اظهارات یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در باره گرازهای ایرانی!

نوشتار پیش‌رو در پاسخ به تازه‌ترین یادداشت آقای هادی اعلمی فریمان از نویسندگان وبلاگ نخبگان خبرآن‌لاین به رشته تحریر درآمده است. یادداشتی که در آن از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شده تا خوک‌های وحشی را مدیریت کند و البته منظور این کارشناس روابط امور بین‌الملل از کاربست واژه‌ی "مدیریت" چیزی نبود جز درخواست مجوز برای کشتار گرازهای ایرانی! چرا؟

    این شاید از معدود دفعاتی بود که می‌دیدم یکی از نویسندگان عضو وبلاگ نخبگان خبرآن‌لاین در تیتر یادداشت خویش، از مضامینی محیط زیستی استفاده کرده است. از همین رو، با خوشحالی علاقه‌مند شدم تا مطلب ایشان را مطالعه کنم و امیدوار باشم که لابد دارد بر شمار نویسندگان محیط زیستی خبرآن‌لاین افزوده می‌شود.

    اما متأسفانه همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید، آقای هادی اعلمی فریمان که خود را در پیشانی شناسنامه صفحه‌ی مجازی‌شان، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناس آمریکای لاتین و صاحب ده‌ها تألیف در حوزه‌ی آمریکای لاتین معرفی کرده‌اند، نگران کشاورزان مسلمان هستند تا از بلایی به نام گراز نجات یابند! ایشان در آخرین بند از یادداشت خود، چنین نوشته‌اند: «این مسأله (مجوز شکار گراز و تأسیس کارخانه فرآوری گوشت خوک وحشی) توسط دولت باید مدیریت شود، اگر مشکل فقهی دارد، استفتاء شود تا راه آن را برای ادارات دولتی هموار گردد تا کشاورزان مسلمان را از این بلا رها نماید. خداوند رحمت کند فرد یا افرادی را که در این مسیر به کشاورزان یاری رسانند.»

    متأسفانه جناب اعلمی در این رویکرد خود تنها نیستند و کافی است اندکی در تیترهای برخی از رسانه‌های داخلی دقت کنیم تا دریابیم که نگاه اغلب ایشان به گرازها، شبیه نگاه به سرخپوستان از منظر نخستین مهاجرانی است که پا به قاره آمریکا نهادند! آنها هم همانگونه که ژنرال کاستر، سرخپوست خوب را سرخپوست مرده می‌دانست؛ گراز خوب را گراز مرده می‌پندارند!
    به عنوان مثال، روزنامه کیهان در تیرماه 1386 می‌نویسد: کشاورزان مهربان از ترس گرازها به دادگاه پناه بردند!
    و یا بدتر از آن، خبرگزاری فارس اینگونه تیتر می‌زند: ﺳﺎﯾه ﺷﻮم ﮔﺮازھﺎ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﺮدم «ﻣﮭﺮﺑﺎن»!
    تو گویی گرازها نام دیگر شیطان است و باید برای بازگشت رحمت به سرزمین ایران، نسل آنها را برانداخت!
    برای اطلاع آقای هادی اعلمی عزیز و دیگر هموطنانی که ممکن است گرازها را هنوز بلا بپندارند، بخش‌هایی از مقاله‌ای که حدود هفت سال پیش نوشته‌ام را مجدداً یادآوری می‌کنم: گراز (Sus scrofa) در شمار یکی از باهوش‌ترین و اجتماعی‌ترین جاندارانی است که تاکنون در طبیعت شناخته شده ا‌ست، این حیوانات اغلب در جنگل‌های دشتی، جلگه‌ای و پست، بیشه‌زارها، نیزارها و بوته‌زارها کنار رودها و مرداب‌ها زندگی می‌کنند. به طور کلی بیشتر در شب‌ها فعال هستند و از غذاهای گیاهی مانند ریشه، ساقه، برگ، دانه‌های مختلف، غلات، حبوبات، میوه‌جات و غذاهای حیوانی چون حشرات و لارو آنها و بی‌مهره‌های کوچک و حتا جوندگان و لاشه‌ی حیوانات بزرگ تغذیه می‌کنند. به سخنی دیگر، این حیوانات یکی از پاک‌کننده‌های مفید محیط به شمار می‌روند که به صورت طبیعی بسیاری از آفات را از بین می‌برند. همچنین بر پایه‌ی اطلاعاتی که در تارنمای دانشگاه میشیگان آمده است، این حیوان فواید دیگری در حوزه‌ی حفظ تعادل بوم‌سازگان، به ویژه از نظر بهبود و آماده سازی خاک برای رویش گیاهان جدید، پخش و دفن بذر میوه‌ها داشته و بچه گرازها خود یکی از طعمه‌های مطلوب شکار برای جانداران بزرگ‌جثه‌تر در زنجیره‌ی غذایی چون پلنگ، یوز، شیر، عقاب و گرگ محسوب می‌شوند. افزون بر آن، گرازها یکی از عوامل افزایش نفوذپذیری آب در خاک و در نتیجه کاهش ضریب هرزآب و کمتر شدن احتمال وقوع سیل در دامنه‌ها و دشت‌های حاصلخیز ایران به شمار می‌روند، چرا که مانند یک گاوآهن، پیوسته با پوزه‌ی قوی خود زمین را شخم می‌زنند و خاک را زیر و رو می‌کنند.

    هموطن عزیز من!
    وجداناً بیایید کلاه خود را قاضی کنید، چند درصد از ما آدم‌ها وجودمان در حد همین گراز به بهبود کیفیت زیست در کره زمین کمک کرده و می‌کند؟!
    یادمان باشد که وقتی تمامی زیستگاه گراز را تصرف کرده و به اراضی کشاورزی و ویلا بدل می‌سازیم، دیگر چه انتظاری از این حیوان مظلوم و مفید داریم؟ آیا چاره‌ی دیگری برای او باقی نهاده‌ایم جز آن که وی را به سمت اراضی اطراف روستاها و باغات سوق دهیم تا غذای خویش را تأمین کند؟
    گفتنی آن که اگر فقط یک حصار نیم متری در اطراف مزارع احداث شود و یا با فنس، محدوده باغ‌ها محصور گردد، این حیوان هرگز قادر به عبور از این موانع نخواهد بود. همچنین به راحتی می‌توان با کاربست تمهیداتی ساده چون تولید صدا و نور حیوان را ترسانده و فراری داد.
    نکته‌ی شگفت‌انگیز اما در این میان، اظهار نظر یک کارشناس آمریکای لاتین در باره‌ی یک موضوع کاملاً تخصصی و علمی در حوزه تنوع زیستی کشور است که از قضا به شدت هم آسیب دیده است. نگارنده هرگز انتظار ندارد از فرهیختگان جامعه که چنین خامدستانه و ساده‌انگارانه در هر حوزه‌ای به اظهار نظر کارشناسی مبادرت کرده و به مخاطبین‌شان سیگنال غلط ارسال کنند.

    مؤخره:
    نگارنده، صبح دیروز و پس از مطالعه‌ی یادداشت جناب اعلمی، بلافاصله برایشان کامنتی نوشته و ارسال کرد که متأسفانه تا این لحظه تأیید نشده است و در نتیجه تصمیم گرفتم برای روشن شدن اذهان خوانندگان عزیز خبرآن‌لاین، یادداشت پیش رو را بنویسم.
    متن کامنت من برای ایشان به شرح زیر است:

    درود بر شما جناب اعلمی فریمان
    نخست خوشحال شدم که دیدم یکی دیگر از نویسندگان وبلاگ نخبگان خبرآن لاین هم به یک موضوع محیط زیستی توجه کرده است! اما پس از خواندن یادداشت شما، متأسف شدم!!
    برادر من!
    گرازها را باغبان طبیعت می‌گویند. آنها نه تنها سبب افزایش نفوذپذیری آب در خاک و غنای حاصلخیزی آن می شوند، بلکه خطر مرگبار سیل را هم کاهش می دهند. چگونه آزمندانه فقط از نگاه منافع اقتصادی خویش آنها را می نگرید و فرمان ذبح شان را صادر می کنید؟
    این گرازها نیستند که به اراضی کشاورزی تجاوز کرده‌اند، بلکه این کشاورزان و دامداران هستند که دیگر هیچ زیستگاهی برای آنها باقی نگذاشته‌اند. درواقع، آنها مانند اروپایی‌های فتح‌کننده قاره آمریکا: معتقدند که گراز خوب، گراز مرده است! و شما هم، هم!!!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شادمهر IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    156 2
    امیدوارم اظهار نظرهای کارشناسی کارشناسان در این مملکت مرتبط باشد با حوزه تخصصی شان. من هم مانده ام که یک کارشناس آمریکای لاتین چرا باید در باره تنوع زیستی مملکت اینگونه نسخه بپیچد؟!
    • شين A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      41 5
      اين آقا هم رفيق ِ آقاي گورخر دوستيان است احتمالا !!
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      51 0
      من هم امیدوارم از این پس و در دولت تدبیر و امید کمتر شاهد چنین اظهار نظرهای غیرکارشناسی باشیم. متاسفانه این رویه را آقای احمدی نژاد باب کردند که خود را صاحبنظر و نخبه در هر رشته ای از ترافیک تهران تا بلوط جنگلهای زاگرس می دانستند!
    • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      45 1
      احتمالا چون از زمان مرگ چاوز دیگه بازار کاری واسشون اونجا نمونده و کسی تحویلشون نمیگیره دارن به بازارهای کار که از نظرشون ظرفیت داره مثل محیط زیست، میراث فرهنگی ، ورزش و .... چنگ میندازن
    • بی نام EU ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      30 6
      قیافه این آدم بیشتر به شکارچیان غیر مجاز میخوره تا کارشناس ،کارشناس کیلویی
    • پارسا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      13 1
      بابا کاری که احمدی نژاد با مامان چاوز کرد دیگه تحلیلی برای این بنده خدا باقی نگذاشته اومده سراغ گرازها
  • بی نام A1 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    99 0
    تفاوت دو دیدگاه یکی کارشناسی دیگری غیر کارشناسی شما تصور کنید هر یک از این دو دیدگاه اگر در راس یک کار اجرایی باشند چه نتیجه ایی به بار می آورند
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      32 0
      یک سویش فاجعه و سوی دیگرش امید و نشاط و پیشرفت.
  • داریوش خراسانی نژاد IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    98 2
    درود بر شما آقای درویش بخاطر آگاه سازی این آقای به اصطلاح نخبه
  • بی نام IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    37 43
    قیافشو
    • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      18 8
      خيلي منفي !
    • مرتضی IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      32 3
      بس کنیم دوستان قضاوت های آپارتایدگونه را. نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. به نظر من آقای اعلمی با قبول اشتباه خود، نشان دادند که براستی انسانی فرهیخته هستند و البته آقای درویش هم ضمن احترام به شخصیت ایشان، دیدگاه شان را نقد کردند که جای سپاس دارد.
  • هادی اعلمی فریمان IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    65 1
    جناب استاد درویش.با تشکر از انتقاد زیبای شما،هدف من از درج یادداشت به هیچ وجه دستور کشتار گرازها یا تخریب محیط زیست نیست،بلکه انعکاس نگرانی کشاورزان بود و کنترل در همین حدی که الان هست و مجوز شکار صادر میشود.در یادداشت اگر ساده انگارانه وغیرکارشناسی جفایی در حق محیط زیست ایران کرده ام عذرخواهی می کنم.
    • محمد درویش IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      95 1
      درود بر شما جناب اعلمی فریمان عزیز ... آنچه بنده را نگران کرد، استفاده از واژه "بلا" در توصیف این حیوانات بیگناه بود که البته شما در این پندار تنها نیستید. منتها به هرحال از نخبگان جامعه بیشتر انتظار می رود که مراقب حساسیت ها و ظرافت های هر حوزه تخصصی باشند. ممنون از سلوک ارزشمندتان در پذیرش این انتقاد و به امید روزهایی بهتر در طبیعت ایران و روابط بین الملل. سرفراز باشید و بمانید.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      41 0
      کار آقای درویش ارزنده بود ارزنده تر کار جناب اعلمی در پذیرش نقد چه قدر خوب می شد اگر این ظرفیت در همه حوزه ها بالا می رفت و چنانچه می دیدند دیدگاهی کارشناسانه و در عین دلسوزانه به نقد عملکرد و بینش شان می پردازد او را می پذیرفتند در هر حال کار هر دو عزیز ارزنده بود و من به عنوان خواننده درس گرفتم
    • فرید IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      10 0
      جناب آقای اعلمی؛ من چند وقت پیش به روستایمان در شمال رفته بودم و از نزدیک دیدم که ذهنیت مردم روستا بخاطر همین مطالبی که در مورد گرازها و خوک‌ها مطرح می‌شود به شدت در مورد این جانداران بیچاره بد شده است و همه قصد کشتن این حیوانات در جنگل‌ها را دارند، و از آنها به حیوانات نجس و کثیف و غیره یاد می‌کنند!! آخه برادر من چرا با این نوشته‌ها نسل این حیوانات را به خطر می‌اندازید، کجای کتاب خدا نوشته این حیوانات شر و بلا هستند؟ خدا تو قرآن میگه این حیوانات(سگ و خوک) رو نخورید نمیگه اینها رو قتل عام کنید! گناه داره، یکسری هم این مطالب رو میخونن و چوب و چماق بر میدارن میرن سگ‌ها و گرازها را قتل عام می‌کنند. در اظهار نظرهای خود بیشتر دقت کنید. تشکر از جناب آقای درویش
  • عباس IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    16 3
    سلام ،مديريت به مفهوم جابجايي اين گراز ها به مناطقي که گراز هاي آنجا ازبين رفته اند يا به مناطقي که با زمينهاي کشاورزي کشاورزان فاصله دارد نه کشتار اين حيوانات معصوم وبيگناه.متاسفانه مابه حيوانات به موجوداتي که يابايد براي تفريح و وقت گذراني شکار شوند يا موجوداتي که براي پر کردن شکمهاي هار بايد کشته شوند وخورده شوندنگاه مي کنيم.در اروپا مردم در فضاهاي خانه هاشان يا در پارکها ورودخانه هاي نزديک محل زندگيشان بادست خودبه حيوانات وپرندگان غذا مي دهند ولي متاسفانه در ايران حيوانات وپرندگان وحشي از فاصله 500 متري ما فرار مي کنند.ما بايد دوست داشتن حيوانات وپرندگان را به فرزندانمان بياموزيم وفرهنگ خشونت نسبت به اين مخلوقات زيبا را از از فرهنگ جامعه مان پاکسازي کنيم.لذتي که از ديدن اين موجودات زيبا مي توانيم ببريم هزاران بارلذتبخش تر از خوردن آنها است.
    • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      7 1
      البته عباس آقا این را بدانید که نشانه دوست داشتن حیات وحش آن نیست که به حیوانات غذا داده و آنها را دست آموز کنیم و بدین ترتیب امکان بقای طبیعی آنها را در محیط زیست واقعی شان کم سازیم. به حیوانات باید حق حیات داد و اجازه داد تا به شیوه خودشان زندگی کنند.
  • عباس IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    11 2
    سلام،مديريت به مفهوم جابجايي اين گرازها به مناطقي که گراز هاي آنجاازبين رفته انديا به مناطقي که با زمينهاي کشاورزي کشاورزان فاصله داردنه کشتاراين حيوانات معصوم وبيگناه.متاسفانه مابه حيوانات به موجوداتي که يابايد براي تفريح و وقت گذراني شکارشوندياموجوداتي که براي پر کردن شکمهاي هاربايد کشته شوند وخورده شوندنگاه مي کنيم.دراروپا مردم درفضاهاي خانه هاشان يادرپارکها ورودخانه هاي نزديک محل زندگيشان بادست خودبه حيوانات وپرندگان غذامي دهند ولي متاسفانه درايران حيوانات وپرندگان وحشي ازفاصله 500 متري مافرار مي کنند.مابايددوست داشتن حيوانات وپرندگان رابه فرزندانمان بياموزيم وفرهنگ خشونت نسبت به اين مخلوقات زيبارااز فرهنگ جامعه مان پاکسازي کنيم.لذت ديدن اين موجودات زيباهزاران بارلذتبخش ترازخوردن آنهاست.
  • محمد IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    6 32
    از نظر اسلام حرامه چون مشکل داره ......نکنه اینو باب کنین بجای گوشت گوسفند قالب کنن به مردم......
  • شين A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    31 0
    از خواندن كامنت آقاي اعلمي و روشنگري شما بسيار خوشنود شدم
  • بهزاد IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    16 0
    یکی از عوامل سلامت طبیعت همین گراز ها هستن که به طور طبیعی زمین رو شخم میزنن و سود زیادی به طبیعت میرسونن و حذف یا کم شدن تعدادشون ضرر های فراوانی به اکوسیستم میرسونه. این ما هستیم که وارد محیط اونا شدیم ... آقای محمد نظر دادن که از نظر اسلام گوشتش حرومه! عزیزه دل برادر گفتن گوشتش حرومه نگفتن که بکشیدشون !م حیطشون رو داغون کنید......................
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      6 0
      درود بر شما. کاملاً موافقم.
  • بنده خدا A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    26 0
    وقتي در اين مملكت رئيس جمهور در خصوص مسايل زيست محيطي و منابع طبيعي سخنان كاملا عوامانه و غير كارشناسانه بيان مي دارد از يك متخصص امور آمريكاي لاتين نبايد خيلي انتظار داشت ولي دستهاي ايشان بابت انتقاد پذير بودن و قبول اشتباه سزاواز بوسه اي آبدار مي باشد
    • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      10 1
      كجا بوسه آبدار مي دن ؟ منم اعتراف كنم :))
    • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      3 0
      بي نام دوم، بوسنده برات مهم نيست كي باشه؟!
    • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      5 1
      اگه بوسنده نعمت سگ سيبيل باشه بازم حاضري اعتراف كني؟ :)
    • بي نام دوم ! A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      2 0
      حالا بايد اول نعمت خان رو ببينم :)))
  • محسن IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    2 29
    بله گرازها براي طبيعت مفيدند اما انصافا اگر شما هم كشاورز بوديد و معيشت خانواده تان تحت تاثير گرازها بود باز هم اينچنين مي نوشتيد كه الان؟ البته هيچكس موافق از بين بردن محيط زيست نيست اما شما هم راهكاري ارائه نداده ايد و فقط از گرازها دفاع كرده ايد !!!
    • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      32 0
      محسن خان در متن این یادداشت که راهکار هم ارایه شده است! فکر کنم آن را با دقت نخواندی برادر!
    • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      10 0
      جناب محسن دانشمند ..... لطفا این متن را چند بار مطالعه کنید البته با دقت بیشتر و بدون تعصب ، حتما متوجه راهکارهای ارائه شده خواهید شد . در ضمن در کل این متن برای این بود که بگوید راهکار هر چیزی که جلوی انسان قرار میگیرد ، نابود کردن آن نیست ، این کارهارو کردیم که الان روز بروز داره بیابان ها در ایران بیشتر میشه و بزرگتر میشه ، این طور که شما میگید و حق را به کشاورز میدهید ، چند سال دیگه فرزندان شما در یک بیایان بزرگ به نام ایران باید دنبال همون گراز برای خوردن بگردند......
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 1
      حالا چرا آبدار آدم چندشش می شه بوسه جانانه
    • محسن IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      1 2
      بله راهكارهاي ارائه شده بسيار ساده است ( كشيدن فنس و ديوار و ... )آنقدر كه قطعا به فكر كشاورزان هم رسيده است ولي قطعا به دلايلي اجرايي نيست وگرنه تا كنون اجرا شده بود ---- اما در مورد بيابان شدن هم من گفتم كسي راضي به از بين رفتن محيط زيست نيست اما بايد از منظر افراد درگير هم به مسئله نگاه كرد نه فقط از يك نگاه
  • رضا IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    45 0
    پدرم که در سالهای جوانی در روستا زندگی و کشاورزی میکرد میگفت گاهاً جهت شخم زدن زمینهای کشاورزی در چهار طرف زمین مورد مقداری سیب زمینی چال میکردند و همین باعث این میشد که گرازها تمام زمین را جهت یافتن سیب زمینی شخم بزنند.
    • نامدار A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      24 0
      نظري بسيار خواندني بود . آفرين به گذشتگان هوشمند ما .
    • محسن IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      20 0
      پدر شما با اینکه یک روستایی ساده بوده اما بلد بوده چگونه از موهبات الهی حتی گرازها که در مواقعی دشمن محسوب میشدن استفاده و بهره مفید ببره اما اکنون کارشناسان ما حتی ......
    • ادمین IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      13 0
      خداوند پدر بزرگوارتان را بیامرزد آقا رضا عزیز.
    • امیر سررشته داری A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      6 0
      به نظر من این کامنت رضای عزیز پاسخی بود به تمام آ«چه که بحث شده بود. درود بیکران
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 4
    اين نظر برگرفته از نظرات يكي از انجمنهاي مثلا حيات وحش كشور است كه اعتقاد دارند براي حفاظت از گونه معروف در حال انقراض يا حفظ يك منطقه بايد گونه هاي رقيب نظير گراز و ... حذف شوند.
    • مرتضی IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 1
      کدام نظر؟!!
  • محسن IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    2 21
    آقای منتقد اگر شما هم صبح که وارد مزرعه یا باغ خود می شدی و با یک زمین شخم زده و نابودی محصولاتت مواجه میشدی این حرفها را نمیزدی . البته به نوع مبارزه با گراز کاری ندارم اما تخریب مزارع و باغات را اگر شما هم ببینی نظرت عوض میشود .
    • مرتضی IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      12 0
      بنده از نزدیک درگیر این موضوع هستم جناب محسن عزیز. راهش همانی است که آقای درویش در متن یادداشت شان به شیوایی شرح داده اند. آیا شما از آن تمهیدات برای محافظت از مزرعه خود استفاده کرده اید؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    10 0
    با سلام خدمت آقاي درويش واعلمي هر كدام براساس نگرش هاي فعاليت هاي مرتبط افراد مي باشد اول اينكه گراز باغبان وپاسبان محيط مي باشد ونه تنها نبايد براي آنها قيم تعيين كرد بلكه بايد براي شكار چيان اين حيوان ارزشمند مجازات سختي تعيين كرد دوم اينكه اين حيوان ارزشمند حق حيات دارد وقتي زيستگاههاي آن مورد تخريب قرار مي گيرد اين حيوان هم از خودش دفاع مي كند وبعبارتي براي بقا ناچار است به مزارع برود سوم درخصوص سخنان آقاي اعلمي مي توان درخواست حكم فقهي را براي ايجاد مزارع پرورش خوك به منصه ظهور رساند نه حكم فقهي براي نابودي اين حيوان ارزشمند وپاسبان جنگل. چهارم آقاي اعلمي وهمفكرانش در حوزه بين الملل چه گلي كاشتندكه ميخواهند در محيط زيست درو كنند
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 6
    از نظر ذهنی همیشه رابطه پیچیده ای با گراز داشته ام. از بچگی این موضوع برایم لاینحل باقی مانده و تداوم آن تا امروز باغث دردسرهای زیادی شده. هیچ گرازی را نباید دست کم گرفت. شخصا با اینکه بچه شهر هستم و تا امروز در شهر هیچ گرازی را مشاهده نکردم اما باور کنید چندین بار در مراسم ختم دوستان عزیزان و اقوامی در روستا شرکت کرده ام که به دلیل برخورد گراز جان خود را از دست داده اند. در همه این مراسم سخت به فکر فرو رفته ام آیا گراز موجود مفیدیست؟
    • مرتضی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      7 0
      می شه آدرس دقیق یکی از این فوت شدگان ناشی از گراز را برای ما معرفی کنی؟ تا آنجا که می دانم، گراز هرگز به انسان حمله نمی کند، مگر آنکه احساس ترس کرده و یا بخواهد از فرزندش محافظت کند. گرازها معمولا در مواجهه با انسان فرار می کنند و اصولا جانداران بسیار ترسویی هستند.
    • بی نام EU ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      5 0
      احتمالا خود این افراد از ترس جانشان را از دست دادند ، شاید با دیدن یک خروس هم این اتفاق می افتاد.توجه داشته باشید هیچ جانداری را خداوند بی دلیل خلق نکرده است.
    • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      2 3
      از اینکه حرفهای صادقانه یک هموطن را نادیده گرفته و گرازی را بر او ترجیح می دهید متاسفم. بنده با ادامه زندگی گرازها در طبیعت مخالفت چندانی ندارم ولی به شرط اینکه شما گرازدوستان گرامی وظیفه تعلیم و تربیت آنها را به عهده بگیرید. ضمنا آخرین مورد حذف یکی از ایرانیان محترم به وسیله این موجود خشن پیرمردی بود که شبانه و در باغستان جان به جان آفرین تسلیم نمود. مدارک موجود است.
    • شمیم IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      7 0
      دوست عزیز: آیا می دانید تاکنون چند انسان توسط حیواناتی چون ببر یا تمساح شکار شده اند؟ آیا می دانید با این وجود سالانه میلیون ها دلار هزینه می شود تا این حیوانات گوشتخوار همچنان بتوانند در کمال امنیت در زیستگاه خود به زندگی ادامه دهند؟ آیا می دانید دلیل این مساله چیست؟!
  • بردیا A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    5 0
    جناب آقای درویش من هم با دیدگاه شما موافقم. ولی در استانهایی نظیر لرستان جمعیت این گرازها بطور فزاینده ای رو به افزایش هست که با خارج شدن از قلمروهای شکار ممنوع خسارات فراوانی به بار می آورند. می توان گوشت این موجود زنده را صادر نمود به گونه ای که به جمعیت این گونه آسیب وارد نشود. با توجه به زادآوری این گونه و در حال انقراض نبودن آن می توان روی صادرات گوشت آن برنامه ریزی نمود.
    • ادمین IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      6 0
      در محیط زیست اصطلاحی وجود دارد به نام ظرفیت برد یا آستانه تحمل سرزمین. چنانچه جمعیت وحوشی در زیستگاهی از حد تحمل آن بیشتر شود، بهترین راه برای حفظ حیات آن جانداران آن است که بشر دخالت کرده و با حذف فیزیکی یا جابه جایی گونه های مازاد، منطقه را دوباره به تعادل برساند. منتها پرسش این است که آیا مطالعه دقیقی در مورد ظرفیت تحمل زیستگاه های کشور در مورد گراز انجام شده؟ و آیا واقعا ارگان رسمی متولی این حوزه می تواند با اطمینان اعلام کند که ما با مازاد جمعیت گراز در شرایط کنونی مواجه هستیم؟
  • عباس IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    5 0
    سلام، خدمت دوست عزيز وبي نام خودم عرض کنم هدف از گفتن غذا دادن با دست به حيوانات وپرندگان وحشي در اروپا اين نبود که آنها رادست آموز کرد بلکه هدف بيان کردن اين مسئله بود که در اروپا آنچنان با اين مخلوقات زيباي خداوند با رافت ومهرباني رفتار مي شود که ترس آنها از انسانها از بين رفته وبه انسانها نزديک شده واز دست آنها غذا مي خورنددر حاليکه در ايران از فاصله 500 متري ما فرار مي کنند چرا که مي دانند اگر به چنگ ما بيفتند يک لقمه چربشان مي کنيم.
  • ناشناس 1 IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    3 4
    با سلام و احترام به هردو بزرگوار نویسنده و منتقد محترم به متن مورد مناقشه: همانگونه که منتقد محترم فرمودند بنده هم به عنوان یک کشاورز و کسی که بارها برای مبارزه با گرازها جهت جلوگیری از بوجود آوردن خسارت به مزرعه با آنها مبارزه کرده ام( البته نه قتل عام و نسل کشی) و با تایید و احترام برای نظر کارشناس محیط زیست و هچنین نظر نویسنده به عنوان کشاورز میخواهم بگویم که اگر چه نظر مدافع محیط زیست قابل احترام و درست نیز هست و بایستی از طبیعت و حیات وحش دفاع نمود ولی بنده سوال میکنم که واقعا حقوق انسان در اولویت هست یا حیوان ؟ البته نمیخواهم با این استدلال حکم نسل کشی صادر کنم ولی اگر شما هم مثل من همه درآمدتان همان مزرعه تان باشد و در صورت حمله گرازها زندگی شما وخانواده تان به خطر بیفتد چه
    • شهاب IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 1
      سوال چالشي پرسيدين توجه داشته باشين كه از يك انسان داريد مي پرسيد حقوق انسان اولويت داره يا حيوان. ضمن اينكه همه حيوانات و انسانهاي زنده حق مساوي براي حيات در زمين دارند و زمين متعلق به همه ي اونهاست، بايد توجه داشت كه همه انسانها و حيوانات به نوعي در يك زنجيره ي متصل بهم قرار دارند كه نبود هر كدام به ضرر كل سيستم تمام مي شود. بنابراين بايد همه در تعادل و تعامل هم باشند.
    • ناشناس 1 IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      4 4
      جناب شهاب عزیز منظورم این بود که حقوق انسان ( تامین مایحتاج زندگی و تنها منبع که محصول کشاورزه ) نباید نادیده گرفته بشه و در معرض خطر قرار بگیره و البته که حقوق همه حیوانات رو هم هیچ کس نبایستی ضایع بکنه.
    • بی نام EU ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      6 2
      عزیز دل خداوند هیچ موجودی را بدون دلیل و بی فایده نیافریده، همین موجودات طبق گفته نگارنده برای شما کشاورزان عزیز مفید هم هستند فقط باید به فکر کنترل بود، همان آب که مایه حیات است اگر کنترل نشود به سیل بدل می گردد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    6 4
    لطفا منطقی باشین و احساس رو چند لحظه کنار بذارین.....اگه مثل ما صبح از خواب بیدار می شدین و می دیدین که گرازها حاصل یک سال تلاشتونو با خاک یکسان کردن بازم ازین حرفا می زدین؟ اگه به فکرشون هستین بیاین و کوچشون بدین...ما سال هاست از دیتشون عاصی هستیم.
    • مرتضی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      5 3
      بی نام جان: اتفاقا تلاش برای حفظ همین گرازها بیشتر از همه منافع اش به جیب من و تو و فرزندان مان در آینده می رود.
  • فتاح IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    2 6
    انصاف را باید در نظر گرفت در اطراف شهرهای بزرگ به ویژه تهران زیستگاه این حیوان اشغال شده . و از طرفی کشاورزان منطق دیگر که اکثرا در مناطق کوهستانی با این مشکل مواجهند و ایشان در زمینهای اجدادی (قطعات کوچک ،نتیجتا افراد ضعیفی از لحاظ مالی میباشند)اندک کشت و حتی درختان میوه ایشان از این حیوان که در این موارد نام انرا با افت گذاشت در امان نیستند. ضرر این کشاورززان و باغداران را چه کسی تقبل میکند حتی شرکتهای بیمه گذار حاضر به پوشش بیمه ای نیستند . ما از سر سیری بگوییم "مرگ خوب است ولی برای همسایه "این منصفانه نیست و اقای اعلمی منعکس کننده عده ای از زحمتکشان حوزه تولید هستندو از سویی شکار چه ایرادی دارد ؟حتما باید اهو شکار کرد؟...
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      7 0
      وسعت اراضی کشاورزی در طول نیم قرن اخیر از حدود 5 میلیون هکتار به 20 میلیون هکتار افزایش یافته. همچنین وسعت سکونتگاه های انسانی و مراکز صنعتی و نظامی و ... ده ها برابر افزایش یافته و بنابراین زیستگاه حیوانات در این سرزمین مدام در حال کوچک و کوچک شدن است. اگر حیوانات را از دست بدهیم، ما نیز رفتنی خواهیم بود. کاش این نکته ساده را هم درمی یافتیم.
    • نامدار A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      3 0
      مگر بايد آهو شكار كرد !!!!؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    8 1
    وقتی آقای بلدم بلدم میگه سیب زمینی چرا بکاریم؟آب زیاد مصرف میکنه و بهتره از چین وارد کنیم.انوقت سیب زمینی قیمتش در تمام فصول سال از دو تا سه هزار تومن پایینتر نمیاد ،دیگه چه انتظاری از کارشناسان این آقا دارید؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    7 0
    می گم مدتی واژه نخبه چه واژه بی مسمایی شده
  • سعید IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    5 0
    اقای درویش یک پیشنهاد داشتم اینکه شما بنا به تخصصتان و با همکاری دیگر متخصصان مرتب با محیط زیست مرکزی بر پایه مشارکتهای مردمی برای آگاهی مردم درباره حفاظت از آب خاک هوا انسان حیوان تاسیس کنید منظور از مرکز این نیست که در ابتدا یک ساختمان شیک و اداره مانند باشد حتی با ایجاد یک سایت به این نام یا نشریه ماهانه یا هفتگی و اینکه بر پایه تعامل با مردم باشد و باکمک های مالی و معنوی خود مردم برای تحقق این هدف..اگر چنین مرکزی د رکشور فعالیت میکند لطفا معرفی کنید در ضمن سازمان محیط زیست بنا به سیاسی کاری د راین امر کوتاهی کرده و نمی تواند خود را مدعی نشان دهد و ما نیازمند افراد نخبه باوجدان د راین حیطه هستیم که نه نگران پست و سمتشان باشند و نه حزبشان
  • علی.ح IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    6 0
    جناب درویش وجود انسانهای مسئولی چون شما برای جامعه ما غنیمت است. درود بر شرفتان که برای زندگی تمام جانوران و محیط زیست تلاش میکنید.
  • فیروزی A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    4 0
    متاسفم
  • هومان خاکپور A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    1 0
    خوشحالم که یک چالش به یک فرصت تبدیل شد.
  • میرحیدری IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    9 0
    سلام کاش گرازها به ویلاها هم حمله کنند از بالای گردنه حیران به پایین نگاه کنید ببینید کی هجوم اورده
  • دانشجو A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    2 0
    گراز خوب و گراز بد نداریم. اگر با این آفریده های خدا درست رفتار شود، یعنی زیست گاه آن ها نابود نشده، و از تمهیدات بازدارنده که به آن اشاره شد استفاده شود. دیگر خطری ندارند. زبان بسته ها فقط به اقتضای فطری خود عمل می کنند. این انسان که بهترین آفریده است باید از نعمت عقل و تدبیر استفاده کند...
  • ناشناس1 IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2 2
    ... چه میکنید ؟ آیا در برابر گرسنگی و احتیاجات ضروری خانواده تان که فقط از همان محصول مزرعه برآورده میشود باز هم دست محبت بر سر گرازها میکشید ودنبال حمایت از حقوق انها میروید ؟ البته فکر میکنم نویسنده هم میخواسته همین منظور بنده رو بگه یعنی هم نگذاشت که به کشاورز خسارت بخوره و هم نباید راه افتاد و دست به قطع عام این موجودات بزنیم( پیش بینی فقط شکار و مصرف متعارف منطقی و پیشنهادی استفاده از لاشه شکارهای مزاحم) که بهترین کار هم همینه .ضمنا شمای طرفدار محیط زیست همانقدر که دلتان به حال گرازها میسوزه قبلش به حال ما کشاورزا یه فکری بکنین و با مدیریت موضوع و دیدن حقوق هر دو طرف قضاوت کنید نه صرفا فقط به نفع یک طرف رای بدید و حقوق دیگری ضایع بشه برادر عزیز.
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1 3
    منم کشاورزم و متوجه میشم چرا بهش میگن بلا چون تو منطقه ما زندگی خیلی از کشاورزا رو نابود کرده
  • مرتضی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    1 0
    بله شما چه می دونید گراز ها با مزارع کشاورزی چه می کنند . باید به روشی مدیریت شود
  • امیر .م A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 1
    با سلام خدمت دوستان کار هر دو عالی بودپنقد وپدیرش نقد در اسلام هم امده نه افراط نه تفریط طبیعت نیاز به همه موجودادت داردحتی گراز وکنترل جمعیت برعهده کارشناسان محیط زیست وحمایت از کشاورزان بر عهده جهاد کشاورزی چه خوب است که همه باهم تامل وهمفکری کنن نه نظرشان ضد ونقیض باشد وخود را عقل کل بدانند مثل بعضی از افراد دولت قبل
  • سروش IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    0 0
    با سلام و خسته نباشید من متن رو.خوندم و خودمم دنبال یه راهکار میگردم ولی نه برای کشتن خوک،بلکه برای دور کردن خوک ها.یه کلیپ دیدم که سگها به خوک حمله میکنن،کم مونده بود گریم بگیر،خوک یجوری گریه و.زاری میکرد که به والله یادم می افته چشام پر اشک میشه،انگار فریادهاش فریاد کمک خواستن بود از یک دوست یا از مادرش،ولی افسوس که با یک تبر یک مردک بی شعور نخاله زد پشت خوک و کمر خوک شکست و تمام.... یک عده هم الکی سنگ دیگری رو به سینه نزنن،لطفا دنبال راهکار باشین تا چاهکار، و فکر کنم بهترین روش اینه که با قوطی های حلبی تله ی صوتی درست کنن تا این حیون بخت برگشته رو فراری بدن،نه اینکه بکشن. ممنون از مطالبتون.