سخنگوی وزارت خارجه: واشنگتن در معرض یک آزمون بزرگ قرار دارد/پاسخ به ادعاهای بحرین علیه ایران

نخستین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه پس از سفر رئیس​جمهور به آمریکا، بیش از هر چیز تحت الشعاع این سفر بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرضیه افخم که این سفر را «موفقیت آمیز» می​خواند از برنامه دقیق و منسجم آن سخن گفت که مهمترین هدفش «تحول در سیاست خارجی»  بوده است.

مباحث مختلف درباره مقابله با خشونت، افراطی گری، بسیج جهان برای مقابله با افراطی گری و تروریسم، نگرانی از حملات تروریستی، فلسطین و حملاتی که منطقه را تهدید می کند و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و مقابله با جنگ و نظامی گری از جمله محورهای سخنان رئیس​جمهور در آمریکا بود که افخم با اشاره به آنها گفت: دکتر روحانی تلاش کرد سه مفهوم واقع گرایی، صلح و اعتدال را در صحنه جهانی طرح کند و ضرورت توجه توامان بازیگران عرصه جهان را به کاربرد توامان هر سه مفهوم دعوت کند.

« ماموریت وزرای خارجه ایران و آمریکا از سوی روسای جمهور برای ادامه روند مذاکرات» و اینکه گام بعدی چه خواهد بود سوالی بود که افخم در پاسخ به آن گفت: مذاکرات وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه 1+5 آغازی بر روند جدید مذاکرات و تعاملات ایران و 1+5 است. این مذاکرات در پایان ماه جاری ادامه پیدا می کند. ما یک رویکرد دو مرحله ای را پیشنهاد کرده ایم و امیدواریم در ژنو، چارچوب مذاکرات مشخص شود و بر اساس تفاهمات در آن اجلاس در خصوص گام های بعدی تصمیم گیری شود. برای ما پایان مذاکرات و چارچوب آن احقاق حقوق هسته ای ملت ایران و لغو تحریم های ظالمانه علیه مردم است. امیدواریم در این روند برخی نگرانی های منطقی طرف مقابل نیز پاسخ داده شود.

اینکه تماس تلفنی اوباما با رئیس​جمهور ایران به درخواست طرف ایرانی بوده، از جمله سوالات مطروحه در این جلسه بود که افخم در پاسخ به آن گفت: امیدواریم مسائل جزئی که ارزشی در کلیات و محتوای مذاکرات و روندهای جاری ندارند کمتر دنبال شود. به اندازه کافی توضیحات مسئولین ایرانی در این رابطه را داشته ایم. در خصوص صحبت های رایس اعتراض نسبت به اظهارات نسنجیده وی صورت گرفته و این مورد از نظر ما تمام شده است.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات جان کری مبنی بر توافق هسته ای با ایران ظرف شش ماه نیز اظهار داشت: گرچه در اولین مرحله ما ارزیابی مثبتی از تغییر لحن مقامات آمریکایی داریم اما مهم تغییر رویکردها و سیاست ها است که برای ارزیابی تعیین کننده است. امیدواریم مقامات آمریکایی در ادامه تغییر لحن به سمت تغییر سیاست گام بردارند و متناسب با روند تحولات و واقعیات مسئله را ارزیابی می کنیم. صحبت های جان کری را نیز در این چارچوب و متعاقب مذاکرات وزیر امور خارجه و 1+5 ارزیابی می کنیم. امیدواریم فضاسازی منفی متوقف شود و فضای مذاکرات به دور از تنش ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تغییر لحن اوباما پس از دیدار با نتانیاهو و اینکه گفته است هنوز گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است و اینکه روحانی گفته است که ملت متمدن ایران با گزینه جنگ و تحریم مذاکره نمی کنند، اظهار داشت: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی بر اساس سیاست واقع بینانه با جمهوری اسلامی رفتار کنند و با تکریم با ملت بزرگ ایران صحبت کنند. امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگ قرار دارد که باید دید چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ طلبان را دارد. صهیونیست ها فشارها را ادامه می دهند و نه تنها ما بلکه بسیاری از تحلیلگران، این روش و برخورد رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار را تکرار سناریوهای نخ نما شده می دانیم. برای ما آزمون دولت آمریکا و توان آن برای ایستادگی ملاک است.

محورهای سوالات خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه و پاسخ​های افخم را به نقل از مهر و ایسنا در این جدول بخوانید:

محور سوالات

پاسخ​های افخم

سخنان وزیر خارجه بحرین در مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار ترور سید حسن نصرالله شد و حزب الله لبنان را یک گروه تروریستی

ما هم خبرهایی را دیده ایم اگر درست باشد ابتدا باید بگوییم که خیلی جای تعجب دارد. این اقدامات و عبارات نوعی همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن از سوی یک مقام رسمی کشور مسلمان در مورد یک مقام و شخصیت لبنانی که کاملا شناخته شده و مورد حمایت ملت های منطقه است، ترویج تروریسم دولتی است. امیدواریم این اظهارنظرها دقیق نباشد و مقامات بحرینی زودتر واکنش نشان دهند.

تکرار ادعاهای بحرین و امارات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص جزایر سه گانه ایران

ما همواره به کشور دوست و برادر اعلام کردیم که آماده مذاکره برای رفع سوء تفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی که در جزایر ابوموسی وجود دارد، هستیم. این آمادگی را دوباره اعلام کردیم اما موضوع تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه قابل مذاکره نیست و از نظر ما این مسئله کاملا منتفی است.

اظهارات وزیر خارجه کانادا مبنی بر اینکه برای بهبود روابط ایران و کانادا تنها یک تماس تلفنی کافی نیست

آنها طی یک اقدام یک طرفه و عجولانه روابط خود با ایران را قطع کردند و متاسفم که بعد از رژیم صهیونیستی تنها مقامات کانادایی چنین اظهارات تلخی را در مورد ملت و دولت ایران بیان می کنند.

 

پرونده آمیا و مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آرژانتین

آنچه بین وزرای خارجه دو کشور تفاهم شد این است که مذاکرات هیات ها در ماه اکتبر در ژنو دنبال شود و ما به مقامات آرژانتینی اعلام کردیم این تفاهم به تصویر مقامات دو کشور رسیده است. ما آمادگی خودمان را برای حرکت بر اساس تفاهم نامه اعلام کردیم. اظهارنظرهای مقامات آرژانتینی تعجب آور بود، امیدواریم با تفاهم صورت گرفته مذاکرات هیات ها پیش رود و مسئولین آرژانتینی نهایت همکاری را داشته باشند.

دستگیری یک جاسوس ایرانی در اسرائیل

این سناریوی تکراری رژیم صهیونیستی برای همه شناخته شده است حتی مطبوعات غربی نیز هم زمانی اعلام دستگیری جاسوس و سفر نتانیاهو را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کرده اند. آنچه مسلم است سناریوهای مذبوحانه از روی عصبانیت است و ما ارزیابی از آن نداریم، برای جهان نیز این سناریوها تکراری است.

 

مذاکرات اخیر ایران و آژانس

نماینده ایران مذاکرات خوبی در آژانس با مسئولین آژانس داشته است. تفاهم شد اجلاس برگزار شود و طرفین مذاکرات را سازنده دانستند. از اینکه آژانس مذاکرات را سازنده دانسته خوشحالیم و امیدواریم فضای تعاملات ادامه داشته باشد.

دعوت پادشاه عربستان از روحانی برای سفر حج

وزارت امور خارجه هنوز هیچ گونه دعوتنامه رسمی دریافت نکرده و چنین دعوتی از مجاری دیپلماتیک صورت نگرفته است.

 

تاکید اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در کنفرانس ژنو 2

ما در چارچوب اصولی که خواهان یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستیم از ژنو2 استقبال کردیم. شرکت یا عدم شرکت ما در سیاست اصولی مان برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاثیری ندارد و خواهان مذاکره برای تعیین سرنوشت ملت سوریه هستیم. امیدواریم هر گونه ساز و کاری در این مسیر بدون پیش شرط صورت گیرد.

اموال بلوکه ایران در آمریکا

در مطالبات اصولی و مواضع صریح ما نسبت به دولت آمریکا تغییری ایجاد نشده و مطالبات ما به جای خود باقی است. ما خواهان کمک به موضوع هسته ای، شکل دهی به تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران در چارچوب مذاکرات 1+5 هستیم و آمریکا اکنون در آزمونی قرار دارد تا تعامل خود را نشان دهد. رفتار آمریکا ملاک ما برای اقدامات بعدی است. ما لحن مقامات آمریکایی را گام اول می دانیم و قطعا به رویکردهای آنها نگاه می کنیم. ملاک برای ما تغییر سیاست آمریکاست.

 

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمناني IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    اين عربها چي ميگن اين وسط؟؟خودمون گندشون كرديم والله