۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
سناریوی راسوی آمریکایی برای بشاراسد

از حدود هشت ماه پیش مخالفان غربی اسد؛ نیز در پی این بودند که برای بشار اسد شرایط را به گونه ای ایجاد کنند که از این سلاح ها در محیط عملیاتی سوریه استفاده شده و همین مسئله زمینه ساز مجموعه اقدامات نهایی علیه نظام حاکم بر این کشور شود.

آینده در هستومندی هویتی خویش مملو از عدم قطعیت ها است. این بعد از زمان، غیر قابل پیش بینی و شناخت آن سخت است. این در حالی است که در بسیاری از جمعیت ها؛ جدای از سویه گیری های توده گرا یا نخبه سالار آن؛ می توان گرایش شدیدی را به شناخت ابعاد آینده یافت در این جمعیت ها، انسان های ریز و درشت و کوتاه و بلندی !! را می توان یافت که به یک غیب گو یا فال گیر رجوع می کنند؛ و به آینده شوم یا روشنی که برای آینده ی زمانِ زندگی آن ها پیش بینی می کند به سرعت، دست به کار می شود. حرف های آن غیب گو موجب تغییر برنامه زندگی و انتخاب های ما می شود. تلاش می کنیم تا بر اساس این پیشگویی ها، از وقوع چنین آینده ای در صورت ضوم بودن، جلوگیری و ادر شکل مثبت آن سهولت ایجاد کنیم. به همین گونه بر آنیم که به متخصصان علوم دیگر جون پژشکی و مهندسی بها دهیم و به طور مثال، اگر پزشکی به یک جوان عکس بیماری سرطانی و مبتلا به اعتیاد به سیگار یا مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی را نشان دهد؛ آن گاه شاید، آن هم شاید این فرد جوان با ترک سیگار از رخداد چنین آینده هولناکی جلوگیری کند.
امروزه سیاست، و روابط بین الملل، به عنوان علوم جند رشته ای و آینده پژوهی به عنوان علمی فرارشته ای در پی شناختِ آینده ی زمان و تحولات موجود در آن است. و با استفاده از حدود بیست و پنج روش علمی؛ از جمله، سناریونویسی - فرپندارنگاری - در پی شناخت آینده ی پدیده ها، روندها، و رویدادها بر می آید. در واقع آینده غیر قابل شناخت است اما به کمک دانش آینده اندیش؛ می توانیم رخداد های آینده را به صورت ممکن، و محتمل و همچنین مطلوب - پسندیده -و یا مرجح - فراپسند - تقسیم بندی کرده و سپس اقداماتی انجام دهیم تا احتمال رخدادهای پسندیده افزایش یابد. یا برعکس از ظهور رخدادهای محتمل اما ناپسند، جلوگیری کنیم.
افرادی که خود و سرمایه های خویش را بیمه می کنند. افرادی که هنگام رانندگی از کمربند ایمنی ؛ یا در زمان موتورسواری از کلاه ایمنی استفاده می کنند، در عمل، از این الگوی فکری بهره می جویند. روش برنامه ریزی بر پایه سناریو بر خلاف برخی روش های آینده پژوهی هیچ ادعایی درباره پیش بینی قطعی و مطمئن آینده نمی کند. در عوض در برنامه ریزی برپایه سناریو با استفاده از اطلاعات موجود و همچنین واقعیت های برگرفته از علوم طبیعی، جامعه شناسی، اقتصاد و غیره چندین داستان منطقی و منسجم درباره جهان آینده تدوین می نماید.
حدود هیجده ماه پیش بود که به تدوین سناریوهای سوریه پرداختم و در یکی از دانشگاه های سیاسی- نظامی، آن ها را بیان؛ و مقاله ی آن را به مرکز مطالعات صلح ارسال نمودم. آن مقاله چاپ شد. در همان زمان گروهی از دوستان که طبق معمول، برایشان حرف هایی اینچنینی؛ دور از انتظار است، پروای لازم روا نداشتند. اما؛ در پی آن سناریو ها؛ و تکمیل آن بود که در اواخر سال 2012 میلادی در مصاحبه ها و نگارش یادداشت هایی در باب آینده ی سوریه (http://www.motaharnia.ir/post/529)، (http://ebinews.com/news/34871/)؛ (http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/1761996)، برآن شدم که با عنوان "سناریوی راسو برای روسیه"، به ابعاد یک پیش بینی و برنامه ریزی پابرجا بر اساس سناریو - فرپندار - برای آینده سوریه پروا انگیزی به وجود آورم. اما، بر اساسِ سنت پذیرفته شده ی جامعه ی تصمیم گیرنده ی ما، این حرف ها پندان ارزش معنایی و عملیاتی نیافت. اما منظور از سناریو- فرپندار- راسو چیست؟!!
