيتزا رو تا بحال نشنيده بودم . واقعا همه چيز داره عوض ميشه .