۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰

دکتر کمال هلباوی

 بدور از فاجعه های اقتصادی و سیاسی که مصر امروزه با آن روبروست ، شورش رسانه ای در روزنامه های دارای گرایشهای قومی در دیدگاهها و تحلیلها خود ، در زمینه سلیقه ها و قراردادها و دیدگاهها ، ما را با مقدار قابل توجهی از نفاق روبرو کرده است. روزنامه الاهرام و دست اندرکاران آن پس از انقلاب بیشرمانه در شماره چهارشنبه 2 ژانویه 2013 در تیتر اصلی صفحه نخست نوشت : ارزش پول مصر بالاتر از دلار است.   
 شاید بر اساس تحلیل اقصاد دانان و بانکداران این صحیح باشد ، اما شهروندان عادی اینگونه ادعاها و تحلیلها را درک نمی کنند و نمی خواهند ارزش پول مصر در برابر دلارآمریکا  و لیر انگلیس ثابت بماند و قیمتها نیز ثابت باشد ، که البته این عکس آنچه که اتفاق افتاده است می باشد و اثرات آن اکنون و در آینده بر کالاهای وارداتی نمایان شده و خواهد شد. 

این را تمامی روزنامه های مخالف دولت نوشتند از جمله  در تیتر اصلی  صفحه نخست روزنامه " الیوم السابع " ( روز هفتم ) همان روز چهارشنبه چنین آمد " پس از افزایش قیمت دلار، گرانی مردم مصر را به محاصره در آورده است " که این بعنوان نمونه ذکر گردید. گوئی ما در دو کشور مختلف زندگی می کنیم ونه در یک مملکت . روزنامه " حریت وعدالت" ( ارگان اخوان المسلمین ) در همان روز در صفحه نخست خود نوشت " صندوق بین المللی پول پابند به پشتیبانی از مصر است و دلار با ارزش42/6 لیر مصری ثابت مانده است ". نمی دانم چرا باید صندوق بین المللی پول به پشتیبانی از مصر پایبند باشد و چرا باید دلار را وادار کرد در یک ارزش تعیین شده در برابر پول مصر درجا بزند؟ البته این معادله ای است که نیازمند شرح بیشتری می باشد. حال و بدور از مسائل اقتصادی و نگرانی های آن ، به گرفتاریهای سیاسی بازمی گردیم و کوشش می کنیم بعضی از مسائل پیرامون خود را مورد بررسی قرار دهیم .

اظهارات دکترعصام عریان درباره یهودیان با توجه به تاریخچه جنبش ملی واسلامی در مصر از دهه 1970 ، بسیار شگفت انگیزبود بخصوص که دکتر عریان هم اکنون عهده دار مسئولیت سیاسی مهمی در دولت مصر امروزی می باشد . 

در دوران جمال عبد الناصر هیچکس در مصر نمی توانست نام " اسرائیل " را برزبان آورد مگر به آرامی وبا شرم بسیار و اگر این نام بر زبان آورده می شد همراه تجاوزگری و اشغالگری بود. وبا وجود شکستهای مصر در برابر توطئه های بین المللی در آن دوران ، مصر همواره در خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده بود و جهان عرب و بخشی از افریقا و آسیا را بدنبال خود داشت و هیچکس آن وضعیت اهانت آمیز را که پس از جنگ اکتبر و پیروزی 1973 بر اسرائیل ، بوجود آمده بود نمی پذیرفت ، چون چون شکست وناکامی از همان جنگ وپس از آن آغاز گردید وادامه یافت.

