انتشار فهرست وبی برای ده اتفاق برتر دنیای اینترنت در دهه گذشت، موافقت‌ها و مخالفت‌های فراوانی را برانگیخت. اما رویدادهای دیگری هم هستند که تاثیرشان بر دنیای اینترنت کمتر از برندگان فهرست وبی نبود.

فاطمه محمدی‌نژاد: مراسم جوایز وبی (Webby Awards) که هر سال برای دستاورد‌های اینترنتی برگزار می‌شود، هفته گذشته ده اتفاق شگرف ده سال اخیر را اعلام کرد.

در این مراسم پیشرفت‌های ده سال گذشته اینترنتی با بیشترین تاثیرات مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته اشتباه نکنید، با وجود این‌که شرکت‌کنندگان باید در پایان سال‌های دهم رقابت کنند، اما آن‌ها یک سال از برنامه خود جلوتر نیستند. این دهه اصطلاحا از سال 2000 تا 2009 حساب می‌شود و سال 2010، آغاز دهه بعدی خواهد بود.

فهرست مهم‌ترین رخدادهای دهه گذشته به انتخاب Webby Awards و بر اساس ترتیب زمانی بدین ترتیب است:

• حرکت کریگزلیست به خارج از سن‌فرانسیسکو در سال 2000 برای بازسازی تصورات تبلیغاتی که وحشت روزنامه‌ها را در سراسر جهان برانگیخت.
• شروع به کار Google AdWords در سال 2000 که دنیای جدیدی را به سوی تبلیغات تجاری کوچک و بزرگ به‌وجود آورد.
• آغاز به کار ویکی‌پدیا در سال 2001 که قدرت اینترنت را برای فراهم آوردن همکاری همه افراد ناشناس سراسر دنیا در گردآوری بیش از 14 میلیون مقاله به 271 زبان نشان داد.
• تولد نپستر در سال 2001 که شیوه دریافت موسیقی و ویدئو از اینترنت را به شیوه امروزی دگرگون کرد.
• آی.پی.او گوگل در سال 2004 که نیرویی عظیم، برتر و در دسترس را در اینترنت فراهم ساخت.
• انقلاب ویدئوی آنلاین در سال 2006، که با استفاده از پهنای باند وسیع، دوربین‌های ارزان‌قیمت و یوتیوب، فضای سایبر را با فراوانی ارسال ویدئوهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای مواجه کرد.
• توسعه فیس‌بوک و آغاز به‌کار توییتر در سال 2006 که راهی جدید برای ارتباط و تقابل با دوستان و خانواده‌ها بوجود آورد.
• عرضه آی‌فون در سال 2007 که به ما اجازه داد در هر جا و هر زمان از طریق یک تلفن همراه به اینترنت دسترسی داشته باشیم.
• رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 که با پخش ویدئوهایی چون "دختر اوباما" و صرف هزینه‌های آنلاین، فضای اینترنت را پر کرد.
• استفاده معترضان انتخابات ایران در سال 2009 از توییتر برای ارتباط با دیگران که وزارت امور خارجه آمریکا را وادار کرد توییتر را تشویق به ادامه کار و آماده‌سازی سایت کند.

این فهرست شاید فهرست خوبی باشد، اما خیلی‌ها را برآن داشت که در مورد رخدادهای اینترنتی تاثیرگذار و پیشرفت‌های سال‌های 2000 تا 2009 که نامی از آن‌ها برده نشده، بیشتر فکر کنند. تحریریه پایگاه اینترنتی سی.نت نیز فهرست زیر را بدون ترتیب زمانی تهیه کرده‌اند که انصافا، اهمیت برخی از آنها از موارد مطرح شده در جوایز وبی کمتر نیست.

تولد و رشد فایرفاکس
فایرفاکس، مرورگر اینترنتی بنیاد موزیلا، نخستین مرورگری است که توانست با انحصار اینترنت اکسپلورر رقابت کند. فایرفاکس در حال حاضر 25درصد سهم بازار را در دست دارد و مسیر را برای حضور دیگر مرورگرها چون گوگل کروم هموار کرده است.

رواج وبلاگ‌نویسی
وبلاگ در آغاز به صورت خاطرات ساده آنلاین آغاز شد، و اکنون به منبعی معتبر و ارزشمند برای کسب اخبار، نظرات و اطلاعات تبدیل شده است. بالتبع آن، استفاده از RSS نیز که اجازه می‌دهد به جای این‌که ما به سمت اطلاعات برویم، اطلاعات به سمت ما بیایند، توسعه یافت.

پهنای باند بالا
دی.اس.ال، ماهواره، شبکه ارتباطات همراه و حالا فیوس در دسترس بیشتر مردم در سراسر جهان قرار دارد و آخرین میخ را بر تابوت اینترنت دیال-آپ کوبیده است. با وجود پهنای باند بالا، دانلود فایل‌های مختلف در چند ثانیه، تماشای وب‌کم‌ دوستان و تماشای ویدیوهای آنلاین باکیفیت به حقیقت تبدیل شده است.

استفاده از تورنت‌ها
اشتراک‌گذاری فایل‌ها چه قانونی باشد و چه غیرقانونی، دستاوردی مهم در دنیای اینترنت است. فناوری‌هایی چون BitTorrent به ما اجازه اشتراک و دانلود هرگونه اطلاعاتی را درون اینترنت می‌دهد، از فیلم و سریال‌های تلویزیونی گرفته تا انواع نرم‌افزار. در مورد فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، سایت‌هایی چون Hulu و نت‌فلیکس هرگونه نیاز به تلویزیون‌های کابلی پرهزینه را برطرف می‌کنند.

اختراع مجدد تلفن
از یک سو، سرویس‌های VoIP چون اسکایپ که ما را از پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تماس‌های راه دور نجات داد؛ و از سوی دیگر، فناوری نسل سوم ارتباطات همراه و اینترنت همراه که به ما اجازه می‌دهند از تلفن‌های همراه، نت‌بوک‌ها یا هر وسیله همراه دیگر وارد فضای مجازی شویم.

افزایش تعداد کارکنان خانگی
به لطف اینترنت، حالا می‌توانید یک تجارت کامل اینترنتی یا کار برای رئیستان را بدون نیاز به ترک خانه انجام دهید. هم‌چنین آموزش‌های آنلاین نیز بوجود آمده‌اند. امروزه شما می‌توانید برای کسب مدرک، از طریق کامپیوتر خود به کالج یا دانشگاه تحصیلات تکمیلی بروید.

پیشرفتSalesforce و محاسبات توده‌ای
با موفقیت محاسبات توده‌ای حمایت‌کنندگانی چون Salesforce، شرکت‌ها می‌توانند قسمت زیادی از تجارت خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

آغاز جنگ سایبری
اینترنت نشان داد که می‌تواند محلی مجازی برای مبارزات و کارزار میان کشورها باشد. جنگ سایبری علیه استونی و گرجستان، نمونه ساده و پیش‌پا افتاده‌ای از این کارزارهای سایبری بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sggf IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۶
    0 0
    خوب بود