فارس نوشت:

قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در افزایش قیمت خودرو بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردیم.

محمد صادق مفتح در واکنش به این سوال که در دو سال گذشته بازار خودرو با تلاطم بسیار زیادی مواجه بوده است و اتفاقی افتاده است که نه تولید کننده خودرو و نه مصرف کننده راضی نیستند، اظهارداشت: باید تکلیف را روشن کرد، وقتی نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کند ناچار به افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود، یکی از این نهاده‌ها ارز است که تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد. در این شرایط نمی‌توان گفت خودروی پژو چقدر ارز بری دارد چرا که آثار غیرمستقیم افزایش نرخ ارز در بخش قطعه‌سازی خودش را نشان می‌دهد.

* به افزایش قیمت خودرو تن دادیم

وی افزود: با همین یک فاکتور یعنی وقتی دلار از هزار تومان به 2500 تومان می‌رسد و با افزایش قیمت در بازار خودرو روبرو هستیم، سر دوراهی قرار می‌گیریم. درست است که عده‌ای قدرت خرید خودرو را از دست می‌دهند اما ما به عنوان دولت باید بین افزایش قیمت و تداوم تولید و یا عدم تولید یکی را انتخاب می‌کردیم ، اگر افزایش تولید را بپذیریم تولید استمرار پیدا می‌کند ، اگر افزایش قیمت را نپذیریم تولید ادامه پیدا نمی‌کند ، عرضه کم می‌شود و مجدداً افزایش قیمت صورت می‌گیرد. ما بین این دو راه در واقع بین بد و بدتر مانده بودیم لذا تصمیم گرفتیم تا افزایش قیمت را در کنار استمرار تولید بپذیریم، چرا که عدم تولید بلافاصله آثار افزایش قیمتی خود را نشان می‌داد ، ما بین بد و بدتر مخیر بودیم و بد را انتخاب کردیم.

قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت گفت: درست است که برخی نمی‌توانند خودرو بخرند اما اگر تولید تعطیل شود با مشکلی به اسم بیکاری مواجه می‌شویم و به مرحله‌ای می‌رسیم که کارگری که نمی‌توانست پراید بخرد دیگر نمی‌تواند گوشت هم بخرد لذا ما به افزایش قیمت تن دادیم.

*صنعت خودرو با بلاتکلیفی روبرو است

وی با تاکید بر اینکه در قضیه خودرو دچار عوام زدگی شدیم، گفت: مسئله خودرو وارد محاورات ژورنالیستی شد. این آفت بزرگی بود و مصلحت ملی در آن نبود چرا که مبحث علمی اقتصاد در یک فضای ژونالیستی حساس قبل از انتخابات عوام‌زده و تبدیل به تسویه حساب گروه‌های سیاسی با یکدیگر شد.

مفتح با تاکید بر اینکه الان صنعت خودرو با بلاتکلیفی روبرو است، گفت: صنعت خودرو بزرگترین خوشه تولیدی کشور است و 1.5 میلیون خانوار از آن ارتزاق می‌کنند، لذا باید به مدیران قبلی این کشور دست‌مریزاد گفت اما باید توجه داشته باشیم که خسارت بلاتکلیفی خیلی بیشتر از خسارت اتفاقات قبل است، این صنعت باید از بلاتکلیفی خارج شود.

3939

 