- سناریو - فرپنار - راسو
راسو جانوری شکارگر است و از جوندگانی مانند موش و گاهی خرگوش و خزندگانی مانند مار و مارمولک و پرندگان و تخم آن‌ها و نیز حشراتی مانند سوسک، ملخ و جیرجیرک تغذیه می‌کند.از آنجا که راسو معمولاً در نزدیکی مراکز انسانی، مانند روستاها و مزارع زندگی می‌کند ممکن است پرندگان خانگی مانند مرغ و خروس را نیز شکار کند. راسوها با گاز گرفتن زیر جمجمه طعمه، آن را می‌کشند. این جانور معمولاً در طول روز فعال است، زیرا با اینکه بیشتر با حس بویایی خود شکار می‌کند، حس بینایی و شنوایی خوبی هم دارد. راسو قابلیت دست‌آموز شدن دارد.
راسوی آمریکایی (یا راسوی بدبو، راسوی گندناک و اسکانک،به انگلیسی، skaunk بیشتر به خاطر مایع بسیار بدبویی که می‌تواند از خود به بیرون بپاشد، مشهور شده‌است. آن ها سیاه و‌سپید (به صورت راه‌راه یا لکه‌ای)، قهوه‌ای یا صورتی، هستند. ده گونه راسوی بدبو وجود دارد که در چهار سرده دسته‌بندی می‌شوند.
اگر به راسوی آمریکایی حمله شود برای دفاع از خود پایش را محکم به زمین می‌کوبد و سپس روی دو پا بلند می‌شود و مایع بسیار بدبویی را از غده‌هایی که زیر دمش قرار دارند به بیرون و به طرف دشمن می‌پاشد. بیشتر جانوران کاری به کار این جانور ندارند. به این ترتیب راسو، آن هم از نوع آمریکایی آن؛!! زمانی که مورد تهدید قرار گیرد ماده بدبویی از خودش متصاعد می کند که دشمنان را از خود براند.
از حدود هشت ماه پیش مخالفان غربی اسد؛ نیز در پی این بودند که برای بشار اسد شرایط را به گونه ای ایجاد کنند که از این سلاح ها در محیط عملیاتی سوریه استفاده شده و همین مسئله زمینه ساز مجموعه اقدامات نهایی علیه نظام حاکم بر این کشور شود.
به این گونه همان شکل که به بیان آورده بودم؛ غرب برای اتصال دوران پسابشار اسدی به دوران دولت پسابشار اسد؛ بر آن شد که از سناریوی راسوی آمریکایی استفاده کند. حرکت آمریکا در این زمان، دو گام دارد:
1- تهدید به حمله
2- حمله ی نظامی
پسندِ آمریکا بر آن است که با تهدید به حمله، به نتایجِ ملموس دست یابد. هم اکنون روسیه دست به عصا راه می رود. هم زمان، عزم جدی ایران برای دفاع از دمشق را به امتحانی سخت کشیده است. این در حالی است که به خوبی می داند که با ورود به این معرکه امکان فروریزس ثبات نسبی موجود در خاورمیانه هم بسیار زیاد است.
فروریزش سوریه به سان فروریختن بهمنی است که می تواند صدای مهیبی را در کوهستان هارتلند نو برانگیزد. از این رو باید به "سناریوی بهمن سیاه برای هارتلند نو"، اندیشید.
اکنون با پروای تحولات چند روزه ی گذشته آن سناریو به عینه قابل مشاهده است؛برای من این پرسش مطرح است که آیا من به بیان بعضی از دوستان ناآشنا با آینده پژوهی؛ داستان سرایی می کنم؟ یا بعد از یک عمری، سیاست خوانی به علم رمالی روی آورده ام؟!! اشتباه نکنید این جملات را آدم های تحصیل نکرده نگفته اند؛ بل، بعضی، بعضی!!اساتید دارای مدرک دکترا با سوابق عضویت هیات علمی دانشگاه بیان داشته اند؟؟!!!قضاوت با آیندگان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    75 91
    پیش به سوی جنگ با سوریه. هوررررررررررا
    • حقیقت گو A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      49 45
      جنگ طلب!!!! خون ریز!!!!!! مرگ بر جنگ طلب
    • محسن A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      21 5
      به قول یکی ، تخمه بدم خدمتتون!؟
  • سیامک A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    28 15
    این رو می گن یک نگاه دقیق و موشکافانه به آینده ی سوریه و منطقه
  • علی A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 10
    استاد تشکر از نوشته هاتون. این مطلب رو در فیس هم بگذارید
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    25 9
    استفاده از این عنوان برایم بسیار جالب بود به عقل جن هم نمی رسید. راسوی آمریکایی . احسنت.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    15 5
    عالی بود. هم از متن علمی استفاده شده هم میشود به راحتی با داستان راسوی امریکایی به کوتاهی به تحلیلی دست پیدا کرد.
