الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قاعده تصادف» با حضور بهنام بهزادی کارگردان، اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، امیر جعفری بازیگران، امین جعفری مدیر فیلمبرداری، یدالله نجفی صدابردار در مرکز همایشهای برج میلاد و در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، برگزار شد.
در ابتدای این نشست شهیدیفرد مجری برنامه با اشاره به اینکه تنها شش نفر از عوامل فیلم میتوانند روی سن حاضر شوند گفت: «من همین جا از کارگردان و تهیه کننده عذرخواهی میکنم. پیش از برگزاری نشستها برگزارکنندگان جشنواره به تهیهکننده و کارگردانها اعلام کردند که تنها شش نفر از اعضای گروه میتوانند در روی صحنه قرار بگیرند و به سؤالات پاسخ دهند.»
اما بهنام بهزادی کارگردان «قاعده تصادف» با اشاره به اینکه مخاطب فیلمش سینما را هنر میداند نه سرگرمی عنوان کرد: «افرادی که دوست ندارند راههای رفته و تکراری را در سینما تکرار کنند و شاهد آنها باشند فرم و محتوا برایشان اهمیت دارد، هرکسی که سینما را می شناسند، میتواند مخاطب فیلم من باشد. ایده پلان سکانس بخشی از فرم کلی فیلمنامه است که در سناریو و ساختار کلی فیلم آن را در نظر گرفته بودم، بخشی نبود که آن را به فیلم اضافه کنم. شخصاً تصورم این است که فیلمنامه با خود فرم و شکل ساخت را همراه دارد.»
او ادامه داد: «پس از ساختن فیلم «تنها دوبار زندگی میکنم» که متأسفانه دو سال تأخیر در اکران آن پیش آمد و مشخص نبود که فیلم توقیف است یا مشکلی دیگری دارد، به صرافت ساخت فیلمی درباره جوانان افتادم، از همان سالها تحقیقات را آغاز کردم. تحقیقات مفصلی که از 500 والدین و جوانان تحقیق کردم و پایشی کیفی انجام دادم. این فیلم آسیبشناسی روابط خانوادگی است و ارتباط بین جوانان و والدین را بررسی میکند. فیلم کار زیادی از عهدهاش بر نمیآید ما تلاش کردیم بتوانیم درک متقابلی از رابطه جوانان و والدین را در فیلم نشان بدهیم.»
بهزادی درباره استفاده از دوربین روی دست در فیلم «قاعده تصادف» و دلیل آن توضیح داد: «من در حد و اندازه خودم و تواناییهایی که داشتم به نسل چهارم نگاه کردم، من بخشی از روابط و شرایط آن را در فیلم ارائه دادم و نمیتوان گفت به صورت مطلق به آنها نزدیک شدم. برای این که یک نگاه ناظر را در فیلم دنبال کنیم از تکنیک دوربین روی دست استفاده کردیم با امکانات و شرایطی که در اختیار داشتیم. به نظرم یکی از شانسهای من در ساخت این کار حضور امین جعفری بود زیرا او پختگی و توانایی افراد با تجربه را با خود داشت همچنین انرژی و پویایی خوبی را در فیلم نشان داد.»
کارگردان «تنها دوبار زندگی میکنیم» همچنین افزود: «هر فیلمی ساختار و فرم کلی دارد در این فیلم گروهی از بچههای تئاتر را میبینم و باید انگارههای تئاتر را در فیلم ببینیم و به ذهن بیننده این انگارهها متبادر شود. خوشحالم هنری مانند تئاتر در کارم دیده میشود. من خودم تئاتر را بسیار دوست دارم اما در فیلم سعی کردم علاوه بر استفاده از انگارههای تئاتر از امکانات سینما نیز بهره بگیریم.»
بهزادی در پاسخ به سوال شهیدی فر درباره تم فیلم عنوان کرد: «من دو ساعت فیلم ساختم که اینجا درباره تم آن حرف نزنم. تعریف کردن هسته اصلی داستان و تم آن را قبول ندارم و این کار را انجام نمیدهم.»
او در پاسخ به سوالی مبنی بر یکدست نبودن بازی بازیگران خاطرنشان کرد: «دو ماه تمرین داشتیم سعی کردیم بازیهای قابل قبول و یک دستی ارائه دهیم اگر جایی احساس میشود بازی خوب نیست من باید تکرار یا تصحیح میکردم اما سعی کردیم بازیهای یکدستی را ارائه دهیم.»
در این جلسه امیر جعفری از بازیگران فیلم درباره حضور در این فیلم توضیح داد: «قرار بود فیلمنامه از اردیبهشتماه تولید شود اما آبانماه جلوی دوربین رفت. دو ماه تمرین کردیم و در خلال تمرین به نقش نزدیک شدم. به عقیده من این فیلم به موقعیت خانواده لطمهای نمیزند بلکه نگرانی پدر از وضعیت فرزندش در فیلم به خوبی دیده میشود.»
او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نزدیکیاش به نقش به شهیدی فر گفت: «این چه سوالاتی است که میپرسید؟ من خیلی به نقش نزدیکم آنقدر که الان فکر میکنم دخترم در فیلم واقعا دخترم است و حاضرم یارانهام را هم به او بدهم.»
این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران که از او پرسیده بودند، بازی کردن نقش جدی با توجه به حضو شما در فیلمهای طنز سخت نبود، گفت: «اواقعا نمیفهمم معنی این سوال چیست؟ چرا سخت است هر شب میروم خانه تا صبح گریه میکنم و خودم را به این در و آن در میزنم. معلوم است که برایم سخت نیست. من بازیگرم و باید هر نقشی را بازی کنم. فکر میکردم امروز اینجا منتقدها در این جلسه مرا تیرباران میکنند و حضور دارند به خاطر همین با لباس ارتشی آمدم که با دوشکا جوابشان را بدهم. نمیدانستم قرار است این سوالات پرسیده شود.»
یکی از حاضران خطاب به جعفری گفت: «ما سوالات زیادی داریم اما آقای شهیدی فر همه سوالات مسخرهای که به دستش میرسد در جلسه میخواند.»
شهیدی فر نیز در پاسخ به این خبرنگار عنوان کرد: «خواهش میکنم به همکارانتان احترام بگذارید. من هم با پرسیدن برخی سوالات مخالفم اما برای احترام به همکاران شما این کار را میکنم. حرمت همدیگر را نگه داریم.»
اشکان خطیبی از بازیگران فیلم نیز در پاسخ به خبرنگاران گفت: «با احترامی که برای همهتان قائلم و دوستان من هستید، اما اجرای شهیدی فر بسیار بهتر از مجری نشستهای سال گذشته است. او کار خود را به خوبی میداند پس اجاره دهیم کارش را انجام دهد.»
او درباره حضورش در فیلم «قاعده تصادف» اظهار داشت: «در ابتدا باید عذرخواهی کنم از بازیگرانی که نتوانستند روی سن بیایند این کاری گروهی و جمعی بود خوش شانس بودم که در این گروه حضور داشتم با تمام مشغله و گرفتاریهایی که داشتم از جمله حضور در تئاتر کار را پذیرفتم.»
اما مارتین شمعونپور بازیگر و سازنده موسیقی این فیلم که در سالن نشسته بود، روی سن رفت. شهیدی فر نیز به او تذکر داد که حرفش را زد پایین برود. این بازیگر گفت: «برای بازی زحمت زیادی نکشیدیم، زحمت اصلی برعهده کارگردان و دیگر بازیگران بود اما در مورد موسیقی من سازنده موسیقی تئاتر نیز هستم و برای ساخت موسیقی از فضای تئاتر استفاده کردم، من موسیقی را فراتر از اجرا ندیدم برخلاف سایر موسیقیهای فیلم که با یک اتفاق آغاز یا پایان مییابد ما براساس تمرین درون فیلم موزیک را تنظیم میکردیم.»
مهرداد صدیقیان دیگر بازیگر این فیلم درباره حضورش در «قاعده تصادف» توضیح داد: «ما در این کار گروه بازیگری بودیم و اینجا باید از محمدرضا غفاری تشکر کنم که به سهم خود به من خیلی کمک کرد کار ما شبیه کار گروههای تئاتری بود، هر کسی به نوبه خودش به دیگری کمک میکرد، من در ارائه نقش سعی کردم بخشی از رفتارهای خودم را به آن اضافه کنم تا باورپذیرتر جلوه کند.»
امین جعفری فیلمبردار این فیلم هم درباره تکنیک دوربین روی دست فیلم گفت: «استفاده از تکنیک دوربین روی دست به دلیل واقعی دیدن فیلم و اتفاقات درون آن بوده است؛ زیرا معتقد بودیم چشم انسان ثابت نیست و حرکت میکند. نورپردازی را هم سعی کردیم به سمت کارهای واقعی و رئال ببریم نور را به گونهای طراحی کردیم که در زندگی واقعی وجود دارد البته رنگها در نمایش فیلم به هم ریخت.»
عکس: علی چاشینی گیر
57246
نظر شما