کد خبر 300850

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    18 1
    یعنی میخواین بگین با مافیای قدرتمند خودرو و شرکتهای بزرگ قطعه سازی دستتون تو یه کاسه نیست؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    17 0
    من هر چقدر فکر میکنم دلیل قانع کننده ای برای موافقت دولت با دو برابر شدن قیمت خودرو نمیبینم الا اینکه منافع کلانی نصیب برخی افراد دولتی شود یا آنها هم در تولید خودرو و قطعات خودرو دستی بر آتش داشته باشند
    • مانی EU ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      2 4
      واقعا نمی فهمی؟ آقا ارز سه برابر شده خودرو سه برابر نه ولی 2 برابر که می شه تا 1.5 میلیون خانواده نون بخورن . آقا ریشه مشکل جای دیگست چرا خودمونو می زنیم به کوچه علی چپ . دلار باید بیاد پایین تازه الان یک مشکل دیگه هم تو راهه تحریم خودرو حالا هی بشینیم نه منطقی نیست مثل این آقای مسئول شورای رقابت که فقط کا روخرابتر کرد
  • منتقد A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    11 1
    بسم الله قیمتها را کاهش بدین که با خرید مردم همه از بلا تکلیفی خارج بشند هم مصرف کننده بتواند از تعطیلات تابستان خودش بشکل مناسبی استفاده کند وهم شرکتهای خودرو ساز از حالت ورشکستگی خارج بشند
  • خسته امیدوار IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    9 0
    بس است دیگر به این حرفها اعتماد نداریم مهمترین رکن یک دولت اعتبار حرف واجرای قوانین آن است دیدیم با حرف هایتان چه کردید... به امید دولت بعدی...
  • اشکان IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    17 0
    گند زدید به قیمتها و یک ماه دیگه هم میرید.مردم بیچاره موندن با هزاران گندی که شما زدید!!!
  • رضا A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    13 3
    متاسفانه در دوران شما هیچ خوب وخوبتری دیده نشد و هر انتخابی برای ملت بین بد و بدتر بود ...وقتی رییس دولت هر تریبونی گیر میاورد به کل کشورهای دنیا (البته بجز ونزویلا)گیر میداد و تحریم ها رو کاغذ پاره قلمداد میکرد...ایا میشد دیگه به هیچ خوبی هم رسید....احمدی برو و اگه خواستی برگردی فقط به عنوان یک کارشناس در امور عمرانی باشه نه یک شخصیت سیاسی
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    11 0
    نه عزیز برادر مدیریت ندارید و بس
  • اسکندر A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    10 0
    اگراین صنعت خودرو اصولی اداره می شد ؛ اگر دچار آفات انحصار و سوئ مدیریت نبود؛ اگر ارزشی برای مشتری قایل بود ... الان نه تنها در آستانه ورشکستگی نبود بلکه می توانست حداقل 3 میلیون خانواده ایرانی را تامین کند بدون انکه خون مشتریها را توشیشه کند!
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    13 0
    بد: ضرر مردم بدتر : ضرر کارخانه های خودروساز فقط باید تاسف خورد. خوب معلومه که وقتی دولت و خودروساز باهم قاطی باشند هیچ وقت نمیان تصمیمی بگیرن که به ضرر خودشون باشه!! بعد از این همه مسخره بازی و شورای رقابت و جلسه و برنامه و .. باز هم قیمت را بالا بردن!! به معنای واقعی مردم را مسخره خودتون کردین!!!
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    11 0
    چرا که نه! دولت داره از جیب من و مردم ولخرجی میکنه اگه عرضه دارن خودشون بدن دیگه چرا از مردم بدبخت بیچاره مایه میزارن
  • یکی ازمردم IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    15 0
    ایشان غصه 1.5میلیون خانوار را می خورند اما نگرانی میلیونهانفر دیگر که در این کشور زندگی میکنند وباید تاوان اشتباهات دولت رابدهند برایشان اهمیتی ندارد. به عبارتی دیگر حقوق کارکنان کارخانجات خودروسازی را از جیب مردم پرداخت می کنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    9 1
    یه پیشنهاد: خودروهایی که پتانسیل رقابت رو دارن مثه سمند رو نگه دارید و با کمی تغییرات به روزش کنید و همچنین برای مونتاژ هم از چند مدل خودروی روز استفاده بشه. ازون طرف هم تعرفه های گمرکی رو بردارید. باور کنید شاید اولش همه به سمت ماشین وترداتی برن ولی به زودی میفهمن اونی که در داخل تولید یا مونتاژ میشه بخاطر خدماتش و ارزونتر بودن بهتر از معادل تمام وارداتیشه. بجای مثلن 20 میلیون بیشتر دادن برای معادل وارداتی اون پولو خرج رفاه خودشو و خانوادشون میکنن...... گفتم شرطش بالا بردن کیفیت داخلیها و آوردن چند مدل جدید برای مونتاژه