دکتر محمود اسعدی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، به مناسبت برگزاری جشن 80 سالگی دکتر رضا داوری اردکانی درباره این فیلسوف بزرگ نوشته است.

دبیر همایش چهره‌های ماندگار در آغاز مطلبش نوشته است:
«دکتر داوری فیلسوف زندگی است، شاید بشود او را با "دیلتای" مقایسه کرد که او هم فیلسوف زندگی است. اما چرا و به چه اعتبار او را می توان در این حوزه قرار داد؟ صرف نظر از توجه ویژه داوری به شعر و ادبیات و جامعه شناسی او به شدت به "پیرامون" خود توجه دارد. به همین منظور ابایی ندارد که فی المثل در مورد فوتبال و آثار اجتماعی آن بنویسد و بگوید. شاید گفتن درباره فوتبال در "شان" فلسفه و فیلسوف نباشد اما او مقاله ای در مورد فوتبال نوشته است و از قضا از نظر اهالی ورزش نکات برجسته بسیار دارد. او حتی در طرح پرسش های فلسفی خود گاه از امور روزمره می گوید و مثلا می پرسد چرا ما که موشک به فضا می‌فرستیم قادر نیستیم چراغ های راهنمایی خودمان را تنظیم کنیم؟!
عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:
«اکنون بمناسبت بزرگداشت دکتر داوری در هشتاد سالگی از تعارفات و تکرار مکررات بگذریم که ایشان چقدر خوبند و بزرگند. بیشتر به این بپردازیم چرا خوبند و چگونه خوبند شاید با مشی ایشان تناسبی ایجاد شود. سهم دکتر داوری در ارتقاء علوم انسانی انکار ناپذیر است...»
برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    38 6
    ما قادر هستیم چراغ راهنمایی و خیلی موارد دیگر رو درست کنیم. منتهی این مسائل در اولویت پایینتری قرار دارند. تصمیم گیری در مورد ترتیب این اولویتها هم از حوزه اختیارات ما خارج است. البته در این موارد باید سؤال رو اینطوری مطرح کنیم که آیا ما واقعاً ماهواره به فضا فرستادیم؟!
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    28 2
    استاد ما میگفت: دلیل اینکه کشور ما در هوا وفضا اینقدر پیشرفت میکند و در مسائل ابتدایی می ماند این است که "در ایران همه زرنگند!!!!!"
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    7 17
    اینهمه از ایشون صحبت می کنید و می کنند یکبار بگوئید ما هم بدانیم به جز تبیین فیلسوفانی چون فارابی و ... آیا ایشان فلسفه ای مختص به خودشان داشتند و دارند؟ آن فلسفه چیست؟...
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    27 2
    واقعا سوال زیباییه ، اولی به استعداد و هوش ما ایرانی ها بر میگرده و دومی به نداشتن یه سیستم منظم و مدیریت صحیح... چراغ راهنمایی یه مثاله از بی نظمی های کشورمون
    • بی نام DE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      3 0
      بی نظمی نیست. طنز است. کاریکاتور است. برایندش به جای این که رو به پیشرفت باشد، درجا زدن است و یا در بهترین وضعیت، حرکتی کند و لاکپشتی به سمت پیشرفت. مگر می‌شود در چامعه نظم نداشت و پیشرفت کرد؟ مگر می‌شود در جامعه اخلاق نداشت و پیشرفت کرد؟ مگر می‌شود چوب بستنی و دسته بیل نساخت و موشک ساخت؟ بلی، می‌شود. ولی هیچ فایده ‌ای ندارد.
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    ماهواره؟!
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    سئوال ظریف و به جایی بود. درود بر شما
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 1
    ضمن تایید نظر دوست قبلی که از فلسفه ایشان پرسیده است و متاسفانه منفی گرفته است باید تاکید کنیم که به جهت بزرگداشت ایشان باید به این موضوع جواب داده شود که این فیلسوف چه نظریه فلسفه ای را مطرح کرده اند که فیلسوف لقب گرفته اند ؟ "فیلسوف" با "فلسفه دانستن" فرق میکند. در پاسخ به سوال عدم توانایی تنظیم چراغ راهنمایی باید دو نکته بیان شود: 1. طرح اینگونه سوالات نشاندهنده فیلسوف یا عالم بودن یک فرد نمی باشد؟ 2- ما برعکس قادریم جراغ راهنمایی را تنظیم کنیم ، بر عکس توانایی تنظیم افکار نو و پرورش فیلسوف به معنای وافعی را ندازیم.
  • بی نام DE ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎ اﻳﺮاﻧﻴﻬﺎ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺯﺭﻧﮕﻴﻢ. ﺯﺭﻧﮕﻲ ﻭاﻗﻌﻲ ﺩﺭ ﺩﺭﻙ ﺳﺮﻳﻊ ﻧﻘﺎﻳﺺ ﺯﻧﺪﮒي و ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻧﺪاﺭﻳﻢ. اﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻲ ﺭا ﻫﻢ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻥ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺯﺭﻧﮕﻲ ﮔﺬاﺷﺖ.
  • سعید IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    1 0
    ایراد ایران امروز اینه که بجای اینکه فیلسوف تربیت کنه فلسفه خوان میده بیرون...با تمام احترام به آقای دکتر اسعدی...اولویت ما در ایران الان نه چراغ راهنمایی نه فضا.تربیت نسلی است که با زمان جلو بره... اگه تونستیم این راه رو پیش بریم اون وقت هر چیزی رو در زمان خودش انجام میدیم