  • محمد A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 5
    از حدود هشت ماه پیش مخالفان غربی اسد؛ نیز در پی این بودند که برای بشار اسد شرایط را به گونه ای ایجاد کنند که از این سلاح ها در محیط عملیاتی سوریه استفاده شده....... من معنی این عبارت رو نمی فهمم از جند روز پیش که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ثابت شده تحلیل گرای ایرانی و افراد خاص در صدد اینن که بگن اسد مجبور بوده و گناهی نداشته ....ظاهرا به نظر می رسه در وضعیت مشابه خود این افراد هم این قابلیت رو دارند که در موقع لزوم از این سلاح استفاده کنند
    • مطهرنیا A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      5 2
      محمد عزیز اخبار گذشته را در ارتباط با سوریه مرور کن؛ در آنجا خواهی دید که از حدود هشت ماه پیش به شکل جدی تر از گذشته نگرانی از کاربرد سلاح های شیمیایی در سوریه در رسانه های غربی به میان آمد. از همان طمان فضاسازی های مورد نیاز انجام سد. اوباما هم در همین ایان خط قرمز غرب و به ویژه آمریکا را استفاده از این سلاح ها دانست.
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    10 11
    هستومندی، ضوم،جون پژشکی، آینده پژوهی، فرپندارنگاری، فراپسند، پروای لازم روا نداشتند، پروا انگیزی،؟؟؟؟؟؟ شما فارسی حرف می‌زنید؟ درضمن جناب استاد درس خوندن و دکترا داشتن و استادی و سواد و این جور چیزا واسه اینه که آدم متخصص بتونه بعد از اینکه اتفاقی افتاد درست تحلیللش کنه و ازش برای آینده درس بگیره. توانایی پیش‌بینی حوادث ــ که شما ادعا کردید این توانایی رو دارید ــ ممکنه از جهت رمالی امتیاز مثبتی باشه ولی ارزش علمی چندانی نداره. بنابراین با عرض تاسف مجبورم بگم همکارانتون حق داشتن که شما رو دست انداختن. فراموش نکنید در سیاست سیب رو که بندازی هوا هزار تا چرخ می‌خوره تا بیاد پائین، بنابراین عملی شدن پیش‌بینی شما صرفا صدفه و تصادف بوده و ربطی به توانایی‌های علمی شما نداره
    • مهدی مطهرنیا A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      21 6
      بی نام عزیز از شما بسیار متشکرم . همین که وقت گذاشتید و تا آخر مطالعه و پرسش های نهایی من را پاسخ گفتید سپاس دارم.فقط بدانید که در بالغ بر شصت دانشگاه صاحب اعتبار دنیا هم اکنون دکترای آینده پژوهی به عنوان یک علم و دیسیپلین پذیرفته شده ی دانشگاهی حضور دارد. ارزش کارکردی علم به قدرت پبش بینی آن است وگرنه تنها محفوظاتی برای تفلسف ورزی های شخصی خواهد بود. این جمله ی پایانی را نیز برای احترام نهادن به شما عربی گونه نوشتم. بله پ پارسی است. فرپندار فارسی است نه سناریو، پروا پارسی است نه توجه، فراپسند پارسی است، نه مطلوب و ..... در برابر سناریو فرپندار پارسی برگزیده و در برابر توجه نمودن پروا انگیزی . ما عادت کرده ایم ناپارسی گونه سخن بگوییم و هرکس به این زبان نوشت و بیان کرد......
    • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 1
      جناب استاد وظیفه علم تحلیله نه پیش بینی! پیش بینی کار رمال هاست. درضمن بعید می دونم سیاست شکست خورده تولید کلمات عجیب و غریب ظاهرا ریشه گرفته از زبان فارسی خیلی مشکلات مفهومی و ناتوانی تاریخی زبان فارسی در بیان معانی فلسفی و علمی رو حل کنه، حتی اگر کلمات وحشت آوری مثل هستومندی و فراپسند و .... رو با هزار تقلای بیهوده بسازیم. از اینکه وقت گذاشتید و به انتقاد من جواب دادید، ممنوم.
