۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۶

مرور اخبار اجتماعی جمعه 4 بهمن

درباره شهرنشینی و معضلاتش قبلا زیاد گفته شده اما این بار سخن از یک معضل جدید شهرنشینی است به نام آلزایمر. دبیر پنجمین سمینار علمی بیماری آلزایمر، این بیماری را معضل زندگی امروز و آپارتمان‌نشینی خوانده و گفته متاسفانه مراکز رسیدگی به بیماران آلزایمری در کشور کم و خدماتی که به این بیماران ارائه می‌شود، محدود است.

به گزارش فارس، سیدمحمدعلی اکبریان همچنین اظهار داشته هزینه‌های درمان این بیماری در کشور سرسام‌آور است، شرکت‌های بیمه‌ خدمات چندانی برای این بیماری ارائه نمی‌دهند و دولت هم نسبت به این بیماری، رویکرد روشنی ندارد.

کم‌تحرکی نیز مشکل دیگری است که شهرنشینی و زندگی ماشینی برای مردم به ارمغان آورده است. به گفته یک متخصص قلب و عروق، 65 تا 80 درصد افراد بالغ کشورهای مختلف تحرک کافی برای حفظ سلامتشان ندارند که این امر باعث افزایش میزان مرگ ومیر در آنان می‌شود.

دکتر فهیمه سلیمانی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که خطر بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و چاقی در نتیجه کم‌تحرکی دو برابر ‌شده و باعث افزایش خطر سرطان روده، فشار خون بالا، استئوپروز، افسردگی و اضطراب خواهد شد، گفته درست است که امروزه با توجه به مشکلات شهرنشینی، ورزش به انتخابی دشوار تبدیل شده است اما گاهی فعالیت‌های بدنی را می‌توان همه‌جا و بدون هیچ وسیله‌ای انجام داد مثلا پیاده‌روی کاملا بی‌نیاز از هزینه است و در حفظ سلامت افراد موثر خواهد بود.

اگر مسیرهای کوتاهی را که مدنظر دارید بروید، پیاده طی کنید علاوه بر این که به سلامتی خود کمک کرده‌اید، در کاهش ترافیک هم موثر بوده‌اید؛ البته سردار رویانیان وعده داده که مشکل ترافیک تهران تا 4سال آینده حل خواهد شد. به گفته او اجرای قانون توسعه حمل‌ و نقل و مدیریت سوخت نسخه‌ای است که کاهش ‌ترافیک را در پی ‌خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور سامان دادن وضعیت ترافیک تهران را نیازمند برنامه‌ای پنج ساله دانسته و گفته با تحقق 75 درصدی سهم حمل و نقل عمومی، اصلاح تقاطع‌ها، مدیریت هوشمند پلیس، افزایش مراکز سوخت‌گیری، خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک، استانداردسازی تولید خودرو و ... مشکل ترافیک و هوای تهران حل خواهد شد .

اما مثل این که تهرانی‌ها این بار باید نگران آلودگی دیگری باشند؛ آلودگی آب. به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران هم‌اکنون آب شرب مناطق جنوب و جنوب شرقی تهران که از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود دارای درصد بالایی از نیترات بوده و سلامت مردم این مناطق را تهدید می کند.

به گزارش مهر، دکتر محمدباقر صدوق درصد نیترات موجود در آب‌های تهران را بالاتر از حد استاندارد دانسته و بیان کرده تهران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد و پس از تهران، آب شهرهای مشهد و اراک بیشترین درصد نیترات را دارد. به گفته او افزایش درصد آلاینده نیترات در آب‌ها عوارض شدیدی از نظر سلامتی ایجاد می‌کند که این عوارض گاه قابل جبران نیست.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =