حسین علایی می‌گوید: آمریکا نیازی به مداخله گسترده در سوریه ندارد. در حال حاضر کشورهای ترکیه، عربستان و قطر در خدمت آمریکا برای توسعه بحران سوریه هستند.

طی دو سال گذشته از بحران و جنگ در سوریه امریکا همواره خود را از مداخله مستقیم در این جنگ بر حذر داشته اما طی دو هفته اخیر مقامات این کشور به صراحت زبان تهدید به مداخله و جنگ علیه سوریه را بکار می برند. دلیل این تغییر رویکرد چیست؟
از ابتدای شروع بحران سوریه، آمریکا از مخالفین بشار اسد حمایت کرد. پس از گذشت مدتی از درگیری ها در شهرهای مختلف سوریه، آمریکا خواهان کناره گیری رئیس جمهور سوریه شد. هم اکنون آمریکا خواهان سرنگونی بشار اسد است و از مخالفین حکومت سوریه به صورت سیاسی و تبلیغاتی و مالی حمایت می کند. آمریکا با تسلیح مخالفین مسلح بشار اسد مخالف نیست و تا کنون ده ها میلیون دلار به مخالفین دولت سوریه کمک مالی کرده است. در حال حاضر آمریکا معتقد به از بین بردن سلاح های استراتژیک در سوریه است و این کار را از طریق حملات هوایی اسرائیل به بعضی از مراکز مهم نظامی سوریه انجام می دهد.
آیا باید این تهدید ها را جدی گرفت؟ به بیان دیگر آیا امریکایی ها در محاسبات خود به این نتیجه رسیده اند که می توانند با مداخله نظامی مسیر جنگ سوریه را تغییر دهند؟
این تهدیدات بسیار جدی است. البته چنین تهدیداتی به معنای گسیل نیروهای نظامی آمریکا به درون خاک سوریه نیست بلکه آمریکا به دنبال آنست تا بنیه نظامی دولت سوریه را از بین ببرد تا در جوار اسرائیل دولتی که دارای سلاح های راهبردی است وجود نداشته باشد. اصولا آمریکا ساختار و بنیه نظامی کشورهای هم پیمان با شوروی سابق را یکی پس از دیگری از بین می برد تا ساختار نظامی در خاورمیانه از جنگ افزارها و سیستم های روسی جدا شود. در عراق با منحل کردن ارتش این کشور و در لیبی با مداخله نظامی ناتو ارتش های آنها را منهدم کرد و در سوریه نیز با حملات هوایی اسرائیل این کار را انجام می دهد. هم اکنون آمریکا با کمک نیروی هوایی اسرائیل مشغول انهدام زیربناها و زیر ساخت های نظامی سوریه می باشد تا در صورت تغییر حکومت در این کشور، خیالش از خلع سلاح سوریه در برابر اسرائیل راحت باشد. متأسفانه چنین فرصتی را سلفی ها و گروه های تندروی سنی برای آمریکا بوجود آورده اند و همگی آنها تحت حمایت ترکیه، عربستان و قطر هستند.
مداخله نظامی امریکا در سوریه چه تبعات و شرایطی را در سوریه و کل منطقه بوجود می آورد؟
با مداخله آمریکا و حملات هوایی اسرائیل به مراکز تحقیقاتی و موشکی، بحران سوریه در حال تبدیل شدن به یک بحران منطقه ای است. آمریکا به دنبال آنست تا از طریق بحران سوریه پای حزب الله لبنان را به میان کشیده و ضرباتی را به این مجموعه وارد کند. همچنین آمریکا به دنبال تضعیف سیاسی جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه بحران سوریه است.
آیا آنها توان مداخله گسترده در سوریه را دارند ؟و آیا مداخله محدود می تواند اهداف آنها را برآورده کند؟
آمریکا نیازی به مداخله گسترده در سوریه ندارد. در حال حاضر کشورهای ترکیه، عربستان و قطر در خدمت آمریکا برای توسعه بحران سوریه هستند و تا ویران سازی کامل این کشور و خلع سلاح سوریه در برابر اسرائیل از پای نخواهند نشست. مداخله محدود آمریکا از طریق حملات هوایی اسرائیل به مراکز مهم سوریه ادامه خواهد یافت و آمریکا تلاش می کند تا روسیه و چین را در بحران سوریه منفعل نماید تا بتواند سقوط بشار اسد را با تشکیل مجموعه هوادار غرب برای جایگزینی وی تسهیل نماید.
برخی تحلیل گران می گویند آمریکایی ها با این جنجال تبلیغاتی و نظامی درباره سوریه تلاش دارند که ایران را در حمایت از اسد محدود و وادار به عقب نشینی کنند؟ این تحلیل تا چه حد درست است و در صورت مداخله نظامی آمریکا واکنش ایران که صراحتا سوریه را خط قرمز خود اعلام کرده و رهبری نیز بر دفاع از سوریه تاکید کردند چه خواهد بود؟
ایران در مسیری قرار گرفته است که برای حمایت از بشار اسد در مقابل افکار عمومی بخشی از جهان عرب -که معتقدند اعتراضات مردم در سوریه مانند قیام های مردمی در سایر کشورهای عربی است- قرار گرفته است. به نظر می رسد که ایران باید بتواند به جهان اسلام نشان دهد که از دیکتاتوری در هیچیک از کشورهای عربی حمایت نمی کند، بلکه با سلطه آمریکا و اسرائیل بر جهان عرب مخالف است. جمهوری اسلامی ایران باید سعی کند تا راهی را برای توجه به خواسته های مردم سوریه و کنار زدن گروه های مسلحی که عملا عمله آمریکا و اسرائیل شده اند باز کند و همانطور که قبلا هم نوشته ام نباید همه تخم مرغ ها را در سبد حمایت از بشار اسد گذاشت.

مصاحبه حسین علایی با روزنامۀ قدس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    5 0
    برای آمریکا سرنگون کردن حکومت سوریه کار چند تا بمب هست و هیچ نیازی به مداخله زمینی ندارد. حتی اسراییل هم می تواند اینکار را انجام بدهد. نکته اینجاست که هدف آمریکاییها نابودی زیربنا های نظامی و اقتصادی سوریه قبل از سقوط دولت اسد هست بطوری که خیالشان راحت باشد که هر حکومتی بعد از اسد بر سر قدرت آمد، خطر جدی برای اسراییل و منافع آمریکا در منطقه نباشد و حتی برای بازسازی محتاج آمریکا و غرب! همانطور که آمریکا در عراق، لیبی و مصر تجربه کرده است، مردم این کشورها لزوما به دولتهایی که مطابق میل آمریکا رفتار می کنند رای نمی دهند بنابراین لازم هست تا آمریکا تا جای ممکن فضا را به نفع خود آماده سازد. هدف دیگر هم درگیر کردن ایران و حزب الله و همچنین پاک کردن نفوذ سنتی روسیه در این کشور هست.