    • مطهرنیا EU ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      0 0
      جناب بی نام .درود و سپاس از پاسخگویی شما. من عرض کردم ارزش کارکردی علم در پیش بینی است تحلیل مقدمه ای ضروری است برای پیش بینی نگرش تاریخی، پس نگری، تحلیل سیاسی، اجتماعی، و ... اگر نتواند به پیش بینی دست یابند کارکردی عملیاتی برای برنامه ریزی نخواهند داشت. امروزه نه تنها پیش بینی می کنند بلکه با آینده نگاری بر آنند که آینده را آنگونه که می خواهند بسازند. نگرش فراپوزیتویستی امروزه شهود را به عنوان یک بنیاد معرفتی قبول کرده است. در مورد واژگان و تلاش برای جایگزینی آن نمی توانم پاسخی عرضه کنم. نگرش شما قابل احترام است و به همان اندازه کوششی که امثال من در این ساحت در پی آن هستیم.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 0
    هرچیز نو و نگاه تازه ای طبیعتا مخالفاتهایی را آنهم بیشتر از نزدیکان و همکاران دنبال دارد.فبول کنید طبیعی است و بیشتر به خاطر مسایل شخصی است.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 2
    ببینید جنگ همیشه بد نیست گاهی جنگ برای ایجاد صلح پایدار لازمه الان در سوریه اگه جنگ بشه خب تکلیف روشن میشه و تروریستهای القاعده هم از پا درمیان دنیا وضع بهتری پیدا میکنه لذا جنگ خوبه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    15 0
    خدا کنه ملت سوریه از این وضعیت نجات پیدا کنند
  • پونه IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 1
    ممنون جناب مطهری نیا
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 2
    خوب بود.
  • mehran IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 3
    شماها جوري تحليل ميكنيد گه انگار براي دولت هاي غربي و عربي كاملا مشخص شده كه سلاحهاي شيميايي توسط دولت سوريه صورت گرفته و ديگر تمامي راهها به روي اوباما بسته شده كه بايد به تعهدات خود در قبال كشور هاي متحد خود عمل كند اونها اگه راس ميگويند منتظر جواب بازرسان بمانندو به افكار مردم دنيااحترام گذاشته به تمسخر نگيرند
    • امین IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      0 0
      ایول
  • جاسم A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 3
    من آبادانی مجبورم بگم بابا ما خودمون این راسو ها را به دام انداختیم. خداببش فشتگ بود. تمی دونم بعضی ها منفی هاشون به نظرات براچیه؟؟!!!!
  • آرش A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 1
    خدا به فریاد منطقه برسد. هرجند که امریکایی ها به افغان ها و عراق هم که حمله کردند این حرف ها بود
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    8 0
    خدا کنه هرکه حقه پیروز شود
  • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 5
    لطفا اشتباهات املایی تون را تصحیح کنید. سخت ترین کار بیان مطالب پیچیده با کلمات ساده و عامه فهم هست نه برداشتی دارید. اما آنچه که من از این جریانات میفهمم فقط یک مورد هست. منطقه روی آرامش و صلجح به خود نبینید.
    • مطهرنیا A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      6 0
      غلط های املایی را بر من ببخشید. تایپ سریع؛ گاه، این اشتباهات را به همراه دارد. خواهش می کنم شما هم هم به اشتباه های نگارشی و هم به جمله پایانی خود نگاهی دوباره بیاندازید
  • arash IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    9 0
    هر عقل سلیمی باید الان از خودش سوال کنه که آمریکا چرا صبر نمیکنه تا نتایج تحقیقات اعلام بشه؟جمعا فرق معامله 10 روز میشه.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      0 0
      فعلا دنبال عقل سلیم نگرد اینجا میخوان 34 سال محرومیت خودشونو از چاکری جبران کنند
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 0
    به نظرم این تحلیل دکتر رو باید در کنار یادداشت قبلی در مورد سوریه تو همین وبلاگ خوند.
  • سیامک A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 2
    حمله حتمی است؟ شما تا جه اندازه امکان میدید آمریکا حمله کنه ؟
  • حسین A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 0
    با بی نامی که گفته باید دو تا تحلیل این راسوی امریکایی و جنگ ترکیبی رو باهم حوتد موافقم
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    8 0
    خوبه همه انگلیس ها رو از یاد بردند و به امریکایی ها ناسزا میگن.!!!!! او نها و فرانسوی ها که تندترند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 0
    هردو طرف فکر منافع خورشون هستند. هم روسیه و سوریه و هم آمریکا و متحدانش.
