۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در خبرآنلاین، در ادامه سلسله یادداشت های «نشانه ها» به بیان نکاتی دقیق و ظریف از سه کتاب دیگر پرداخته است.

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخشی از نوشتار خود، تعریف جوانمردی را از زبان یک پادشاه مغول که در کتاب « مفتاح التفاسیر» نوشته رشید الدین فضل الله، آمده است، نقل کرده و می نویسد:
«جایی را (از کتاب مفتاح التفاسیر)که باز کردم، سخنی است که خواجه از سلطان محمد خدابنده در باره برخورد سلطان با رعایا مطرح کرده و خودش هم از آن اعجاب کرده است.
و اتفاق چنان افتاد که چون این ضعیف به نوشتن این معانی مشغول بود، پادشاه اسلام ـ خلد الله ملکه ـ با نزدیکان و مقربان حضرت بر سبیل ارشاد در باب سخاوت فرمود که تصور شما آن است که سخاوت آن باشد که زر و جامه و انواع قماشات به هر کس دهم و غایت جوانمردی آن تصور می‌کنید که هرچه در خزانه موجود است از زر و نقود و اجناس ببخشم و تا حدی که آن را نیز که پوشیده باشم، ببخشم. غایت جوانمردی این را تصویر [می‌] می‌کنید! مرا اندیشه آن است که نه چنین باشد، چه، هرچه به غیر محل و استحقاق دهند اسراف و تبذیر و تلف مال باشد و خلل دیگر بسیار در ضمن آن. در وقتی که به محل استحقاق دهند شرط آن است که همچنان که از مال احسان می‌کنند از جاه نیز احسان کنند، و در تمامت افعال طریق احسان سپرند، مانند عفو در تمامت گناهان مردم چنان که به خللهای دیگر سرایت نکند و خود را از غضب و شهوت و حرص و طمع و عجب و تکبر و تجبر هر عملی و قولی که از آدم صادر تواند شدن خود را نگاه دارند تا در آن جوانمردی کرده در رضای حق کوشند و با خلایق مسامحه کنند و بدانچه مقدر باشد و دانند که به خللهای کلی سرایت نمی‌کند از سر آن درگذرند و در رضای خالق و خلایق نگاه دارند. جوانمردی تمام آن تواند بود.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد GB ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 1
    بابا زیر دیپلم بنویس متوجه بشیم چی میگی
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 0
    منظوری که نداشتید ؟
    • احسان A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      0 0
      منظور ایشان کاملا واضحه. بدیهی است که این قدرت فرهنگ ایرانی-اسلامی است که بعد از تنها 3-4 نسل از فرزندان چنگیز خونخوار بت پرست کسانی را تربیت می کند که چنین دیدگاه انسانی و والایی دارند.