۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵

فارس نوشت:

روزنامه "لا لیبر" بلژیک درباره تلاش قطر برای گسترش نفوذ خود در منطقه و جهان نوشت: قطر قهرمان بلامنازع استفاده از یک نوع قدرت نرم و آن هم پول است و تلاش می‌کند که نفوذ خود را در خاورمیانه و آفریقا برای بازی کردن در صحنه نقشه ژئو سیاسی گسترش دهد.
 روزنامه لا لیبر در مقاله خود با عنوان "امیر روباه قطر" این سوالات را مطرح کرده است که قطر چه می خواهد؟ درمحافل خصوصی این امارت کوچک ثروتمند چه می گذرد؟ چه تصمیمی گرفته است تا یک کلید اصلی خاورمیانه باشد؟ راهبرد آن در اروپا از خرید باشگاههای ورزشی تا فروشگاهها و ساختمانهای مجلل چیست؟

کریستیا شاسنو روزنامه نگار، پژوهشگر و نویسنده کتابی درباره قطر با عنوان "قطر و رمز و راز قدرت آن" گفت: قطر همانند قورباغه ای است که می خواهد به یک گاو نر تبدیل شود. قطر از ثروت مالی خود استفاده می کند تا خود را در نقشه جهانی مطرح کند. حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر با همه طرف ها حتی اگر دشمن باشند، بازی می کند و می بینیم که از گروههای اسلامگرا درمالی حمایت می کند و این باوجود آن است که حمایت خود را از عملیات نظامی فرانسه (علیه این گروهها) نیز نشان می دهد و همچنین می بینیم که هم پیمان قوی آمریکا است و همزمان با گروه طالبان روابط دارد.

شاسنوا تصریح کرد: حمد بن خلیفه آل ثانی با همه طرف ها ارتباط می زند تا خودش را در مسائل بین المللی مطرح کند؛ همانطور که از گروه اخوان المسلمین در مصر و تونس حمایت می کند و همچنین دوحه  پایتخت مخالفان سوری خارج نشین شده است.

این روزنامه نوشت: این امارت کوچک در کنار قدرت های بزرگ بین المللی می نشیند و نام قطر در همه جا شناخته شده است و قهرمان بلامنازع استفاده از یک نوع قدرت نرم و آن هم پول است و تلاش می کند که نفوذ خود را در خاورمیانه و آفریقا برای بازی کردن در صحنه نقشه ژئو سیاسی گسترش دهد.

نبیل النصری کارشناس و پژوهشگر سیاسی فرانسوی و نویسنده کتاب "معمای قطر" گفت: قطر سیاست گسترش ناآرامی را برای کنترل و سلطه گری دنبال می کند.

وی افزود: قطر به گسترش هرج و مرج  در جوامع – همانطور که در لیبی و مصر می بینیم- کمک می کند و سپس برای کنترل اوضاع سیاسی تلاش می کند و خود را وارد امور داخلی دیگر کشورها از طریق ارایه پول به آنها می نماید.

النصری معتقد است که قطر در حمایت از مخالفان سوری به منظور اجرای نقشه اش برای انتقال گاز به اروپا بوسیله کشیدن خط لوله از طریق خاک سوریه به دریای مدیترانه نقش بازی می کند و همچنین ذخایر گاز طبیعی کشف شده در خاک سوریه و لبنان در دریای مدیترانه باعث شده است که آب از دهان امیر قطر جاری شود.
52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    2 3
    دقیقا عین ترکیه که عقده خود بزرگ بینی دارد