  • آیدین A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 0
    من از این شیوه ی سناریو خوشم آمداین اسم هم زیرکانه مناسبی بود.
  • ناشناس A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 0
    روسیه با تمام قدرت از روسیه دفاع نخواهد کرد.
  • احمد A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 0
    دکتر ایام گذشته و تدریس سیاست در اشتیان یادش به خیر. اون روزها هم صبح تا شام به همین مسائل می پرداختی. احمد ز
    • مهدی مطهرنیا A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      3 0
      دکتر احمد.ز عزیز درود بر شما. بله یاد آن ایام و تمام دانشجویان و اساتید خوب آشتیان و اراک به خیر باد.
  • حسین A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 0
    آقای مطهرنیا گفتید فروریزش سوریه به سان فروریختن بهمنی است که می تواند صدای مهیبی را در کوهستان هارتلند نو برانگیزد. از این رو باید به "سناریوی بهمن سیاه برای هارتلند نو"، اندیشید. دکتر این بهمن سیاه به کجا می ریزد؟
  • مطهرنیا A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 0
    این فروریزش بستگی به قدرت دو سوی منازعه دارد هر طرف که قدرت بیشتری داشته باشد می تواند بهمن را به طرفِ جبهه ی مقابل بریزد. یک طرف امریکا و کشورهای هم سود و از سوی دیگر سوریه و حامیانش ولی آمریکایی ها برآنند که شیب اصلی را به سمت مقاومت هدایت کنند.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 0
    اگر میشه سناریوهای دیگه رو هم اینجا منتشر کنید
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 0
    تاريخ ايران شاهد خيانتهاي روسيه به مردم ايرانه. از به توپ بستن مجلس و حمله به ایران در جنگ های قبل و بعد از آن تا قبضه كردن درياي خزر، عدم راه اندازي نيروگاه و تحويل قطعي اون به ايران بعد از بيست سال، عدم تحويل موشك هاي اس سيصد و .... فکر نمی کنید نمیشه به روس ها اعتماد کرد؟؟
  • عباس A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 0
    تو یکی از خبرهای همین خبرالاین اومده جزئیات حملۀ شیمیایی سوریه از ایمیل‌های یک شرکت دفاعی لو رفت . بابا کی راست می گه؟!!
  • وحید A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 2
    من نسبت به دو مساله نقد دارم: 1- زبان علمی مورد استفاده شما: نکته مهم اینه که اگر قرار بر این باشه که بسیاری از کلمات که معادل روانتری دارند رو با گزینه سخت تری جایگزین کنید لزوما رنگ علمی به خودش نمیگیره، همچنین متن به ویرایش نیاز داره پر از غلط املائی و نگارشیه و چند جا اشتباها از روسیه به جای سوریه استفاده شده مثل: سناریوی راسو برای روسیه!!! 2- اینکه تا اواخر متن مطالب رو جوری بیان کردین که امریکا سوریه رو مجبور به واکنش کرده اما در نهایت در جمله کلیدیتون " برای بشار اسد شرایط را به گونه ای ایجاد کنند که از این سلاح ها در محیط عملیاتی سوریه استفاده شده "!!!! خب اینجا میبایست مشخص کنید که اسد استفاده کرده یا نه در حالیکه جمله مبهم بیان شده و با مقدمات شما تناقض داره.
  • mohammad07 IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    1 0
    این جنگ به نوعی جنگ ایران و روسیه با آمریکا و غربه اگر حمله ای به سوریه بشود ایران باید کمک تسلیحاتی بکنه همانطور ک حافط اسد به ایران در جنگ عراق کرد سقوط سوریه یعنی قدرت گرفتن اسراییل در خاورمیانه. و پیروزیه سوریه به نفع ایران خواهد بود
  • عبدالرضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    1 0
    همین چند روز پیش آمریکاییها با افتخار به دو موضوع اشاره کردن.اولی دست داشتن تو کودتای28مرداد.دومیشم کمک به در رابطه با حمله شیمیایی به ایران.گسی میتونه بگه که آمریکا نظرش راجع به سیاست خارجی چیه؟این هموطنایی که از آمریکا حمایت میکنن هیچوقت به حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ما درسال67 که سیصدنفر از مردم بیگناه مارو کشت فکر کردن؟