۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۰:۲۵

بوش، یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش‌روی جلوگیری از گرمایش زمین بود. آیا اوباما به وعده‌هایش پایبند می‌ماند و متفاوت از او عمل می‌کند؟

دولت جورج بوش در طی هشت سال استقرار خودش در کاخ سفید، آنچنان که انتظار ‏می‏رفت به تغییرات جوی اهمیت نداد و سیاست‏های او اکثراً ضد اقداماتی بود که برای حل مسئله گرمایش زمین انجام ‏می‏گرفت. تنها موفقیتی که ‏می‏توان گفت در مدت این هشت سال از جانب کاخ سفید کسب شده، این بوده است که آنها پذیرفته‏اند مشکلی به نام تغییرات جوی واقعا وجود دارد.

در چنین شرایطی، در سال 2007، یک سازمان خدمات رفاهی به نام «دوک انرژی»، واقع در کارولینای شمالی که متکی به سوخت ذغال‏سنگ است، با بنیاد مدافع محیط زیست پیمان همکاری بست. این دو ارگان به همراه 30 گروه و شرکت بزرگ دیگر مجمعی را به نام «مشارکت اقدامات جوی» (USCAP) شکل دادند.

این مجمع خواستار کاهش 42درصدی انتشار گاز دی‏اکسیدکربن تا سال 2030 است. آنها همچنان خواستار از میان برداشتن کارخانه‏های ذغال سنگ شدند تا مقدار کربن منتشر شده را تعدیل کنند. در تاریخ 15 ژانویه، رهبران این مجمع که شامل جفری ایملت و چارلز‏هالیدی ‏می‏شدند، به دادگاه عالی امریکا در کپیتال هیل رفتند و برنامه حفظ محیط زیست خود را عرضه کردند. حالا که دیگر جورج بوش مانع راه نیست، اجرای این برنامه محتمل‏تر به نظر می‏رسد!

امیدواری به روزهای بعد از بوش
جاناتان لش، مدیر موسسه منابع جهانی ‏می‏گوید: «USCAP دوباره به تشریح راه‏حل‏هایی پرداخته که شدنی و امکان پذیر باشند. اگر اعضای مختلف این مجمع ‏می‏توانند باهم به یک اصول اولیه برسند، پس کنگره امریکا هم ‏می‏تواند قانون موثری را به تصویب برساند.»

حالا که بوش رفته، جنبش تغییرات آب و هوایی درحال بسیج دوباره است. این‏که تنها بگوییم چنین مشکلی وجود دارد کافی نیست و نوبت این رسیده که جنبش محیط زیستی، به سلاح‏های موثرتری مجهز شود.

اما برخی توصیه‏های این مجمع، مورد حمله بعضی از گروه‏های خارج از این مجمع قرار گرفته است. فدراسیون ملی حیات وحش نیز با وجود امضای برنامه ارائه شده، از این مجمع خارج شده است. مشکل این‏جاست که USCAP به صنایع اجازه ‏می‏دهد تا هرساله برای برنامه‏های تعدیلی، چیزی حدود 2میلیارد متریک تن گاز دی‏اکسیدکربن هزینه کنند تا زمانی که بتوانند جایگزین مناسبی بیابند و بتوانند تجارت خود را بر اساس تولید دی‏اکسیدکربن کمتر برپا کنند. این تعدیل به این معناست که صنایع برای کاهش گاز دی‏اکسید‏کربن دست به اجرای برنامه‏های مختلفی همچون جنگلکاری ‏می‏زنند ولی مستقیم تولید گاز خود را پایین نمی‏برند.

می‌توان 25 درصد کمتر آلوده کرد
جوزف روم، وبلاگ نویس و از مقامات پیشین اداره انرژی دولت کلینتون، خاطر نشان ‏می‏کند که کل گازهای گلخانه‏ای منتشر شده توسط امریکا در سال 2005 معادل 7.4 میلیارد متریک تن بوده است. این بدان معنی است که تحت برنامه تعدیلی USCAP، بیشتر از 25درصد کل گازهای گلخانه‏ای را ‏می‏توان کاهش داد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح تعدیل سازی، ایرادهای بنیادین دارد. مطالعه‏ای که در سال 2008 در دانشگاه استنفورد امریکا انجام شد، نشان داد که بین یک سوم تا دوسوم تعدیل کربن که زیر نظر برنامه توسعه هوای پاک سازمان ملل - تحت سرپرستی پروتکل کیوتو - انجام ‏می‏شود، به کاهش حقیقی تولید گاز‏های گلخانه ای نمی‏انجامد. علاوه بر این، USCAP پیشنهاد ‏می‏کند که بسیاری از جیره‏ بندی‏های انتشار گاز دی‏اکسیدکربن، که تحت سیستم «کپ اند ترید» به صنایع داده ‏می‏شود باید به صورت آزاد انجام گیرد و به مزایده گذاشته نشود. حتی اگر روش مزایده در کاهش این گاز موثرتر باشد.

سیستم «کپ اند ترید» در سیاست‏های کاهش گازهای گلخانه ای به این شکل است که به هر کارخانه‏ای، مجوزی برای انتشار مقدار مشخصی دی اکسیدکربن داده ‏می‏شود و بر اساس آن به آنها کمک مالی نیز ‏می‏شود. این میزان به مرور زمان کاهش ‏می‏یابد تا به حالا ایده‏آل برسد. در این میان، صنایعی که ‏می‏توانند بدون کمک مالی و آسان‏تر از بقیه صنایع، میزان انتشار گاز خود را پایین بیاورند، این مجوز را با دیگر کارخانه‏جات معامله ‏می‏کنند.

روم معتقد است که از همان ابتدای راه معلوم است که این پیشنهاد به بن بست ‏می‏رسد. باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا هم در این زمینه طرفدار مزایده است.

خیلی‏های دیگر نیز ‏می‏گویند همین که بتوان شرکت‏های بزرگ را درگیر چنین برنامه‏ای کرد خود یک ارزش است. حتی اگر کمی‏به آنها آسان بگیریم. اما اوضاع، بغرنج‏تر از آن است که به نظر ‏می‏رسد: از طرفی قانع کردن عموم مردم برای توجه به تغییرات جوی و میزان جدی بودن آن، بسیار سخت بوده و هنوز هم بسیاری از محافظه کاران شک و شبهه‏هایی در این باره دارند. از طرفی دیگر، نزاع جناح‏های سیاسی پیرامون کاهش انتشار گازهای گلخانه‏ای روزبه‏روز بالا ‏می‏گیرد.

اوباما؛ از وعده تا عمل
امروز کنار رییس‌جمهور آمریکا باراک اوباما، دانشمندانی ایستاده‏اند که معتقدند گرمایش زمین بزرگ‏ترین تهدید زمانه است: وزیر نیرو، استیون چو که برنده جایزه نوبل است؛ و جان هولدرن از دانشگاه‏ هاروارد که مشاور علمی ‏کاخ سفید است. تیم اقتصادی او مرتباً در گزارش‏هایشان متذکر ‏می‏شوند که کاهش گاز دی اکسیدکربن خرج زیادی روی دست دولت ‏می‏گذارد. و با این‏که اوباما قول داده همیشه به حرف مشاورانش گوش دهد، مخصوصاً وقتی پای مشکل ناجوری در میان است، باز هم اقتصاد در میان عموم مردم حرف اول را ‏می‏زند.

در این گیرودار سیاسی، وضع جوی نیز وخیم‏تر ‏می‏شود. جیمز‏هانسن، کارشناس امور جوی ناسا در آخرین مقاله خود گفته است که باید مقدار ذرات کربن در اتمسفر را به میزان 350 پی.پی.ام (ذره در هر میلیون) تثبیت کرد تا شاهد عوارض بدتری از گرمایش زمین نباشیم. رسیدن به این میزان از تخمین قبلی که 450 پی.پی.ام بود بسیار سخت تر است. (غلظت کنونی کربن اتمسفر 385 پی.پی.ام است که به سرعت در حال افزایش است.

بنابراین برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به کمک و همت تما‏می ‏کشورهای دنیا به غیر از امریکا نیاز داریم و حتی با وجود اوباما و وعده‏هایش نمی‏توان امیدوار بود که سیاست‏های جوی بتوانند همپای علم حرکت کنند.

پس چشم انداز این جنبش سبز چه خواهد شد؟

تیم فلانری، دانشمند استرالیایی و رئیس شورای جوی کپنهاگ ‏می‏گوید: «اکنون دیگر کار از خوشبینی و بدبینی گذشته است. حالا وقت عمل است. حالا در زمان اوباما، دیگر متخصصان محیط زیست نمی‏توانند برنامه‏هایی را معرفی کنند که مردم احساس خوشایندی بهشان داشته باشند؛ آنها باید باعث و بانی اتفاق‏های خوب باشند.»

شاید طرحی که اوباما به بهانه سیاسی «استقلال از نفت خاورمیانه» به مردم آمریکا قبولانده است، اولین گام او در جهت کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای باشد.

تایم، 23 ژانویه 2009 / ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =