همشهری جوان نوشت:

خسرو معتضد مورخ در یادداشتی به انتقاد از سریال کلاه پهلوی پرداخته است ؛اصل قصه این است که رضا شاه به فرانسه رفت و تحت تاثیر زنان فرانسوی، دلش خواست تا زنان ایرانی را هم به همان شکل تغییر دهد.
درباره کشف حجاب سه جلد اسناد و مدارک توسط مرکز اسناد ملی، مرکز پژوهش‌های سیاسی و بنیاد مستضعفان منتشر شده. کتاب‌هایی که پر از اسناد و مدارک و قصه‌های جالب هستند. اگر درباره شکایات و ماجرا‌های آن دوران مطالعه و تحقیق می‌کردند، سوژه‌های بسیار جذابی پیدا می‌شد، مثلا مخبر‌الدوله هدایت در کتاب خاطرات و خطراتش می‌گوید: «به من پیشنهاد کردند مجلس مهمانی‌ای برگزار کنم که مردان و زنان کنار هم باشند. و خانمم هم این مهمانی را مجلس‌آرایی کند. در پاسخ به این پیشنهاد گفتم. من مجلس برگزار کن نیستم. کار من این نیست و خانمم هم مجلس آرا نیست». از این دست قصه‌هایی که نشان می‌دهد گروه متنوعی از مردم با کشف حجاب مقابله می‌کردند، بسیار پیدا می‌شود. اما «کلاه پهلوی» به فرعیات رفته.
در این سریال آنهایی که طرفدار مدرنسیم هستند. حرف‌های خوب می‌زنند و شیک و مرتبند، ولی آنهایی که طرفدار سنت هستند، نمی‌توانند از خودشان دفاع جانانه‌ای کنند. به نظر من سبک دفاعشان ضعیف است و این ضعف باعث می‌شود پیام سریال معکوس انتقال داده شود.
بسیاری از بخش‌های طراحی داستان این سریال واقعیت ندارد، در آن زمان زن‌های فرانسوی به ایران می‌آمدند و حتی در ایران زندگی می‌کردند اما اصلاً شرایط اینطور نبوده که بخواهند به زنان محلی آن هم در شهر‌های کوچک فرانسه تدریس کنند. هیچ قصه مشابه این قصه در کتابی نقل نشده. من فکر می‌کنم انتخاب این قصه بیشتر برای این بوده که گروه یک سفر به فرانسه انجام دهد.
مساله مردم در آن روز‌ها فقط کلاه پهلوی و کشف حجاب نبوده، مساله مردم ظلم بود. ظلم و جسارت و بی‌حیایی که مثلا سرباز‌ها به خودشان حق می‌دادند به مردم و ناموسشان اهانت کنند. این فیلم می‌توانست درباره فشار‌های اجتماعی دیگر همان حوالی تاریخی صحبت کند؛ مثلا اینکه خانه‌های خوب را از مردم به قیمت کم می‌خریدند.
درباره طراحی صحنه این سریال هم مشکلاتی وجود دارد. مثلا ما در کلاه پهلوی ماشین جیپ می‌بینیم در حالی که جیپ در دنیا در سال 1941 ساخته شد و دو سال بعد آمریکایی‌ها آن را به ایران آوردند که با زمان وقوع اتفاق‌های سریال هماهنگ نیست. یا دیده‌ام که روی درجه‌های پلیس دقت نمی‌کنند. مثلا غیر از برخی اشتباهات در پوشش بازیگران، سردوشی و قبه‌های پلیس‌ها هم غلط است. اگر انتقاد کنیم، جوابشان این است که ماشین پیدا نکردیم. اما این جواب خوبی نیست. مثل این می‌ماند که احمد‌شاه را با موبایل نشان دهیم!

30119

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    27 4
    به نظرم این سریال از لحاظ جذب مخاطب مشکل داشت فقط یک قسمتش را دیدم مشکل اصلی فکر کنم استفاده بیش از حد از بازیگران شناخته شده است این سریال بازیگر زده شده است از بقال تا پاسبان، خلاصه اکثر شخصیتها را قبلا در سینما و تلوزیون دیده ایم.
  • رضا IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    20 7
    اقاي معتضد : در اينكه خيلي مشكلات در ساخت اين سريال هست شكي نيست اما اين مشكلات اونايي نيستن كه شما ميگيد چون شما تاريخ را قضاوت ميكنيد و تفسير انرا بازگو ميكنيد درحالي كه اين مثل اين ميمونه كه قاضي در كار قضاوت به قصه ها گوش كنه و رأي بده قاضي بايد به مدارك توجه كنه يك قاضي خوب اگر برادرش يا فرزندش هم متهم باشه نبايد از راهش منحرف بشه و متاسفانه شما در تاريخ امانتدار خوبي نيستيد با كمال احترام رضا
  • بدون نام EU ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    17 10
    نکته هاي ذکر شده توسط ايشان جالب است. استفاده کرديم.