۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴
چالش های آموزش مدیریت رسانه

پیدایی رشته "مدیریت رسانه" در ایران در خلال ده سال گذشته و نتایج آن ضرورت بازنگری شیوه های آموزش و تربیت دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را تاکید می کند.


بنظر می رسد تهیه و تصویب این رشته با توجه به مقتضیات روز و نیاز رو به تزاید کشور به مدیران کارآمد و آشنا به دو مقوله "رسانه" و "مدیریت" طراحی شده است و این البته صحیح و بجا بوده است اما اکنون پس از ده سال از اجرای آن و تربیت صدها دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و اخیرا در مقطع دکتری نگاهی به محصول آن یعنی فارغ التحصیلان می تواند راهگشا باشد. نکته اساسی در این میان تاکید بیش از اندازه به "تئوری" و دوری از مقولات عملی و مهارتی و گروهی است. نگاهی به چگونگی تدریس و منابع درسی رشته مدیریت رسانه در جهان- اروپا، آمریکا و آسیا- موید این نکته است که اغلب دانشجویان این رشته از میان کارگزاران رسانه که پیش تر بطور عملی در حوزه ارتباطات فعال بوده اند برگزیده می شوند تا توان عملی آنها با اصول علمی و تجربی جدید درآمیزد و قدرت تصمیم گیری و نحوه اداره سازمانهای پیچیده رسانه ای را تقویت کند. در تحقیقی که اینجانب با کمک برخی دانشجویان این رشته در دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی داشته ام به این نتیجه ملموس دست یافته ام که در جهان رشته "مدیریت رسانه" در عداد رشته MBA و کسب و کار رسانه ای محسوب می شود و کل نظام آموزشی بر این پایه تدوین شده است. بنظر می رسد در بسیاری از مقولات رسانه ای در ایران نیز ضعف اساسی در پرداختن مفرط به "تئوری های محض" و دوری از امور عملی در فضا های رسانه ای نهفته است. بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری حتی قادر به راه اندازی، طراحی و اداره یک رسانه کوچک نیستند. گرچه انبان ذهنی آنان مملو از تئوری های مختلف "مدیریت" و "رسانه" است و این باعث می شود که اساس رشته با تزلزل و بیهودگی مواجه شود. نکته ای که حاصل آن به هیچ وجه در دیگر نقاط جهان مشاهده نمی شود. و مشکل به نحوه گزینش دانشجو و شیوه تدریس و منابع و سرفصل دروس- که بعضا فاقد کارایی است - و غیر عملی بودن پژوهش ها بر می گردد. با این وصف بنظر می رسد مسئولان آموزش عالی بایستی قبل از بروز مشکلات اساسی و بمنظور پیشگیری از اتلاف "هزینه" و "زمان" نیروی فعال وجوان کشور، به سرعت تغییرات اساسی در این عرصه انجام دهند تا بازدهی این رشته چون دیگر رشته های MBA افزون شود. اکنون فارغ التحصیلان این رشته کمتر در حوزه تخصصی خود مشغول فعالیتند و نخبگان آن در دور تسلسل گونه آموزش مشغولند بی آنکه رسانه ها از آثار و افکار آنان استفاده کنند. باید تاکید کرد "مدیریت رسانه" در صورت توجه به رموز اساسی آن یکی از بهترین و موثرترین و گسترده ترین رشته های "بین رشته ای" است که در جهان امروز با اقبال بسیار زیادی مواجه است و نباید با عدم برنامه ریزی و تدبیر مناسب آنرا به بیراهه کشاند.

کد خبر 306687

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =