۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۴

اگر به دنبال روبات آشپز هستید، اگر یک هم‌بازی برای کودکتان جستجو می‌کنید، یا مانکنی حرفه‌ای می‌خواهید، و یا برای جستجوی قربانیان حوادث و بلایای طبیعی به یک امدادگر باتجربه و همه‌فن حریف نیاز دارید، همه و همه را می‌توانید با نیم‌نگاهی به نمایشگاه بین‌المللی روبات‌ها در ژاپن بیابید.

علیرضا خراسانی: بیش از 192 شرکت از 64 سازمان ملی و بین‌المللی در بزرگ‌ترین نمایشگاه سالیانه روبات‌ها در توکیو گرد هم آمده‌اند تا جدیدترین دستاوردهای علم و هنر و فناوری هوش مصنوعی را در معرض دید علاقمندان قرار دهند. گزارش تصویری از این نمایشگاه را می‌توانید در اینجا ببینید.

بسیاری از ابداعات به نمایش درآمده چشم‌نوازند، اما روبات موتومن که ساخت صنایع الکتریک یاسکاوا است، زبان گشوده و با دست به شما کیک ژاپنی خوشمزه‌ اوکونومیاکی را نیز تعارف می‌کند: «بفرمایید، خوشمزه است! از خوردن آن لذت ببرید».

دست مصنوعی دیگری به‌نام H-type به عنوان دستی روباتیک و کاملا شبیه حرکات دست انسان، قادر به برداشتن کیک بدون ریختن ذره‌ای از آن بود. جان هوندا، طراح این روبات از دنسو ویو می‌گوید دست فلزی با روکشی سیلیکونی و نرم با قابلیت کاملا انسانی با درصد خطای در حد صفر، خارق‌العاده است. وی امیدوار است روزی آن‌را برای کهن‌سالان محتاج تولید کند تا این افراد بدون احتیاج به پرستار کار خود را انجام داده و غذای خود را با کمک آن بخورند.

روبات مار شکل دیگری توسط دانشگاه توکیو و موسسه بین‌المللی سیستم‌های نجات در نمایشگاه عرضه شده که با داشتن دوربین قادر به جستجو برای یافتن قربانیان در حوادث غیر مترقبه است.

شرکت Eager Co نیز مانکنی را طراحی کرده و امیدوار است از آن برای نمایش در ویترین مغازه‌ها استفاده شود. صنایع کاوادا هم روباتی به نام هیرو ساخته که می‌تواند رنگ‌ها را تشخیص دهد.

اما منتقدین نیز حرف‌های خود را دارند. به عقیده بسیاری، عصر بازی فوتبال روبات‌ها یا پینگ‌پنگ روباتیک منسوخ شده و دیگر جز دانش‌آموزان ابتدایی، کسی سراغ این کارها نمی‌رود. مهندسی از دانشگاه تسوکوبا معتقد است کسادی و رخوت در نمایشگاه به چشم می‌خورد و مهندسان باید بیشتر به سوی کارهای عملیاتی تر سوق پیدا کنند.

از سوی دیگر، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها علی‌رغم بودجه نامحدود خود، تحت فشارند تا محصولی اقتصادی‌تر و کاربردی‌تر به بازار عرضه کنند. کناره‌گیری شرکت تویوتا از سرمایه‌گذاری در مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول یک، همگان را به فکر انداخت و در حال حاضر، این سوال مطرح شده که آیا صنایع به سرمایه‌گذاری در این زمینه هم رغبت کمتری نشان خواهند داد؟

یک دهه پیش، روبات معروف هوندا، آسیمو تنها می‌توانست راه برود؛ اما اکنون و به کمک فناوری‌های جدید می‌تواند با سرعت بدود؛ اما به عقیده برخی، ماشینی که بتواند پیتزای بهتری تولید کند، بهتر از روباتی است که بتواند سریع‌تر بدود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =