رسالت در سرمقاله خود با عنوان «پول‌های کشور و آن 300 نفر» نوشت:

*رئیس جمهور در جریان افتتاح 14 هزار و 75 واحد مسکن مهر در مشهد مقدس گفت: 300 نفر در کشور 60 درصد پول‌های کشور را در جیب خود گذاشته‌اند و پس نمی‌دهند عده‌ای هم از این افراد دفاع می‌کنند. برخی هم در سازمان‌ها و دیگر جاها قانون تصویب می‌کنند تا نتوان حتی به افرادی که وام را پس نمی‌دهند نزدیک شد.

 دراین ارتباط سئوالاتی مطرح است که رئیس جمهور به آن پاسخ نداده‌اند و می‌خواهند همان‌طوربدون پاسخ بماند؛

* پول‌های کشور چقدر است، 60 درصد آن را چه کسی حساب کرده است؟...چه کسانی این پول‌ها را به این 300 نفر داده‌اند؟...کدام عده از این افراد حمایت می‌کنند؟...در کجا قانونی تصویب شده که نباید به این افراد نزدیک شد؟... معوقات بانکی چیست و سهم آن در مشکلات اقتصادی کشور کدام است؟

* در این بیان به‌نظر می‌رسد آقای رئیس جمهور خیلی دلش نه برای پول‌های کشور می‌سوزد و نه مایل است آن 300 نفر معرفی شوند وعلاقه‌ا ی به تأدیب و مجازات آنها هم ندارد. اگر غیر از این بود به‌طور شفاف، هم آن افراد را معرفی می‌کرد، هم مقدار معوقات را می‌گفت، هم توضیح می‌داد این پول چگونه به‌دست آنها رسیده است و هم‌ساز وکارهای برخورد با آنان را نشان می‌داد.

*با کمی توضیح می‌شود به همه این  سئوالات پاسخ داد . اما رئیس جمهور این کار را نمی‌کند. او مشغول تسویه حساب با یک جریان موهوم است. لذا این 300 نفر را به آن آدرس سنجاق می‌کند و قصه در همین پرده به پایان می‌رسد.

 برای پاسخگویی به این سئوالات خیلی راحت می‌توان به پاسخ‌های شفاف رسید؛...این 300 نفر به بانک‌های کشور بدهکار هستند... همه پول‌های کشور در بانک‌ها دپو نشده است. لذا می‌توان حدس زد اگر گزاره رئیس جمهور درست باشد 60 درصد وام‌هایی که بانک‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی داده‌اند به این 300 نفر تعلق گرفته است...معمولا هر کس که از بانک وام می‌گیرد صاحبان بانک‌ها برای حفظ حقوق بانک، ضمانت‌های مطمئن از وام گیرنده می‌گیرند . به‌عنوان مثال 50 درصد وام را سند ملکی می‌گیرند یا ماشین آلات بنگاه را در رهن بانک قرار می‌دهند تا در صورت عدم پرداخت اقساط به‌ فوریت بانک به حقوق خود برسد و لذا در ازای وامی که داده و پس داده نشده اموال و املاک وام گیرنده تملک می‌شود. این وام‌ها مربوط به مشتریان معتبر است. از مشتریان غیر معتبر، وثیقه‌های سنگین ومطمئن می‌گیرند و تردیدی در آن نیست. اخیرا اطمینان ضمانت‌ها را آن‌قدر ارتقا داده‌اند که در صورت عدم پرداخت اقساط، بانک بدون مراجعه به مراجع قضائی بلافاصله وثیقه را سریعا تحت تملک قرار می‌دهد.

*مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها همگی باواسطه و بی‌واسطه از طریق وزیر اقتصاد و دارایی منصوب شده‌اند. مگر وزیر اقتصاد و دارایی تحت امر رئیس جمهور نیست؟ رئیس جمهوری که وزیر خارجه‌اش را بین زمین وآسمان در سفر خارجی عزل می‌کند، نمی‌تواند از وزیر اقتصاد و دارایی خود بپرسد معوقات بانکی چه شد؟ نمی‌تواند از وزیر اقتصاد و دارایی یا مدیران منصوب خود در بانک‌ها بخواهد سریعا کسانی را که پول مملکت را در جیبشان گذاشته‌اند و حاضربه پس دادن آن نیستند از طریق ضمانت‌هایی که از پیش گرفته‌اند، مسترد دارند؟

 همین سئوال در مورد معوقات مالیاتی مطرح است که فعلا رئیس جمهور وارد آن نمی‌شود. همین اشکال در مورد سود انباشته بنگاه‌های اقتصادی زیر نظر دولت، مطرح است که به درآمد عمومی کشور واریز نمی‌شود. آقای رئیس جمهور به‌دنبال مقصر در کدام جریان رقیب و حریف می‌گردد؟

*مقصر، مدیران بانک‌ها و شخص وزیر  اقتصاد و دارایی و نهایتا خود رئیس جمهور است.

* چطور رئیس جمهور یا وزیر اقتصاد و دارایی از زیر مجموعه منصوب خود در بانک‌ها نمی‌تواند سئوال کند پول مملکت را به آن 300 نفر دادی، چرا اقساطش را وصول نکردی؟ چطور رئیس جمهور نمی‌تواند به مدیر بانکی بگوید اگر سرمایه‌داری پول کشور را به جیب زده باید برگرداند واگر برنگرداند طبق قانون مطالبات خود را از طریق مراجع قضائی بازپس گیرد.

/29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    41 2
    واقعاً با تیترتون موافقم. وقتی که وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سیاستهای مالی کشور دولتی است بی شک سهم دولت و دستگاههای دولتی در معضلات و مشکلات اقتصادیبیش از بقیه ی پارامترها خواهد بود. البته استکبار جهانی را فراموش نکنید که مقصر اصلی در تمام مسائل اوست
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    34 1
    دمت گرم
  • رامین IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    31 1
    جدی؟؟؟؟اینو که چند سال مردم میدونن دیگه احتیاج به تتیتر کردن نداشت....خوب حالااگه میتونی بگو چه اتفاقی می افته؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    30 0
    اگر یک بانک اطلاعاتی تشکیل شود و هر کس نام چند تا از اون 300 نفر رو که میدونه عنوان کنه به هفته نمی رسه که لیست کامل این 300 نفر معلوم می شه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    3 36
    رييس جمهور چون مي داند آن افراد فراي قانونند مجبور است از تريبونهاي عمومي حداقل با مردم دردل كند وگرنه همه مي دانيم كه گروهي همه ثروت كشور را مصادره شخصي كرده اند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    37 1
    رسالت جان خوبه بازم نگفتي کار هاشميه!!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    30 0
    من 5 میلیون از بانک صادرات اصفهان شعبه انقلابوام گرفته بودم چندقسط مونده بود زنگ زدن چرا نمیپردازی خونه ضامنت را مصادره میکنیم وکارمند بانک موقع تسویه حساب اخر که 600000تومان بود میخواست منو پیش حراست بانک بفرسته وکلی زشت برخورد کرد 2قسط اضافی هم گرفت چون چنددقیقه بیشتر طول کشیده بود کارتسویه حساب من گفتم باورتون بشه اینا اگه 20ریال طلب داشته باشند ازما بذبختها آبروریزی میکنن ولی میلیاردها پولرا عده کمی میبینند وهیچ اتفاقی نمیفته واقعا اون دنیا رسیدگی به کاراینها چقدر طول خواهد کشید
    • بدون نام PL ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
      6 0
      برای منم مورد مشابه پیش اومده. یارو برای 380 هزار تومان قسط عقب افتاده یجوری پشت تلفن حرف میزنه با آدم انگار من آبرومو از تو جوب آوردم. خودشون تو بانک حقوق سرماه میگیرن زورشون به من بدبخت که 5 ماهه حقوق نگرفتم میرسه
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    21 0
    نه تقصیر یکی دیگم هست...!
  • مرتضی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    لیست این 300 نفر را سال 89 به قوه قضائیه داد. که به اسم لیست احمدی نژاد معروف شد. رجوع کنید به اخبار سال 89 .