همگی با حسرت و پشیمانی گفتگوهایی را که پس از پیروزی در جنگ 1973 در کیلومتر 101 درغرب کانال سوئز صورت گرفت دیدیم که البته بعنوان پیروزی می بایست در شرق کانال صورت می گرفت . سپس شاهد دیدار سادات از فلسطین اشغالی بودیم وهمچنان تا روز نابودی این رژیم از آن رنج خواهیم برد و دیدیم بدنبال آن ، از هم گسیختگی اعراب و ناکام ماندن قراردادهای میان کشورها عربی و بویژه قرارداد دفاع مشترک عربی و قرارداد خرطوم تحت عنوان " نه های سه گانه نه گفتگو و نه صلح و نه شناسایی " ، در حقیقت چگونه موجودیت رژیم صهیونیستی را بخطر انداخته بود ، و چگونه اعراب دچار تفرقه شدند و به دو گروه و سپس به سه گروه و ده گروه تقسیم شدند و آن " نه های سه گانه " امروزه بصورت " بله های سه گانه " درآمده است. شاید بعضی از ما بتواند درک کند که علت جنگ علیه سوریه ، همانا موضعگیری ستیزه جویانه این کشور در برابر اسرائیل و تسلط غرب است بخصوص که سوریه همچنان نسبت به آن قراردادهای عربی درباره اسرائیل وفادار مانده است و این وضعیت با وجود حملات دولت سوریه علیه اخوان المسلمین می باشد . 

من اطمینان دارم که دکتر عریان همواره در کنار مقاومت در برابر تجاوزگران صهیونیست بود چون معتقد به حقانیت فلسطین ومردم مصربود و این موضعگیری همانا موضع جنبش ملی و اسلامی در مصر می باشد و او با دیدار سادات از فلسطین اشغالی و قرارداد ننگین کمپ دیوید مخالفت کرد. شاید اظهارات عریان قابل قبول میشد اگر حق بازگشت برای همه فلسطینیان برسمیت شناخته می گردید که خودشان پس از جنگ 1948 مهاجرت کردند و یا وادار به ترک سرزمین خود شدند ، مشروط بر اینکه یهودیان صهیونیست علیه کشوری که قرار است بدان بازگردند توطئه نکنند ، چون فلسطینیان هیچگاه علیه اقلیتها از جمله یهودیان در فلسطین ویا مصر توطئه نکردند . اما یهودیان عرب، هم اکنون صهیونیست شده اند و به اسرائیل وفادار گشته اند بویژه پس از اعلام تشکیل اسرائیل و توطئه چینی برای بیرون راندن عربهای 1948 و یا به اصطلاح عربهای خط سبز در بیرون از مرزهای دولت فلسطین که امروزه با توطئه و ستم  اسرائیل خوانده می شود.   
با توجه به اظهارات عریان که علت وانگیزه آنرا نمی دانیم و البته نامعقول نیز هست ، تاکنون جاسوسان بسیاری از آنها را در کشورمان دیده ایم . واگر موضوع بازگشت یهودیان به مصر به اجرا درآید ، نه تنها " اسرائیل " همچنان پابرجا خواهد ماند ، بلکه کشور ما را نیزبه اشغال خود درخواهد آورد و از اینجاست که ما باید با تمام نیروی خود از آن دفاع کنیم . سازمان ملل نیز نمی تواند و قدرتی ندارد تا واقعیتها را تغییر دهد. عریان می داند که آرمانها و معتقدات قابل خرید وفروش نمی باشند و در عین حال نباید در اختیار اشغالگران قرار گیرند و ما نباید هرگونه اشغالگری و تجاوزگری را مورد شناسائی قرار دهیم ، که البته عقل ومنطق و شرع نیز چنین می گویند و جنبش اسلامی در روزگاری نیز ــ دست کم در مصر و جهان عرب تا به امروزــ‌ اینچنین باور داشت و در گذشته هیچکس نمی توانست چنین سخنانی را بر زبان آورد مگر در دوران پرزیدنت مرسی و دفتر ارشاد کنونی که دکتر عصام عریان عضو آن بود وهم اکنون معاونت حزب " آزادی و عدالت اسلامی " را برعهده دارد.   

