۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۶

رهبران 27 عضو اتحادیه اروپا، امروز تکلیف بودجه اروپا را روشن می‌کنند.

زهرا خدایی: بروکسل امروز و فردا میزبان نشستی حساس و مهم برای تصویب بودجۀ اتحادیه اروپا برای سال مالی 2014-2020 است. به قول سرمقاله نویس روزنامۀ لوموند "نشست‌های مکرر و به نتیجه نرسیدن‌ها" ظاهراً برای رهبران اروپایی تقریبا به یک سنت تبدیل شده است اما بروکسل این بار امید دارد رهبران اروپا به نتیجۀ مشخصی برای تصویب بودجه دست یابند. گردهمایی رهبران اروپا در حالی برگزار می‌شود که اتحادیۀ اروپا- که زمانی آن را مدل موفق همگرایی منطقه‌ای می‌خواندند- با چالشهای متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.
شاخص‌های بورس‌های اروپا که به تازگی از تهدیدات خروج یونان از اتحادیه رهایی یافته‌اند، با تهدیدات کامرون بار دیگر در هراس از تصمیمات لندن، بالا و پائین می‌روند و امید دارند که او در انتخابات پارلمانی سال 2015 بازنده میدان باشد. همین چند روز پیش بود که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، اروپا را به خروج کشورش از اتحادیه تهدید کرد. اقدامی که حتی با واکنش آمریکایی‌ها و خط و نشان واشنگتن همراه شد. وابستگی نیم بند انگلیسی‌ها و استقلال پولی آنها هرچند تا اندازۀ زیادی بازار لندن را از تبعات بحران اقتصادی در امان داشته، اما اروپایی‌ها بالاخص اقتصادهای ضعیف‌تر بدون شک در صورت اجرایی شدن این تصمیم، این اقدام انگلیسی‌ها را برنخواهند تابید.
از سوی دیگر وضعیت اقتصادی قدرتهای اول و دوم اروپا(آلمان و فرانسه) نیز چندان مساعد نیست. طبق آخرین نظرسنجی‌ها بسیاری از فرانسویها معتقدند که اقتصاد کشورشان در وضعیت خطرناکی است. از سویی رشد تولید ناخالص داخلی آلمان نیز در سه ماهۀ چهارم سال 2012 با کاهش روبرو و صدراعظم آلمان با فشارهای زیادی از سوی هم‌حزبی‌ها و رقبای خود روبروست. فشارهایی که در انتخابات محلی اخیر و کاهش کرسی‌های حزب خانم صدراعظم خود را به نمایش گذاشت.
در هر حال حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون بودجۀ 960 میلیاردی اتحادیه اروپا وجود دارد. برخی کشورها که غالباً از وضعیت بهتری برخوردارند اعم از انگلستان، آلمان، سوئد، هلند و اتریش خواهان کاهش بودجه اروپا هستند و تلاش می‌کنند در این مسیر وزن کشی بیشتری برای متقاعد کردن رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا صورت دهند.
اما در جبهۀ مقابل فرانسویها مخالف این سیاست هستند. پاریس معتقد است بودجه‌های درنظر گرفته شده به خصوص در بخش کشاورزی، تضمین سرمایه‌گذاری و اشتغال برای آینده است؛ البته نباید از نظر دور داست که وابستگی فرانسه به کمک‌های اتحادیه در این بخش قابل توجه بوده و در حال حاضر میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور در رتبۀ پائین‌ترین نسبت به آلمان و هلند قرار دارد، فرانسه در تلاش است تا تغییری در بودجۀ بخش کشاورزی ایجاد نشود. در این جبهه اقتصادهای بحران‌زده و ضعیف نیز در کنار فرانسویها قرار گرفته‌اند و چشم به پول اقتصادهای قدرتمندتر دوخته‌اند، در حالیکه انگلیسی‌ها معتقدند نمی‌توان تا ابد از زیر کلاه جادویی برای ضعیف‌ترها پول درآورد.
با این اوصاف و با بحران موجود به نظر می‌رسد تحقیقات و مطالعات جای چندانی در بودجۀ آینده اروپا نداشته باشد. مسئله‌ای که برای پارلمان اروپا خط قرمز است و این احتمال وجود دارد که در صورت عدم اختصاص مبالغ لازم، تصویب بودجه با وتوی این نهاد اروپایی روبرو شود.
در هر حال، هرمان رومپوی، رئیس شورای اروپا امیدوار است نشست روزهای پنجشنبه و جمعه دستاورد مهمی برای تصویب بودجه اتحادیه به همراه داشته باشد. او در نامه‌ای خطاب به رهبران اروپا از آنها خواسته که "خودخواهی‌های خود را کنار گذاشته و به آینده اروپا بیندیشند". هرچند در چنین شرایطی تقید به آرمان‌های همگرایانۀ اروپا اصلی ضروری برای بقای مهمترین نهاد بین‌المللی است اما بر کسی پوشیده نیست که امروز حتی قدرتهای اقتصادی اروپا نیز به زحمت با تبعات بحران اقتصادی مقابله می‌کنند.
3952

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =