۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
عشق و خنده در جشنواره فیلم ونیز

فیلم «قانون صفر» تازه‌ترین ساخته تری گیلیام در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تری گیلیام ستاره سری فیلم‌های «مانتی پایتن» با فیلم «قانون صفر» (The Zero Theorem) که اولین بار در دنیا روز دوشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد، معنای زندگی را مورد بررسی قرار داده است.

این کارگردان آمریکایی با «قانون صفر» که درباره تنهایی در یک دنیای آشفته و فوق مدرن است، عشق و خنده را به لیدو آورد.

کریستوف والتس که بیش از همه با دو فیلم «لعنتی‌های بی‌آبرو» و «جانگو آزاد شده» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو شهرت دارد، در این فیلم نقش یک نابغه کامپیوتر زجرکشیده را بازی می‌کند که در جامعه‌ای مملو از زیاده روی‌ها که در آن یک شرکت بزرگ کنترل همه چیز را در دست دارد، گرفتار شده است.

لت کوهن ناچار می‌شود از بهشت امن خود در یک کلیسای متروک جدا شود و با ورود به یک دنیای کابوس‌وار از خیابان‌های پر از آگهی‌های تبلیغاتی، در یک اتاقک برای «رئیس» با بازی مت دیمن کار کند.

به کوهن ماموریت داده می‌شود در یک پروژه ویژه مشغول کار شود. او باید «قانون صفر» را حل کند. با انجام این کار مشخص خواهد شد هستی چگونه به پایان می‌رسد. کوهن در آستانه جنون قرار می‌گیرد، اما با ورود یک زن (با بازی ملانی تیه‌ری بازیگر فرانسوی) از ناکجاآباد، اوضاع عوض می‌شود.   

گیلیام در ونیز به خبرنگاران گفت: «از خودم سئوال کردم آیا ما آدم‌ها باز هم می‌توانیم با هم ارتباط واقعی داشته باشیم یا ارتباطات، دیگر مجازی شده‌اند؟»

تری گیلیام کارگردان آمریکایی
تری گیلیام با فیلم «قانون صفر» در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز حضور دارد

او گفت: «برایم جالب بود که مردم در اینترنت خود را پشت نام‌های جعلی پنهان می‌کنند. آگهی‌های تبلیغاتی به مردم می‌گوید آن‌ها باید خدایان باشند و از آنجا که این اتفاق در عالم واقعی روی نمی‌دهد، آدم‌ها ناچار می‌شوند مخفیانه با هم ارتباط برقرار کنند. این مسئله من را نگران می‌کند.»

گیلیام ادامه داد: «ما به همه چیز دسترسی داریم. به نظر می‌رسد همه چیز در اینترنت هست، اما ما باز از هم جدا هستیم. به نظر می‌رسد اجتماعات روز به روز بیشتر از هم فاصله می‌گیرند.»

کارگردان فیلم‌های «12 میمون» و «ترس و نفرت در لاس وگاس» همچنین گفت بهار عربی یکی دیگر از منابع الهام او در بررسی پیچیدگی‌های نفوذ و قدرت تکنولوژی مدرن بود.

گیلیام گفت: «به نظر می‌رسد دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و این جور ارتباطات، زمینه‌ساز بهار عربی شد، اما به این فکر می‌کنم که آن کاربرها الان کجا هستند و چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده است. آدم‌هایی که در مصر از قدرت ساقط شدند اکنون بازگشته‌اند و کنترل را در دست گرفته‌اند.»

بن ویشاو و تیلدا سوئینتن دیگر بازیگران «قانون صفر» هستند که یکی از 20 فیلمی است که در بخش مسابقه بین‌الملل بخت دریافت جایزه شیر طلایی را دارند.

روز دوشنبه فیلم «تام در مزرعه» به کارگردانی زاویه دولان تولید مشترک کانادا و فرانسه هم در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

«تام در مزرعه» از روی نمایشنامه‌ای نوشته میشل مارک بوشار ساخته شده و درباره مردی جوان است که پس از مرگ دوستش به دیدن خانواده او می‌رود. پی‌یر-ایو کاردینال، لیز روی و اولین بروشو در «تام در مزرعه» بازی می‌کنند که چهارمین فیلم دولان است.

روز یکشنبه نیز انیمیشن «باد، شدید می‌وزد» (The Wind Rises) به کارگردانی هایائو میازاکی، فیلم آمریکایی «پارک‌لند» به کارگردانی پیتر لندزمن و «Miss Violence» ساخته الکساندروس آوراناس از یونان در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفتند.

50 سال پس از ترور جان اف. کندی، لندزمن با فیلم «پارک‌لند» تماشاگران را به پشت صحنه می‌برد تا شاهد آشفتگی، وحشت و غم حاصل از آن اتفاق باشد.

«پارک‌لند»
بیلی باب تورنتن در صحنه‌ای از فیلم «پارک‌لند»

کارگردان تازه‌کار در لیدو به خبرنگاران گفت: «این فیلم درباره توطئه‌ها نیست. ما تصمیم گرفتیم داستانی واقعی را روایت کنیم، داستانی که می‌دانیم برای شخصیت‌های مشخص، آدم‌های عادی که در آن رویداد تاریخی گیر افتادند، اتفاق افتاده است.»

«پارک‌لند» با تصاویری از همان فیلم خانگی معروف آغاز می‌شود که آبراهام زاپرودر به طور تصادفی گرفت و کندی را نشان می‌دهد که در روز 22 نوامبر سال 1963، سوار بر ماشین تشریفات، هنگام عبور از دیلی پلازا در دالاس مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

سپس ماموران مخفی که دیوانه‌وار به بیمارستان پارک‌لند هجوم می‌آورند و پزشکانی را می‌بینیم که می‌کوشند رئیس جمهور آمریکا را نجات بدهند. در ادامه، فیلم بر تلاش برای به دام انداختن لی هاروی اسوالد فرد مظنون به قتل کندی و در ادامه قاتل او متمرکز می‌شود.

اما در نهایت، کندی و اسوالد شخصیت‌های فرعی این قصه هستند که بر «تماشاگران عادی» متمرکز است، آدم‌هایی که این ترور به شکلی روی آن‌ها و زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد.

بیلی باب تورنتن، زاک افرون، مارشا گی هاردن، پل جیاماتی، جکی ویور و جیمز بج دیل از بازیگران فیلم «پارک‌لند» هستند.

«Miss Violence» نیز فیلمی اضطراب‌آور درباره خشونت خانوادگی است و از روی داستانی واقعی در آلمان ساخته شده که در آن یک پدربزرگ، دختر و نوه‌اش را به روسپیگری وادار کرد.

برناردو برتولوچی فیلمساز کهنه‌کار ایتالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

رویترز / 2 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =