به گزارش خبرآنلاین، آهنگساز و نوازنده عود این آلبوم سعید نایب محمدی است . پدرام خاور زمینی و حمید قنبری هم با تنبک، نایب محمدی را در اجرای قطعات این آلبوم همراهی کردهاند.
«غزل در همایون»، «قول در چهارگاه»، «غزل در چهارگاه»، «قول و غزل» (براساس مقام بیاتیحسینی) و «فرحفضا» 5 قطعه این آلبوم هستند که نایب محمدی با نگاهی به موسیقی عربی و ترکی این قطعات را ساخته است.
او در مقدمه این البوم با اشاره به این نکته که «شاید مهمترین تفاوت بین موسیقیدانِ ایرانی و موسیقیدانِ حوزهی عربی ـ ترکی رویکرد آنها به سیستم مُدال ــ بهویژه در مترِ آزاد ــ است.» می نویسد: «موسیقی ایرانی حداقل از دورهی قاجار به بعد از نظام دستگاهی تبعیت کرده است، درحالیکه موسیقی معاصرِ عربی ـ ترکی همچنان از نظام مقامی بهره میگیرد. از ویژگیهای این نظام برخورد کاملاً آزاد و بازِ موسیقیدان با یک بسترِ نغمگیفارغ از قانون الزامآورِ تأکیدِ منظم بر درجاتِ مختلف آن مُد در جملهپردازیهاست. مثلاً در دستگاه چهارگاه گوشهها با ترتیبی مشخص (تقریباً از پیشساختهشده) بر روی درجاتی مشخص از مُد بنا میشوند و این در حالی است که برای موسیقیدانِ عرب یا ترک هیچ جملهای در اشلِ صوتی ازپیشتعیینشده نیست.»
به نوشته این نوازنده و آهنگساز، « چنین رویکردی، بهویژه در مترِ آزاد، بهشدت بر خلاقیتهای فردی مبتنی است. استفاده از عناصری چون مُدگردیهای ناگهانی ــ مُدگردیهای گذر (بهویژه در میان اعراب) ــ یا تعویض موقعیت به درجاتِ ازپیشتعییننشده در همان مُدِ اصلی هر آن میتواند برای شنونده لحظهای غیرقابلپیشبینی پدید آورد.»
نایب محمدی معتقد است که آثار موجود در این مجموعه نیز با چنین رویکردی ساخته و اجرا شدهاند؛ «وقتی غزل همایون در فضای درآمدِ همایون آغاز میشود شاید برای شنوندهی موسیقی ایرانی توقع شنیدنِ بلافاصلهی ماهور کمی نامأنوس یا حداقل غیرمنتظره باشد. این ویژگی در غزل چهارگاه (مُدگردی به شور و ابوعطا) و فرحفزا (مُدگردی به سهگاه) نیز مشهود است.»
این آلبوم یک دی وی دی تصویری هم دارد که در برگیرنده اجرای شهریور سال 90 نایب محمدی به همراه خاور زمینی و قنبری در نیاوران است.
5757
آلبوم «قول و غزل» که حاصل همنوایی ساز عود و تمبک است از سوی نشر ماهور روانه بازار موسیقی شد.
کد خبر 279950
نظر شما