عریان امیدوار بود در رقابت با رقیب خود کتاتنی ، ریاست حزب را بدست آورد . ما نمی دانیم اظهارات عریان درباره بازگشت یهودیان به مصر از روی نادانی بوده که نمی تواند باشد چون وی انسان تحصیلکرده و با فرهنگ می باشد که در دامان اخوان المسلمین پرورش یافت و در عضویت کادر رهبری آن قرار گرفت ، ویا اظهارات وی انگیزه سیاسی دارد که این همان نابودی واقعی خواهد بود. سیاست در اسلام گرداگرد حقانیت و عدالت وبرابری و شورا قرار دارد ونه در چهارچوب نفاق بین المللی و اشغالگری حتى اشغال سرزمین دیگران با زور، چه مسلمان باشند وچه غیر مسلمان چون ما به خوبی معنی این فرموده خداوند را می دانیم ومی فهمیم :‌" وَلاَ تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لاَ یُحِبُّ المُعْتَدِینَ " ( و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند بجنگید و [از مرز عدالت ]تجاوز نکنید، همانا خدا تجاوزگران را دوست نمی دارد ) (بقره /190). ونیزفرمایش خداوندی : " لا یَنْهَاکُمْ اللَّهُ عَنْ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ * إِنَّمَا یَنْهَاکُمْ اللَّهُ عَنْ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الظَّالِمُونَ " (خدا شما را از کسانى که در [کار] دین با شما نجنگیده و شما را از سرزمینتان بیرون نکرده‏اند باز نمى‏دارد که با آنان نیکى کنید و با ایشان عدالت ورزید زیرا خدا دادگران را دوست مى‏دارد (*) فقط خدا شما را از دوستى با کسانى باز مى‏دارد که در [کار] دین با شما جنگ کرده و شما را از خانه‏هایتان بیرون رانده و در بیرون‏راندنتان با یکدیگر همدستی کرده‏اند و هر کس آنان را به دوستى گیرد آنان همان ستمگرانند ) ( ممتحنه /8و9 ) .

من نمی گویم که اظهارات عریان هواخواهی و پشتیبانی از یهودیان است اما می گویم که این اظهارات بهر حال اشتباه وحشتناکی در حق مصر و فلسطین می باشد.

آیا اخوان المسلمین به اظهارات عریان اعتراض خواهند کرد؟ آیا حزب آزادی وعدالت اظهارات عریان را مورد نکوهش قرار خواهد داد ؟ آیا پرزیدنت مرسی خود را از اظهارات عریان تبرئه خواهد کرد ؟  این در حالی است که عریان مشاور رئیس جمهور و عضو فعال شورای قانون اساسی می باشد. آیا این شورا این اظهارات را مورد نگوهش و اعتراض قرار خواهد داد؟ ویا آنکه اعضای شورا ناچار هستند با توجه به اوضاع موجود و فشارها ، آنرا بپذیرند ! که البته چنین وضعیتی بر اساس تأویلهای اشتباه اصول فقهی است که می گوید " الضرورات تبیح المحظورات " ( ضرورتها ، ممنوعات را مجاز می دارد ).

متأسفانه کسانی هستند در سیاست فریبکاری می نمایند همچنانکه همواره در دین وشرع فریبکاری می کردند و کوشش می کنند در برابر مسائل دشوار و ناتوانی ها ، ضرورتهایی را برای خود بسازند که آن ناتوانی را به گونه ای توجیه نماید. اما نمی دانند که شرایط بکارگیری این اصل همانا پس از بکارگیری تمامی امکانات وکوششهاست و این کسانی را سعی دارند این اصل برجسته را مورد سوء استفاده قرار دهند و یا آنرا پیش از پیدایش شرایط دشوار بکارگیرند، رسوا می سازد.  

ملت مصر در برابر وضعیت دشواری قرار دارد که البته شایسته ، آن سردرگمی که گرفتاش است ، نمی باشد واین ملت امیدوار بود با روی کار آمدن اخوان المسلمین پس از آن انقلاب بزرگ و نوین ، به آرامش دست یابد ، اما این ملت هم اکنون اظهارات عریان و یا همانند وی را هرچه که جایگاه سیاسی آنها باشد ، نمی پذیرد ، اما فلسطین و مسائل مربوط به آن ، یکی از مسائل محوری تمامی امت است وهیچ نسلی هرچند ضعیف باشد حق ندارد آنرا برباد دهد و یا آنرا مورد معامله قرار دهد و بخشی از خاک آنرا ببخشد. 

ترجمه محمد ماجد نجار

منبع:خبرآنلاین عربی

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270020

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =